تبیان، دستیار زندگی
مادربوردهای چیپ‌ست X58 ویژه ریزپردازنده‌های Core i7
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادربوردهای چیپ‌ست X58

همزمان با ورود ریزپردازنده‌های Core i7 اینتل به بازار، شركت‌های تولیدكننده مادربورد شروع به ساخت مادربوردهای مخصوص این ریزپردازنده‌ها كردند. در این میان تنها مجموعه چیپ‌ست مخصوص X58 از خط تولید فناوری كاملا تازه خود اینتل هستند كه ویژگی‌های این ریزپردازنده‌ها را به‌طور كامل پشتیبانی می‌كنند و كلیه نیازهای اساسی وابسته به فناوری آنها را برایشان فراهم می‌آورند.

مادربرد

نخستین مادربوردهای چیپ‌ست X58  ، مادربورد P6T Deluxe OC Palm Edition با داشتن قیمت جهانی در حدود 290 دلار و سرعت بسیار بالا، در كنار توانایی‌ها و امكانات معمول، این مادربورد لذت بازی را برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، با پشتیبانی از هر دو فناوری SLI انویدیا و CrossFireX شركت AMD، با استفاده از3 كارت گرافیكی در كنار هم چند برابر خواهد می‌كند. در نتیجه موجب رهایی كاربران از قید و بند وابستگی به نوعی خاص از كارت‌های گرافیكی خواهد شد. (همه مادربوردهای X58 قادر به پشتیبانی از فناوری SLI انویدیا نیستند).

این مادربورد دارای ویژگی‌های دقیق و خاصی در تنظیمات سرعت ریزپردازنده و حافظه رم و همچنین ولتاژهای سیستم است. بایوس این بورد تنظیمات سرعت حافظه تا حد 1600 مگاهرتز برای ریزپردازنده‌های Core i7 استاندارد معمولی و تا سطوحی بالاتر از2 گیگاهرتز را نیز در مورد ریزپردازنده‌های Core i7 نگارش بینهایت1 عرضه می‌دارد. این مادربورد همچنین نرم‌افزار Turbo V را به‌همراه دارد كه امكان انجام تنظیمات متعددی را در مورد سرعت و ولتاژ مستقیما از طریق ویندوز برای شما فراهم می‌سازد.

ابزار سخت‌افزاری OC Palm عبارت است از یك وسیله با اتصال یواس‌بی با یك نمایشگر LCD كوچك، یك صفحه هدایت‌كننده لمسی و چند دكمه. از طریق OC Palm و نرم‌افزار توربو وی انجام تنظیمات گوناگون جهت برای رسیدن به‌سرعت‌های بیشتر از حد معمول برای بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های اجرایی نرم‌افزاری میسر خواهد شد. البته شما می‌توانید از آن برای كنترل حرارت و ولتاژ نیز استفاده كنید. این مادربورد دارای ویژگی مدیریت انرژی EPU نیز هست كه اجازه می‌دهد ولتاژ را به‌صورت دستی و یا خودكار در بخش‌های مختلف تشكیل دهنده‌اش كاهش دهید. اما متاسفانه ویژگی ذكر شده با عبور از حدود عادی سرعت و سطوح بالای آن كار نمی‌كند.

یكی از ویژگی‌های این بورد برای استفاده كاربران حرفه‌ای داشتن كلیدهای پاور و ری‌ست به‌صورت درون‌ساخت روی خود مادربورد است. این مادربورد 8 درگاه یواس‌بی روی پنل پشتی دارد و پایانه‌های اتصال جهت اتصال 6 درگاه اضافی دیگر نیز بر خود مادربورد موجود هستند. همچنان‌كه از داشتن دو درگاه اترنت2 و یك جفت درگاه اتصال فایروایر نیز برخوردار است.

از نظر اتصالات ذخیره داده، 6 درگاه اتصال SATA و یك اتصال خارجی eSATA دارد. 2 درگاه اتصال سریال SAS3 و یك كارت صدای درون‌ساخت 8 كاناله با خروجی‌های آنالوگ و دیجیتال داشته و گذشته از اینها هنوز هم درگاه‌های كلاسیك اتصال مانند یك پایانه اتصال درایو IDE ، یك پایانه اتصال فلاپی و یك اتصال تكیPS2 جهت اتصال ماوس یا صفحه كلید نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید شكاف‌های اتصالی از قبیل سه PCI Express (PCIe) x16 و یك PCIe x4 و یك جفت PCI را روی مادربورد بیابید.

