تبیان، دستیار زندگی
روزها به وبلاگهای فناوری که نگاه کنیم بخش زیادی از اخبار به تبلتها اختصاص دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید تبلت


این روزها به وبلاگهای فناوری که نگاه کنیم بخش زیادی از اخبار به تبلتها اختصاص دارد. تبلت واژه‌ای که با تلاشهای استیو جابز مرحوم تا این حد گسترش یافت، این روزها تنها یک کلمه در وبلاگهای فناوری نیست. میتوان در دستان بسیاری دیدشان.

اگر شما تبلت دارید که هیچ ! در غیر این صورت به احتمال زیاد تاکنون به هوس افتاده‌اید که یکی از آنها را تهیه کنید. اما کدام تبلت مناسب شماست؟

برای انتخاب تبلت یک سری ویژگی‌ها هستند که به شما مربوط نیستند و عمومی محسوب می‌شوند. مثلا هر چه دوربین یک تبلت قوی‌تر باشد بهتر است. یا هر چه ارزان‌تر باشد بهتر است. مثال دیگری از این ویژگی‌ها درباره پردازنده است که هر چه سریعتر باشد انتخاب مناسب‌تری است. داشتن پورت HDMI برای اتصال به تلویزیون یک مزیت است و وزن و ضخامت کمتر یک امتیاز عالی است.

امروز قصدمان بررسی عوامل دیگری است که شما قبل از دیدن مدلهای مختلف باید در مورد آنها در دل خود تصمیم بگیرید. نمی‌شود دقیقا گفت کدامیک از این ویژگی‌ها بهتر هستند. این شمایید که با توجه به استفاده شخصی خودتان می‌توانید تعیین کنید کدامیک بهتر است.

این عوامل در دسته بندی‌های کلی ضریب صفحه نمایش – سایز صفحه نمایش – نحوه اتصال به شبکه – و از همه مهم‌تر سیستم عامل تقسیم خواهند شد :

4:3 یا وایداسکرین ؟

بعضی تبلت‌ها حالتی دارند که بیشتر به صفحه کتاب شبیه است و برای کسانی مناسب است که بیشتر می‌خواهند کتابهای الکترونیکی و PDF را با تبلت بخوانند. بعضی دیگر هم از ضریب نمایشهای واید ( پهن ) و کشیده‌ای مثل 16:9 یا 16:10 برخوردار هستند. این ضریب‌ها به نظر من برای کار کردن با اپلیکیشن‌ها و ویدیوها مناسب است.

7 اینچی یا 10 ؟

عموما تبلت‌ها در دو دسته سایز ارائه می‌شوند. یک دسته سایز 7 اینچ ( و کمی بالاتر مثل 7.7 اینچ ) و یک دسته 10 اینچ ( 9.7 تا 10.1 اینچ ) معمولا ارائه می‌شوند. تبلتها عموما توی دسته 10 اینچ ارائه می‌شوند ولی دسته 7 اینچ هم طرفداران خاص خود را دارد.

راهنمای خرید تبلت

معمولا کسانی که بیشتر به کتابخوانی یا فیلم دیدن با تبلت علاقه دارند سراغ حدود 10 اینچی‌ها می‌روند و آنهایی که بیشتر همیشه همراه بودن آن برایشان مهم است دسته هفت اینچی چون هم سبک‌تر هستند و هم بهتر توی جیب جا می‌شوند.

3G یا Wi-Fi ؟

این هم بستگی به امکانات شما برای اتصال به شبکه دارد. برای مثال 3G قابل دسترس‌تر و در همه جا کاربرد دارد اما در ایران خیلی خوب نیست. در عوض وای فای سیستم قوی‌تری است و اگر شما دسترسی به وای فای داشته باشید تجربه بهتری خواهید داشت. ولی در کل بستگی به خود شما دارد باز.

سیستم عامل تلفنهای هوشمند یا سیستم عامل تبلت؟

تبلت‌های ارزانقیمت‌تر سیستم عاملهایی دارند که برای تلفنهای هوشمند نوشته‌ شده است در اصل. مثلا اندروید 2.2 و 2.3. اگر نیاز شما در حد مرور صفحات وب، ویدیو نگاه کردن و بازی کردن خیلی محدود است همین‌ها کار شما را راه می‌اندازند. اما برای اپلیکیشن‌های مدرنتر و قوی‌تر به نسخه‌های بالاتری نیاز دارید ( مثلا اندروید سری 3 به بعد )

انتخاب سیستم عامل

این قسمت مهم ماجراست. به ترتیب سیستم عاملهای پیشنهادی خودم را می‌نویسم و توضیح می‌دهم چرا دوستشان دارم:

اندروید

سیستم عامل متن باز گوگل. همین یک مزیت مهم است چون به شما اجازه می‌دهد به راحتی با ابزارهای گوگل هماهنگش کنید. اما نقطه قوتش به نظرم این است که دست شما در استفاده از فایلها باز است. به راحتی هر چیزی را می‌‌توانید روی آن نصب کنید.

سیستم اپلیکیشن ( ابزارهای نصب شده روی تبلت ) خیلی ساده است و به راحتی می‌توانید از جدیدترین اپلیکیشن‌ها استفاده کنید و یا حتی اپلیکیشن خودتان را بنویسید.

راهنمای خرید تبلت

گذشته از همه اینها دست‌تان به شدت در انتخاب بازتر از مثلا iOS است. همین برای من خیلی مفید است چون من واقعا یک تبلت یک میلیون تومانی برایم گران است اما یک تبلت 500 هزار تومانی خیلی عالی است!

iOS

این سیستم عامل فقط روی iPad اپل نصب است. محصولات اپل هم توی ایران خود به خود قیمتشان بالاست معمولا. این زیاد به کیفیت ربطی ندارد و بیشتر تابع مد و تبلیغات است! این البته اصلا به این معنا نیست که کیفیت ندارد! در حقیقت اگر بتوانید حدود یک میلیون تومان برای خرید یک تبلت هزینه کنید شاید بهترین انتخاب شما همین iPad باشد.

راهنمای خرید تبلت

اپل به جهت اینکه تمام سخت‌افزارهای iPad را خودش تهیه می‌کند سیستم عاملی کاملا منطبق با قدرت همان سخت‌افزارها می‌نویسید و این جوری است که معمولا آی پد سریعتر و بهتر و با ماندگاری شارژ بالاتری نسبت به رقباش به نظر می‌رسد.

علاوه بر آن امکاناتی مثل iCloud برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری قدرتمند از آی‌پد مسلما شما را خوشحال خواهد کرد. اما ویژگی برتر آی پد به نسبت رقبا مسلما اپلیکیشن‌های بسیار قوی و مفید آن است و گسترده به نسبت رقبایش است.

در هر حال اگر می‌خواهید بروید آی پد بخرید باید حواستان به سخت‌گیری‌های اپل برای استفاده از فایلها و اپلیکیشنها هم باشد! حتی گاهی دست شما را برای ساده‌ترین تنظیمات تبلت‌تان بسته خواهد بود!

Windows

ویندوز 7 یک سیستم عامل عالی برای PC است. اگر شما یک سیستم عامل ویندوزی روی کامپیوتر شخصی و لپتاپ دارید تبلتهایی با سیستم عامل ویندوزی یک گزینه عالی برای شما خواهند بود چون به راحتی به شما اجازه می‌دهد اطلاعات را میان این ابزارها همسان‌سازی کنید. ( مشکل تبادل اطلاعات نخواهید داشت )

در ثانی بعضی نرم‌افزارها هستند که روی تبلتهای ویندوزی خیلی عالی اجرا می‌شوند مثل فتوشاپ!

بخش دانش و زندگی تبیان

برگرفته از 1fathi