راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • Skype و تلفن اینترنتی
    Skype و تلفن اینترنتی
    امروزه تلفن دیگر جواب گو نیاز ها نیست. تماس های تلفنی علاوه بر هزینه بالا از مشکلات متعددی مانند قطعی، سرعت پایین، پارازیت و... برخوردارند.در این مجموعه مقالات سعی داریم شما را با یکی از سرویسهای تلفن اینترنتی به نام Skype آشنا کنیم.
  • چه طور با Skype کار کنیم؟
    چه طور با Skype کار کنیم؟
    در مقاله قبل یاد گرفتیم در اسکایپ اکانت بسازیم. حال وقت آن است که بیاموزیم چه طور با اسکایپ کار کنیم!
  • Skype و ریزه کاری هایش!
    Skype و ریزه کاری هایش!
    با Skype آشنا شدیم، در آن پروفایل ساختیم و یک تماس تلفنی هم برقرار کردیم! امروز می خواهیم وارد جزئیات شویم و بقیه امکانات این نرم افزار را معرفی کنیم.
  • تعداد بازديد :
  • 9493
  • چهارشنبه 1/2/1389
  • تاريخ :

تفاوت های وایمکس با ADSL چیست؟

 

نام وایمکس مخفف عبارت World Wide Interoperability for Microwave Access است که به عنوان راه حلی برای دسترسی به شبکه جهانی از طریق امواج مایکروویو به شمار می رود و امروزه به پرطرفداراترین فناوری ارتباطی شهری تبدیل شده است.

وایمکس

وایمکس نسل جدیدی از فناوری دسترسی به اینترنت پر سرعت است که برای نخستین بار در ایران راه اندازی شده و باعث گسترش و افزایش ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت خواهد شد. با دکل های وایمکس، مناطق وسیعی از جمله شهر، شهرک های صنعتی و مناطق راهبردی پوشش اینترنت پرسرعت خواهند داشت و همچنین منازل مسکونی و تمامی افراد در هر نقطه ای از مکان های تحت پوشش شبکه وایمکس قادر خواهند بود.

وایمکس

در هر لحظه، حتی در شهرهای دیگر تحت پوشش وایمکس، توسط کامپیوترهایشان بدون نیاز به خط تلفن وبا بهره گیری از کیفیت بالای امواج وایمکس و امکانات مودم های داخلی، به اینترنت پرسرعت بی سیم متصل شوند.

مهم ترین ویژگی وایمکس، بی سیم و سیار بودن آن در فواصل طولانی مانند یک شهر بزرگ است، بدون وایمکس امکان متحرک بودن کاربر تقریباً صفر است و یا به محیطی بسته محدود می شود.

 

از دیگر ویژگی های وایمکس این است که علاوه بر داده، صدا و تصویر را نیز به خوبی پشتیبانی می کند و کاربر می تواند بدون محدودیت زمانی در تمام شبانه روز به هر مقدار که پهنای باندش اجازه دهد، دریافت و بارگذاری اطلاعات را انجام دهد.

در فناوری وایمکس، خدماتی چون تلفن اینترنتی (VOIP) و شبکه اختصاصی مجازی نیز گنجانده شده است.

در مقایسه تفاوت ها و برتری ها وایمکس با فناوری بی سیم ADSL به لحاظ فنی، باید به نکات زیر اشاره کرد: وایمکس سیستم ارتباطی بی سیم است و نیازی به زیرساخت های سیمی، کابل کشی و خط تلفن ندارد.

اما ADSL نیازمند کابل کشی و خط تلفن است که در بسیاری موارد، هزینه های فراوانی را به کاربران تحمیل می کند و به دلیل برخی محدودیت های فنی در بسیاری از نقاط شهر، امکان دسترسی به ADSL وجود ندارد. به طوری که کاربران مجبور شده اند به سیستم های کم سرعت و سنتی Dial-UP بسنده کنند و ضمناً، در شهرک های صنعتی و مناطق تجاری که در حومه شهرها واقع هستند و با ADSL امکان ارائه خدمات به آنها وجود ندارد، از مزایای اینترنت پرسرعت بی سیم بهره مند می شوند.

وایمکس

مزیت دیگر وایمکس کاربرد گسترده آن به صورت VPN است که تمامی اجزای یک سازمان گسترده بدون محدودیت در مکان های جغرافیایی مختلف با هزینه اندک با ارتباط مبتنی بر IP، می توانند با سازمان مرکزی خود ارتباط داشته باشند.

تلویزیون اینترنتی که امکان ارائه محتوای تلویزیونی بر بستر IP را فراهم می کند، از دیگر امکانات وایمکس است که می توانید فیلم های درخواستی را دریافت کنید و از سینمای مجازی و دیدن فیلم های سینمایی همزمان با اکران عمومی بر بستر IPTV بهره ببرید.

وایمکس (اینترنت پرسرعت بی سیم) بزودی محدودیت ها و مشکلات توسعه را از بین خواهد برد.

 

 

برگرفته از ماهنامه وب

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
با سلام خط تلفن ما یه ساله که از مخابرات PCM شده و قابلیت گذاشتن ADSL رو نداره. ما داریم نقل مکان میکنیم اما معلوم نیس چند ماه دیگه منم میخوام وایمکس بگیرم اما موندم به هزینش می ارزه یا نه و همینطور نمی دونم مبین نت بهتره یا ایرانسل؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/1/1391 - 14:9
ahmad 99
ADSL خیلی بهتره مخصوصا وقتی مخابرات با فیبر نوری پوشش بده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/12/1390 - 22:16
امید کوهی
ADSLخیلی بهتر از وایمکسه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/12/1390 - 22:46
مهران
با سلام من فكر كنم وایمكس بهتره ولی چون هزینه اش بالاست طرفدار كم داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/11/1390 - 15:53
داود دارابی
با درود بسیار
adsl تو کرج خوب جواب میده ولی تو تهران wimax بهتره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 15/11/1390 - 13:49
وحید
وایمکس بهتر است خیلی بهتره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 8/9/1390 - 18:13
ناشناس
با توجه به قیمت بالای وایمکس و نداشتن کیفیت در بعضی از نقاط همون ای دی اس ال خیلی بهتره هم مودم ارزونه هم امتیازش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 9/8/1390 - 15:22
رضا شکری
از نظر من هر دو یکی هستند اما مزییت های وایمکس کمی از ADSL بیشتره....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 21/7/1390 - 17:46
ناشناس
فقط دایال اپ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 8/5/1390 - 17:2
محمد رضا شومالی
با سلام خدمت دوستان من هنوز از اینتنرنت پر سرعت استفاده نکردم و میخواستم وایمکس تهیه کنم ولی با این نظر سنجیها پشیمون شدم فکر کنم adsl بگیرم با صرفه تره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/11/1389 - 23:40
nemat akbar
مطلب شما خوب است ولی ما نه دیدیمش و نه تجربه کردیم
اینطور که دوستان گفتند و شما نوشتین میشه گفت. ADSL به نظر من بهترین تو ایران البته فعلا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 23/8/1389 - 17:45
aliw700
ای کاش اینا تو ایران نمیومد چون همه چیزو مسخره کردن آخه فناوری wimax با سرعت 2mbps !!!!!!
اونم فقط برای مصارف تجاری و شرکت ها
در حالی که چند وقت پیش من یه خبر درباره اینترنت 8gigps در کره شنیدم اونوقت با این هزینه های هنگفت ما مجبوریم با سرعت نهایت 7kbps دانلود کنیم (پس کو بازار رقابتی)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 12/6/1389 - 17:20
ناشناس
خوبه ولی گرونه
البته کو گوش شنوا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 3/5/1389 - 11:46
sanaz vatanpour
لطفآ" طریقه تماس برای دریافت خدمات وایمکس را هم اعلام کنید . با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 17/2/1389 - 22:3
ناشناس
خیلی خوب بود از نظر من وایمکس بهتر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 4/2/1389 - 17:13
omidmso
سلام دوستان
بیشترین سرعتی که وایمکس ایرانسل به کاربرانش میده 2 mB که ماهانه حدود 200 هزار تومان خرجش میشه البته بدون محاسبه قیمت مودم
ولی اینترنت شهر لندن سرعت 10 MBکه قول دادن تا المپیک 2012 به 100 MB برسه!!!!!!!! حالا ما داریم با سرعت 56kb کار میکنیم !!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/2/1389 - 11:55
mehdihai
قیمت گران و مودم های بی کیفیت عامل های اصلی نپذیرفتن این فناوری در کشور است البته به جز مرفهین محترم بی درد حالا قیمتشم به کنار مودمش خیلی افتضاحه بقیه ارائه دهنده ها رو نمیدونم ولی ایرانسل داره مودمی رو به کاربرانش میده که 1حجیمه 2باید به برق وصل بشه سه چینیه
در حالی که در بازار میتوان مودم هایی به مراتب کوچکتر و ارزانتر پیدا کرد مودم هایی که شبیه و اندازه فلش مموری هستند و به درگاه usb وصل میشن نیازی هم به برق مستقیم ندارن و در بازار میتوان انواع و اقسام این مودم ها را پیدا کرد ولی 1 مشکل وجود داره اونم پشتیبانی نکردن سرویس وایمکس ایرانسل از این مودم ها است در واقع شما مجبور به گرفتن مودم خود ایرانسل هستید این هم ترفندی برای زور چپونیه دیگه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 2/2/1389 - 0:33
m1o2o3o4
من نمی دونم چرا مثلا یه فناوری (adsl ) تکمیل نشده و ارزون نشده یه فناوری پیشرفته تر و گرونتر وارد کشور می کنن . امیدوارم بلایی که سر adsl اومد سر وایمکس نیاد چون ما مصرف کننده ها همیشه قربانی میشیم و سودش برای شرکت های ارائه دهندس . ببخشید که چندان مربوط نبود .
ممنون ازتبیان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 19:17
sodeh saleh
ممنون کاش در دسترس همه باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 15:57
vimax irancell
very good
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 15:48
raminh
wimax بهترینه. حرف نداره!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 14:23
مجید شاکری
اگر هزینه آن ارزان تر از ADSL باشد خوب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 13:49
DEVELOP
بنظر میرسه که خدمات وایمکس هنوز بخوبی توسعه داده نشده ! چرا که دسترسی اون در نقاط مختلف تهران مشکل داره هنوز و حتی درصورت نبودن در دید مستقیم دکل های مشکلات دریافت و ارسال اطلاعات دو چندان میشه !
ضمن این که گران تر و برای کاربر هزینه بیشتری رو طلب میکند ... کارایی آن فقط در تحرک بیشتر هست در حالی که اکثر کاربران در تهران جای ثابتی رو برای وایمکس در نظر میگیرن که این تکنولوژی عملا بهره لازم رو به کاربرانش نمیده !
بنابراین ای دی اس ال نه تنها ارزان تر بلکه دسترسی و سرعت متعادل تری داره ( با توجه به اینکه ارتباط از نوع سیمی هست و دیگر اشکلات عدم دید مستقیم دکل های وایمکس وجود ندارد )
موفق باشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 12:38
saeed_sharafi123
مطلب خوبی بود.
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 10:50
parstranslation
هنوز توانایی پوشش تمام نقاط شهرها رو نداره! هزینه اش هم گرونه! ADSL یه چیز دیگست!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 8:27
rogha82
با سلام و سپاس فراوان
اطلاعات در مورد تکنولوژیهای جدید کمک بسیار زیادی را در استفاده بهینه از آنها فراهم می کند .
لطفا ادامه دهید. . .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1389 - 0:46