تبیان، دستیار زندگی
یک گذرواژه امن، یکی از مهم ترین بخش های حفظ امنیت هنگام کار با اینترنت به حساب می آید. امروزه اکثر افراد تعداد زیادی حساب اینترنتی آنلاین دارند، که بدون یک رمز عبور مستحکم ممکن است با بدترین جرائم اینترنتی مواجه شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه متناسب با شخصیتمان گذرواژه بسازیم

یک گذرواژه امن، یکی از مهم ترین بخش های حفظ امنیت هنگام کار با اینترنت به حساب می آید. امروزه اکثر افراد تعداد زیادی حساب اینترنتی آنلاین دارند، که بدون یک رمز عبور مستحکم ممکن است با بدترین جرائم اینترنتی مواجه شوند.

محمد امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان
پسورد


امروزه دیگر استفاده از اسم کوچک در کنار تاریخ تولد یک گذرواژه امن به حساب نمی آید. جالب است بدانید که در لیست گذرواژه های استفاده شده در سال 2014، کلماتی همچون ٜpassword ٝ ، ٜBaseball ٝ و ٜDragon ٝ به چشم می خورند!
تقریبا دشوار است که شما یک سری از تعدادی حروف و عدد درهم را همیشه به خاطر داشته باشید و برای ورود به حساب های تان از آن استفاده کنید. بلکه شما نیاز به یک نظم خاص در رابطه با ایجاد یک گذرواژه دارید.
در این مطلب شما با ساز و کار و الگوریتم های مختلف برای ساخت یک رمز عبور ایمن آشنا می شوید.

برای افراد فراموشکار : گذرواژه xkcd

همه انسان ها کم و بیش چیز های مختلفی را فراموش می کنند، که البته راه حل آن نوت برداری یا استفاده از نرم افزار های یادآوری کننده است. اما در رابطه با رمز عبور این مسئله فرق می کند. چرا که شما "هیچگاه نباید" یک نوشته از رمز عبورتان را نگهداری کنید.
بر اساس یک کتاب کمیک به نام xkcd که در سال 2011 منتشر شد، یک روش پیش پا افتاده برای انتخاب گذرواژه، استفاده از یک کلمه و تغییر بعضی حروف آن به عدد یا نماد می باشد که استفاده از این روش غیر مفید است. چرا که نویسندگان کتاب کمیک معتقدند که علاوه بر دشوار بودن بخاطر سپردن آن، امکان پیدا کردن آن توسط برنامه های کامپیوتری آسان است. بطور مثال استفاده از کلمه asiaban و تبدیل آن به 4$iAb4n بعنوان گذرواژه.

راه حل پیشنهادی این کتاب، استفاده از یک سری کلمات حقیقی است. مثلا ٜsibe sorkhe havva ٝ یا ٜasemane zarde kam omgh ٝ. که این نوع گذرواژه ها علاوه بر اینکه به راحتی به خاطر می مانند، امکان پیدا کردن آن توسط برنامه های کامپیوتری بسیار دشوار است.
و اینکه استفاده از فاصله یا Space در تایپ گذرواژه در اکثر سیستم ها از جمله ویندوز امکان پذیر است.

برای افراد عجیب : Passweird.com

این وبسایت نظری کاملا متفاوت نسبت به نویسندگان کتاب کمیک دارد و روش استفاده از یک کلمه و ویرایش آن را پیشنهاد می کند. در این سایت با کلیک بر روی دکمه Generate Passweird، یک گذرواژه به شما داده می شود که در نگاه اول یک سری عدد و حروف و نشانه هستند. اما با کمی دقت متوجه می شوید که آن ها در اصل یک کلمه انگلیسی هستند. مانند گذرواژه T4StYcooKi39! که در اصل ترکیب Tasty cookie می باشد. می توان با کمی اغماض گفت که افراد عجیب از چنین گذر واژه هایی استفاده می کنند!

پسورد

لازم به ذکر است که این سایت امن بوده و از ترکیب های حروف، اعداد و کاراکتر ها، گذرواژه هایی ارائه می دهد که بخاطر سپردن شان آسان است.
این وبسایت در معرفی خود به شیوه ای طنز می گوید که وبسایت ما به شما گذرواژه ای می دهد که نه تنها ایمن است، بلکه به شدت منفور است! به حدی که سخت ترین مجرمان، دزد ها، مامورین امنیتی و حتی همسر سابقتان هیچگاه از این رمز عبور استفاده نمی کنند!

برای افراد محافظه کار و امنیتی

نظرتان راجع به تغییر الفبا چیست ؟! از آنجایی که اکثر هکر ها از کلمات رایج انگلیسی برای یافتن گذرواژه ها استفاده می کنند، استفاده از یک گذرواژه غیر انگلیسی می تواند یک گزینه مناسب باشد.
وبسایت http://codething.ru/passgen/?lang=en برای شما انواع مختلف گذرواژه ها از زبان های انگلیسی، لاتین، ژاپنی، روسی و ترکیب این ها را ایجاد می کند. البته این را بدانید که استفاده و تایپ حروف روسی سختی های خودش را دارد! البته بعد از اینکه الفبای روسی را برای کیبوردتان فعال کرده باشید!

برای افراد خاص

وبسایت http://www.littlelite.net/pwdgen علاوه بر دکمه Generate Password که در همه ی سایت های ساخت تولید گذرواژه یافت می شود، اختیاراتی را در خصوص دلخواه کردن رمز عبور برایتان قرار داده است. مواردی همچون استفاده از اعداد، حروف کوچک و بزرگ، فاصله و نماد ها. اگر همه ی این گزینه ها را فعال کنید، با گذرواژه هایی همچون ٜ^ 4X2q8 : 4 EO+ ٝ ، ٜ5^.L,Fr T4358R$ ٝ و ٜg c7 2 Eh #6&2L ٝ مواجه خواهید شد!

بنابر این رفتن به این سایت و استفاده از گذرواژه های پیشنهادی اش، بدون شک منوط به افراد خاص می شود!

البته همانطور که با روش های مختلف تولید گذرواژه آشنا شدید، نیازی نیست که لزوما از وبسایت ها کمک بگیرید. شما می توانید به راحتی و با توجه به شخصیت خودتان یک رمز عبور متناسب و امن ایجاد کنید.


منبع:
http://www.makeuseof.com/tag/generate-strong-passwords-match-personality