در مورد یك چنین مادربورد كامل و كارآمدی داشتن تعداد شش شكاف اتصال حافظه رم مزیتی است كه استفاده از آن را آسان می‌سازد. گرماگیرهای مجموعه بدون دردسر و هیچ مشكلی در كنار فن‌های بزرگ خنك‌كننده به‌صورتی قابل قبول كار می‌كنند. شكاف‌های PCIe x16 دوم و سوم به‌صورتی نزدیك هم قرارگرفته‌اند كه البته نمی‌توان كارت‌های گرافیكی دوقلو كه پهنایی دو برابر كارت‌های گرافیك معمولی دارند را روی آنها در مجاورت یكدیگر نصب كرد.

برای طراحی یك ساختار سه‌گرافیكی، حداقل دو عدد از كارت‌ها باید از انواعی باشند كه پایه اتصال تكی داشته باشند. همچنین می‌توانید یك جفت از كارت‌های گرافیكی نوع پهن مانند یك جفت از كارت‌های GeForce GTX 280 انویدیا و یایك جفت از كارت‌های Radeon HD 4870 2X متعلق به AMD را روی این مادربورد نصب كنید.

مادربرد

مادربورد Desktop Board DX 58SO  سری بی‌نهایت

با برخورداری از قیمت جهانی درحدود 340 دلار با نام رمز Smackover نیز شناخته می‌شود. این مادربورد جدید كاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده و با پشتیبانی از یك جفت كارت گرافیكی، پهنه وسیعی از كاربردهای با سرعت بالا فراهم می‌آورد.

این مادربورد از سرعت‌های حافظه 1333 مگاهرتز پشتیبانی می‌كند و در هنگام انجام عملیات سرعت بالا نیز اجازه استفاده از حافظه با سرعت‌های 1600 مگاهرتز و یا حتی حافظه‌های سریع‌تر ازآن را نیز خواهد داد. این بورد چهار شكاف حافظه DIMM دارد برابر با 16 گیگابایت رم را داراست. جهت دست یافتن به بهترین و بالاترین درجه از كارآیی می‌توانید در سه عدد از این شكاف‌ها حافظه رم از نوع سه كاناله نصب كنید. تنظیمات بایوس این مادربورد ویژگی‌های گوناگونی را برای استفاده از حداكثر سرعت را از طریق هسته پردازشگر ممكن ساخته است.

در این مادربورد هیچ اثری ازدرگا ه‌های اتصالی چون PS2 فلاپی و یا پایانه اتصال درایو IDE به‌چشم نمی‌خورد. این مادربورد مجهز به 6 درگاه ساتا است و 8 درگاه اتصال یواس‌بی2.0 بر پنل پشتی دارد و همزمان از درگاه اترنت گیگابایت، فایروایر صدای دیجیتال و آنالوگ و 2 عدد درگاه اتصال eSATA نیز برخوردار است. این مادربورد چهار درگاه اتصال یواس‌بی داخلی و همچنین درگاه اتصال فایروایر داخلی درگاه اتصال فروسرخ (IR) و نیز درگاه‌های HD را داراست.

صدای HD هشت كاناله این بورد محصول نرم‌افزار كدك آن یعنی RealTek ALC889 است. این مادربورد دو شكاف پایانه PCIe x16 دارد كه قادر به پشتیبانی از یك جفت كارت گرافیك AMD در حالت CrossFire X است. همزمان 4 شكاف پایانه PCIe x4 یك جفت PCIe x1 و یك PCI معمولی تكی دارد. طراحی گرماگیر آن جوری انجام گرفته كه می‌توان بی‌هیچ مشكلی فن‌های خنك كننده بزرگ روی آن نصب كرد. یك فن كوچك دارای قفل فلزی از بالا روی مجموعه تراشه مادربورد قرار گرفته كه به‌وسیله دیود (LED) آبی رنگ درون آن نورافشانی می‌شود.

جمع بندی

مادربوردهای كه معرفی شدند، ستونی اساسی برای پی‌ریزی ساختار مجموعه سخت‌افزاری بر اساس سیستم با كارآیی‌های بالای Core i7 هستند. مادربورد P6T Deluxe OC Palm Edition با پشتیبانی از هر دو روش SLI و CrossFireX، و نمایشگر خارجی بی‌نظیر OC Palm است. این مادربورد پایا و قدرتمند برای خواست‌های كاربران حرفه‌ای حرفی برای گفتن دارد. مخصوصا برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای و كسانی كه 24 ساعت و 7 روز هفته از دستگاهشان كار می‌كشند.

در مورد مادربورد Desktop Board DX 58SO  نیز به‌دلیل نبود گزینه عملكرد بی‌نهایت در مادربوردهای دیگر، این مادربورد مجهز را قادر ساخته تا با برخورداری از تنظیماتی عالی، برای هر دو گروه علاقه‌مندانی كه با بازی‌های رایانه‌ای دستگاه را تحت فشار شدیدی قرار می‌دهند و همچنین طرفداران پرو پاقرص سیستم‌های دارای كارآیی‌های بالاتر از حد عادی مناسب باشد.

برگرفته از کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی