راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • مقایسه عملی 12 مدل حافظه DDR2 - قسمت دوم
    مقایسه عملی 12 مدل حافظه DDR2 -...
    نتایج تست عملی 12 حافظه را در این قسما از مقاله مشاهده نمایید
  • لپ‌تاپ‌هایی با عنوان Doul Core
    لپ‌تاپ‌هایی با عنوان Doul Core
    در بازارهای جهانی دوگونه لپ‌تاپ با پردازنده دوهسته‌ای با نام‌های Dual Core وCore 2 Duo عرضه می‌شود که در ظاهر اختلاف مختصری با هم دارند اما به قیمت‌ها که نگاه می کنید تفاوت‌ها بیشتر جلوه می‌کنند.
  • پردازنده‌های دوهسته‌ای در لپ‌تاپ‌ها
    پردازنده‌های دوهسته‌ای در لپ‌تاپ‌ها
    به غیر از Intel، شرکت AMD نیز پردازنده دوهسته‌ای مخصوص لپ‌تاپ‌ تولید می‌کند که اگر روی برچسب بدنه لپ‌تاپ‌ها دقت کنید با دو نام Athlon64 X2 و Turion64 X2 مواجه...
  • تعداد بازديد :
  • 9305
  • پنج شنبه 27/1/1388
  • تاريخ :

آیا خرید Core i7 عاقلانه است؟

پردازنده‌های Core i7 به عنوان نسل جدید پردازنده‌های Intel چند صباحی است که در بازار داخلی توزیع شده است و برخی را برای خرید مشتاق کرده است. در این نوبت قصد داریم جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از این تکنولوژی را بررسی کنیم و  اینکه آیا خرید این محصول منطقی است یا نه؟

intel core i7

منطقی است چرا که ساختار مورد استفاده توسط پردازنده‌های Core i7 بسیار کارآمد است و انواع و اقسام تست‌های صورت گرفته نشان داده است که کارایی این پردازنده‌ها بسیار فراتر از پردازنده‌های موجود است. پردازنده‌های Intel Core i7 یک تفاوت اصلی با پردازنده‌های2 Intel Core دارند که در نوع خودش جالب است، بدین صورت که معماری پردازنده‌های 2 Intel Core بیشتر برای استفاده در لپ تاپ‌ها مناسب است و شاید به همین دلیل باشد که Intel می‌تواند مصرف انرژی این مدل‌ها را تا حدود 10 وات کاهش دهد در حالی که معماری پردازنده‌های Core i7 برگرفته از معماری پردازنده‌های مورد استفاده در سرورهاست.

 این را هم بیفزایم که ساختار منطقی پردازنده‌های Core i7 شباهت بسیاری به پردازنده‌های نسل دهم (K10) شرکت AMD و به خصوص پردازنده‌های Phenom دارد. قیمت مدل چهارهسته‌ای 66/2 گیگاهرتزی Core i7 920 با یک مگابایت Cache L2 و هشت مگابایت Cache L3 که ارزان‌ترین پردازنده نسل جدید است در بازار داخلی بین 300 تا 320 هزار تومان است. به تصورم کیفیت این محصول از پردازنده چهارهسته‌ای 83/2 گیگاهرتزی Core 2 Quad Q9950 با 12 مگابایت Cache L2 و قیمت مشابه بالاتر است. از این رو خرید پردازنده‌های نسل جدید Core i7 عاقلانه و منطقی است و باز هم این را نیز بیفزایم که کاربران حرفه‌ای، مخاطبان اصلی این پردازنده‌ها محسوب می‌شوند.

منطقی اما گران است

یادم رفت این را بگویم که پردازنده‌های Core i7 تنها با حافظه‌های نسل DDR3 سازگار هستند و خریدار امکان استفاده از حافظه‌های نسل DDR2 را ندارد و اینکه قیمت حافظه‌های DDR3 در بازار کنونی دنیا قدری بالاست به عنوان مثال یک حافظه یک گیگابایتیDDR2 به طور میانگین حدود 18 هزار تومان قیمت دارد در حالی که قیمت حافظه یک گیگابایتی DDR3 در بازار کنونی بین 45 تا 50 هزار تومان عرضه می‌شود. به بیان دیگر قیمت مدل مشابه حافظه DDR3 حدود سه برابر مدل DDR2 قیمت دارد. این را در نظر داشته باشید که استفاده از حداقل چهار گیگابایت حافظه DDR3 به همراه این پردازنده‌ها توصیه شده است.

motherboard

منطقی نیست

به غیر از معضل سازگاری با حافظه DDR3 این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تا اطلاع ثانوی تنها و تنها مادربوردهای مبتنی بر چیپ ست گران قیمت Intel X58 از پردازنده‌های Core i7 پشتیبانی می‌کنند. به بیان دیگر باید از مادربورد کنونی خود صرف نظر کرده و یکی از مادربوردهای جدید و فوق العاده گران قیمت را سفارش دهید که ارزان‌ترین آن در بازار ایران 350 هزار تومان قیمت دارد.

هنگامی که موضوع مادربورد وارد ماجرا می شود بدیهی است که حدود 400 هزار تومان ناقابل را نه برای کیفیت قطعات که برای دسترسی به تکنولوژی جدید باید هزینه کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشند که قرار است از اواخر تابستان پردازنده های Core i5 به همراه چیپ ست جدید P55 به عنوان گونه‌های ارزان‌تر وارد بازار شوند.

 

جواد زارعی

تنظیم برای تبیان: ناظمی

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
علی بیهقی
سلام. آقا من برای پایان نامم مجبور شدم یه سیستم جدید با core i7 8mb بردارم. برای مادربردشم مدل EVGA X58 LGA1366 ATX برداشتم که نسبت به مدل Asus قیمتش مناسب‌تره.
فقط یه سوال! من با CPU-Z مشخصات سیستم رو گرفتم که برای CPU مدل Core i7 920 رو داده بود و بقیه‌ش همونایی بود که می‌خواستم ولی روی جعبه و روی CPU زده Core i7 950. که این دو تفاوت قیمت داره. حالا به نظر شما مدل واقعی این CPU چیه؟
ممنون می‌شم اگه هر چه زودتر راهنماییم کنین!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/9/1390 - 22:41
سورنا
آقایان هرکس باید طبق نیاز خودش تصمیم بگیرد.اگر به درد شما نمیخوره،به معنای این نیست "اصلا بدرد نمیخوره".در ضمن چیپست های جدید اینتل با نام X79 در راهه و بهتره تا اومدن اونها صبر کنید تا قیمت مادربوردهای مبتنی بر X58 نصف بشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/5/1390 - 9:39
عرفان م
با تشکر از نظراتتون در باره رندر توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 11/11/1388 - 23:13
محمد
من یه 1557 دل گرفتم سرش core i 7 داره به همراه 4 گیگ DDR3 با قیمت مناسب بهتون توصیه میکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 1/10/1388 - 23:37
mohsenmollazade
THanks!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 8:7
سامان
آقایون coi7 شاهكاره اینتل رندر vray با رزولوشن 1600*1400 با كلی نور و متریال و ظرف 3 ساعت گرفت كه به نسبت سیستم قبلی من 2 ساعت كاهش داشته
حداقل رم 3گیگابایت و مادربورد p6 رو احتیاج داره پاور 500 واقعی در ضمن حتما فن cpu رو عوض كنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 4/7/1388 - 0:18
saeid BN
الان که DDR3 تا 2000 هم امده و Md های جدیدی که ازش صحبت میکنید بسته به مدل میتونه 12 تا 24 گیگ DDR3 رو ساپورت کن.چیزای دیگه ای هم هست . مثلا ASUS Rampage II Extreme در حدود 400000 تومان هست و 3way CrossFireXوSLI هست. و Triple Channel هست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 9/6/1388 - 14:13
amintekno
آقا جون من اینا رو نگید ما سلرونی ها قلبمون ضعیفه می میریم می افتیم رو دستتونا !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/5/1388 - 0:42
مهران
سلام . ضمن تشکر از مطلب مفیدتون .
فکر می کنم تنها مشخصات CPU واسه تصمیم گیری برای داشتن یک کامپیوتر حرفه ای کافی نباشه . همونطور که دوستان دیگه هم اشاره کردند اگه مشخصات مادبرد و حافظه اصلی که بتونه حداکثر توانایی های این پردازنده رو به نمایش بذاره رو هم ذکر کنید لطف بسی گرانبها به ما کردید .

ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 12:44
*nvidia*
به نظر من سیستمی با مادربردهایx58 و سی پی یوهای Cor i7 سیستم هایی هستند که p/p خوبی دارند.یهنی نسبت کارایی به قیمت .
در حال حاضر قویترین cpu جهان هم متعق به همین خانواده یعنیcor i7 است.
البته برای افرادی که فقط به دنبال بازی هستند سیستم هایی با cpuهای amd phenom II fi wvti به صرفه تر است.اما برای کارهای محاسباتی و رندر و ......cor i7 حرف اول و اخر را می زند.
اگه پولشو دارید حتما بگیرید تا از یک سیستم حرفه ای لذت ببرید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/2/1388 - 14:18
ناشناس
منطقی اما گران(!)

فعلا نسبت کارایی به قیمت آن پایینه یعنی ارزش نداره. سرورهای مشابه هزینه کمتری دربردارن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 14/2/1388 - 13:4
هوشنگ عزيزي دوست
با تشكر از اعلام خبر جدید علمی روز در رابطه با كامپیوتر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/1/1388 - 8:25
علی س_گ
سلام ،راهنمایی خوبی بود .چون بفکر تعویض سیستم بودم اما فعلا" نمی ارزه .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 29/1/1388 - 2:4
yourlolita
دستتون درد نکنه، مطلب خوبی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/1/1388 - 11:22
presstv
آقا جان یک دفعه بگو می خوای یه CPU core I7 بزاری باید یه 2.3 میلیونی خرج رو کامپیوترت بکنی اون وقت می گه بصرفه است.
بابا ما که با همین core 2 duo خودمون کار میکنیم و به 100 تای core I7 می ارزه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/1/1388 - 9:33
semejgamer
خوب بود.
لطفا در بخش سخت افزار بیشتر مقاله بذارید.
آقا ی زارعی باید می گفتین که DDR3 ها سرعت 1333 دارند، در حالی که DDR2 سرعت 1066(بیشترین سرعت ممکن برای این نوع حافظه) را دارد. البته من هم قبول دارم DDR3 به قیمتش نمی ارزه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/1/1388 - 22:51
احمد وطنخواه
لطفا نام مادربورد مربوطه را بنویسید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/1/1388 - 14:39