راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5653
  • يکشنبه 14/4/1388
  • تاريخ :

CPU من کدام است؟

 

اگر جز آن دسته از افرادي هستيد که حين تبديل ويدئو ها از فرمتي به فرمت ديگر يا تبديل فايل هاي RAW به JPEG مدتهاي طولاني پاي کامپيوتر مي نشينيد در حالي که نوار عملکر CPU رقم صد را نشان مي دهد و کامپيوترتان هم به شدت کند شده و به نظرتان همه چيز خوب و عادي است مي توانيد اين بخش را نخوانيد! چون آنچه که به نظر شما عادي مي رسد يک فاجعه است که بخش عمده اش مربوط مي شود به قطعه يي با عنوان CPU. از روزهاي اولي که کامپيوتر هاي شخصي به بازار آمد تا امروز هرگز چنين تنوعي در بازار CPU وجود نداشته است اما در لابه لاي اين تنوع سه خانواده ي از CPU ها را مي توان براي کسي که قصد دارد يک کامپيوتر جديد براي خودش دست و پا کند مناسب دانست. خانواده CPU هاي بسيار جديد و مدرن اينتل تحت عنوان Core i7 و بعد CPU هاي کمي قديمي تر ولي کماکان به روز Core 2 Quad اينتل و نهايتا خانواده ي Phenom X4 از کمپاني AMD.

cpuمن کدام است؟

اگر فقط کارايي محض يا به قولي پرفورمنس محض مد نظرتان است سراغ Core i7 اينتل برويد. شايد اينتل و هوادارانش اين حرف را يک توهين بدانند ولي اين محصول قدرتمند را مي توان به مغز Core 2 Quad که با قابليت هاي بهينه AMD Athlon 64 آميخته شده است تشبيه کرد. Core i7 از طراحي مدرن و بهبود يافته ي بهره مند است که آن را نسبت به CPU هاي 45 نانومتري خانواده هاي Core 2 Quad و Extreme کاملا کاراتر نموده.

اين CPU ها در وضعيت Turbo يا Turbo Mode قابليت هاي جديد و جالبي دارند، براي مثال در اين وضعيت CPU به صورت اتوماتيک اورکلاک خواهد شد. علاوه بر بازگشت قابليت Hyper-Threading به خانواده ي Core i7 (بعدا در مورد اين قابليت بيشتر صحبت مي کنيم) اين CPU ها از کنترلر يکپارچه حافظه به صورت سه کاناله يا tri-channel نيز بهره مند هستند.

Core i7 به نسبت جديد و تازه وارد است و مي توان گفت فعلا در بازار سريعترين و خوش ساخت ترين CPU موجود محسوب مي شود. اما مدلهاي ارائه شده در اين خانواده تنوع قيمت مناسبي دارند، پائين ترين عضو خانواده را مي توانيد با 320 الي 40 هزار تومان تهيه کنيد و گران ترين مدل هاي Core i7 هم به يک ميليون و چند صد هزار تومان مي رسند.

 

سري Core 2 هم هنوز قابل قبول هستند و حرف هايي براي گفتن دارند. اين Cpu ها به نسبت ارزان تر هستند و مادربرد هاي ارائه شده براي آنها نيز فراوان و با تنوع بسيار زيادي است. اينتل چيپ هاي اين خانواده را در دسته بندي هاي چهار هسته اي Core 2 Quad/Extrem و دو هسته اي Core 2 Duo به بازار ارائه کرده است. اگر واقعا قصد داريد سيستم به روزي را جمع کنيد توصيه اين است که يک راست همين امروز به سراغ چيپ هاي چهار هسته اي برويد مگر اينکه از نظر بودجه مشکل داريد و يا ترجيح مي دهد بازار اين محصول دچار تغيير و تحولات بيشتري شود. اما به هر جهت و در حال حاضر چهار هسته اي ها قيمت مناسبي دارند و از نظر سرعت و کارايي بسيار بالاتر از دو هسته اي ها هستند. بر خلاف چيپ هاي Core i7 که همگي بر مبناي تکنولوژي ممتاز 45 نانومتري ارائه شده اند، اينتل Core 2 هاي خود را براي دسکتاپ ها با هر دو تکنولوژي 45 و 65 نانومتري ارائه مي کند. از کجا مي توان دريافت يک CPU از خانواده Core 2 بر مبناي کداميک از اين تکنولوژي ها ارائه شده؟ کافي است نگاهي به عدد ذکر شده در انتهاي تعريف مدل Cpu بياندازيد براي مثال وقتي مدل يک CPU را به اين صورت براي شما عنوان مي کنند 2.66GHz Core 2 Quad Q6700 چون عدد انتهايي با 6 شروع شده است اين CPU از تکنولوژي 65 نانومتري بهره مي برد در حالي که 2.66GHz Core 2 Quad Q9450 چون عدد انتهاييش با 9 شروع شده به تکنولوژي 45 نانومتري تجهيز گشته پس 6 براي 65 و 9 براي 45 نانومتري است. اما فرق اين دو در چيست. چيپ هاي 45 نانومتري نسبت به 65 نانومتري ها سريعتر و خنک تر هستند و معماري بهينه يي دارند.

cpuمن کدام است؟

CPU هاي چهار هسته اي AMD Phenom X4 به قدرتمندي CPU هاي اينتل نيستند ولي از نظر قيمت براي کساني که قصد خريدي اقتصادي را دارند و دست و بالشان در بودجه تنگ است گزينه ي بيش از حد مناسبي اند و البته اگر در دسته بندي کاربران خانگي با استفاده هاي معمولي هستيد و بودجه ي شما زياد نيست اين خانواده بهترين است. سريعترين محصول AMD در همين خانواده با عنوان Phenom X4 9950 Black Edition و با سرعت 2.6GHZ قرار دارد و ناگفته نماند که Phenom کاملا خانواده ي Athlon 64 را پشت سر گذاشته و بسيار برتر از اين خانواده است. AMD اعلام کرده است CPU هاي چهار هسته اي 45 نانومتري اش  را در انتهاي امسال ارائه خواهد کرد و مفسرين بازار معتقدند با آمدن اين محصولات AMD احتمالا اين کمپاني دوباره وارد رقابت برابري با اينتل شود.

 

خوب حالا اگر مباحث بالا باعث شده فشارتان بيافتد و بگوئيد اينها که الان گفتيم يعني چه بگذاريد اينگونه برايتان بگويم: خانواده ي Core i7 مدال طلا گرفته، Core 2 Quad يا Core 2 هاي چهار هسته اي مدال نقره و Phenom X4 هم برنز. نوع مدال هر يک اينها با وضعيت جيب شما کاملا مرتبط است جيب پر پول مي تواند سراغ کسي برود که مدالش رنگين تر است! اما چرا Core i7 طلا گرفت؟

 

Core i7 محصولي بي همتا و بدون رقيب

 

امروزه و خصوصا در اين چند سال اخير هر چه پول خرج کنيد و سعي کنيد جديد ترين و مدرن ترين محصول بازار را بخريد فردايش يک چيز بهتر در بازار است و آنچه شما خريده ايد قيمتش افت کرده، شکي نيست که Core i7 هم به شدت مشمول اين قاعده مي باشد. نسبت به اولين محصولات 45 نانومتري ارائه شده از جانب اينتل Core i7 يک جهش بزرگ در تاريخ اين شرکت است که فاصله ي زيادي با آنچه در يکي دو سال اخير ارائه نموده است دارد. يک محصول چهار هسته اي 45 نانومتري بي نياز از کنترلر حافظه ي بيروني و گذرگاه باس جلويي يا FrontSide Bus که باعث شده است کمپاني رقيب يعني AMD کاملا احساس کند جامانده و براي جبران فاصله ي به وجود آمده حسابي دست و پا بزند.

 

نويسنده: رضا مقدري

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
محمد
بهترین برند پردازنده فقط AMD
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 24/7/1389 - 16:0
امیر بهادر
سی پی یو فقط با اینتل معنی پیدا میکنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/5/1389 - 11:38
ali2
ببینم!!
آبرو ریزی خوب نیست
اما ابن كه مطلب ماهنامه دانش و كامپیوتر كه شماره اسفندش
واقعا متاسفم
یه سوال: ای ام دی مال چه كشوریه؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 31/2/1389 - 19:41
سحر
good
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/11/1388 - 23:29
ناشناس
مرسی خیلی عالی بود من دوست دارم با جزئیات کامل بدونم درمورد سی پی یو
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/8/1388 - 16:51
[>Shotgun<]

باسلام

می خواسم بگم شما اشتباه فکر می کنید .
بهترین و بی رغیب ترین سی پی یو دنیا ، ابداع شده توسط شرکت بزرگ
Advanced Micro Device
هست با
AMD Opteron2431 12Core 32MB Cache –Socket F
که شرکت اینتل را ورشکسته خواهد کرد

لازم به ذکره بگم این سی پی یو روی مادربرد
Supermicro H8DI3+F
که سر جمع
18 اسلت رم و 2 اسلت پردازنده داره، نصب می شه

این رو هم می تونم بگم این مادربرد
Asus P6T Deluxe روی
رو هم کم کرده


پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/8/1388 - 12:31
محمد قربانخانی
amd حرف نداره من از duron 650 تا phenom ii استفاده کردم وقعا بی رقیبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 26/6/1388 - 20:26
احمدرضا اسلامی
خوب بود درباره دمای CPU بیشتر بگید ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/5/1388 - 3:39
moeen shatery
کدام یک از cpu های اینتل قوی تر است i7&core 2
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > رایانه و فناوری> رایانه مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=268 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 15:48
sookrey
راجع به سخت افزارزیادتر صحبت کنید لطفا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 23:12
نعمت الله حسنی
سلام بهمه! آیا کسی می تونه بگه CASH یعنی چه؟ لطفا یکی بمن جواب بده!
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > رایانه و فناوری> رایانه مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 12:34
ناشناس
با سلام.در حق AMD و پردازنده های سریع و خوش قیمت PHENOMII اجهاف شده.955 X4 در حال حاضر یکی از سریع ترین و خوشقیمت ترینهای بازار است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/4/1388 - 11:45
ناشناس
یه کم سطح بالاتر مطلب بنویسید. در ضمن زیاد هم گرون نیست.
من یه سیستم core i7 جمع کردم کلا بدون مانیتور 1,200 شد. با
asus p6t و
corsair 3GB triple و
nvidia 9600
Hitachi 500GB
Cooler Master 650W
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/4/1388 - 23:47
مهرداد
به قول انگلیسی ها so so بود یعنی 50 50 نه خوب ونه بد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 18/4/1388 - 11:30
22 22
بی مصرف بید!!!!!!!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 17/4/1388 - 23:3
مصطفي
سلام
من دو نوع سیستم دارم یكی با پردازشگر amd و دیگری با پردازشگر intel

پردازشگر amd من تكنولوژی جدید amd یعنی Phenom II X4 995 كه 8 مگا بایت كش داره
و سیستم دیگم هم پرازشگر اینتل یعنی همون i7 كه درموردش توضیح داده شده
من به قدرتمند بودن این cpu شكی ندارم ولی از سیستمی كه پردازشگر amd داره راضی تر هستم چون سرعت فوق العاده ای داره
فرق شدیدی كه با اینتل داره اینه كه هر چی ram سیستم رو بالا میبرم سرعتم خیلی تأثیر پیدا میكنه در صورتی كه برای اینتل هیچ فرقی نمیكنه ! و كار خودش رو انجام میده !
و این cpu توی ویندوز 7 و ویستا خیلی بازده بهتری داره و سرعتش هم بسیار بهتر از ویندوزهای دیگست

نمونش : تبیدیل فایل تصویری به صوتی
یه فایل 680 مگابایتی تصویری رو به صوتی تبدیل كردم با هر دو سیستم كه رم های سیستم من هر دو 4G
و رم های سیستم اینتل من به خاطر ddr3 بودنش خیلی سرتره و لی با این حال
در سیستم amd تبدیل این فایل 3:25 و در سیستم intel با 4:10 این كار رو انجام داد
سرعت كپی كردن توی ویندوز ویستا با amd هم با intel قابل مقایسه نیست من هردوی سیستم هامو كنار هم تست كردم و سیستم amd رو بیشتر قبول دارم چون هر دوشون رو با هم دارم و تجربه كردم .

البته شاید این تجربه از نظر خیلی ها قابل قبول نباشه ولی چه میشه كرد ...


البته این مطلب یه مقدار قدیمی شده چون سری جدید پردازشگر های amd خیلی وقته وارد بازار شده

به هر حال خیلی ممنون
موفق باشید
یا حق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 21:22
mosaviamin
من هم موافقم ارتقاء سیستم فقط برای کسانی است که دلشان به حال خودشان نمی سوزد
امروزه ارتقاء فقط بدرد گیم بازها می خورد و بس
از ما گفتن بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 19:11
ali
در جواب دوستی که گفته از کجا می شه مشحصات cpu رو دید

همه مشخصات cpu بر روی خود cpu نوشته شده
فقط کافی فن cpu رو برداری و اگر بر روی cpu یک لایه سفید سیلیکون بود پاکش کن و اون وقت مشخصات رو نگاه کن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 18:37
ناشناس
از این به بعد بیشتر در مورد کامپیوتر بنویسید ....با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 14:47
e_gharibe_m
فقط AMD من خودم همه نوع cpu رو استفاده کردم
ولی هیچ کدوم به گرد پای AMD نمیرسه
الکی پولتون رو خرجه اینتل نکنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 14:38
عبدالله ایرانی
بله کارشناسی محترم اینتل پول اسمش رو می خوره نه کیفیت و کارایی بالاش رو
و چند هسته ای های واقعی رو فقط AMD ارائه می دهد و نکته نهایی اینکه در اغلب موارد hyper treading باعث کاهش کارایی سیستم نیز می گردد.
و دلیل آخر اینکه دلیل اصلی ارزان بودن محصولات AMD در عین برابری و یا در بعضی موارد سرآمدی آنها استفاده از چیپ هایی با فلز مس می باشد و اینتل به دلیل استفاده از فلز گران قیمت در سی پی یو مجبور به افزایش قیمت آنهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 13:40
ناشناس
یه amd از اینتل مشابه تا 30% ارزون تره.
تجربه به من نشون داده اگه می خوای پول بیشتری هزینه کنی بهتره amd بالاتری بگیری تا بری سراغ اینتل مشابه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 13:21
ali
جالب بید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 13:13
Soheil M
این CPU های Corei7 مال از ما بهترونه و ضمنا كم از اینتل تعریف كنید من خودم Phenom 9850 دارم كه پارسال گرفتم و تا الان همه بازیها و رندرهای بسیار سنگین را با سرعت خارق العاده انجام داده و اجرا كرده قیمتش هم الان حدود 160 الی 170 هزار تومانه پیشنهاد می كنم كه سراغ این CPU یعنی Phenom 9850 برید كه با یه مادربورد Crosshair II دیگه هیچ كمبودی نخواهید داشت چون من تجربه استفاده از این قطعات رو دارم . AMD سرور Intel !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 13:12
m_f_84295
خیلی هم خوب...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 12:0
tondar7
جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 1:14
m1o2o3o4
به نظر من آنهایی که قصد خرید یک core i7 را دارند دست نگه دارند. چون قراره اینتل core i5 ,i3 رو وارد بازار کنه که قیمت پایینتری داره و دیگه لازم نیست که برای یه cpu حدود 400 تومن خرج کنین.البته من اینو نمیگم که دنبال این نوع cpu نرین چون واقعا فوق العاده است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/4/1388 - 16:48
yaghutsorell
اصلا یکی بگه مشخصات cpu رو از کجا باید دید؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > رایانه و فناوری> رایانه مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/4/1388 - 15:17
یاشار
خیلی مخلصیم واسه گذاشتن مطالب سخت افزاری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/4/1388 - 14:32
ubuntu
corei7 یه مشکل اساسی داره: فقط با Ramهای DDR3 همخوانی داره و این یعنی نصب ویندوزهای 64بیت و دردسر برای کاربران مخصوصاً Gamerها!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/4/1388 - 13:33