تبیان، دستیار زندگی
دازنده‌های Core i7 به عنوان نسل جدید پردازنده‌های Intel چند صباحی است که در بازار داخلی توزیع شده است و برخی را برای خرید مشتاق کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا خرید Core i7 عاقلانه است؟

پردازنده‌های Core i7 به عنوان نسل جدید پردازنده‌های Intel چند صباحی است که در بازار داخلی توزیع شده است و برخی را برای خرید مشتاق کرده است. در این نوبت قصد داریم جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از این تکنولوژی را بررسی کنیم و  اینکه آیا خرید این محصول منطقی است یا نه؟

intel core i7

منطقی است چرا که ساختار مورد استفاده توسط پردازنده‌های Core i7 بسیار کارآمد است و انواع و اقسام تست‌های صورت گرفته نشان داده است که کارایی این پردازنده‌ها بسیار فراتر از پردازنده‌های موجود است. پردازنده‌های Intel Core i7 یک تفاوت اصلی با پردازنده‌های2 Intel Core دارند که در نوع خودش جالب است، بدین صورت که معماری پردازنده‌های 2 Intel Core بیشتر برای استفاده در لپ تاپ‌ها مناسب است و شاید به همین دلیل باشد که Intel می‌تواند مصرف انرژی این مدل‌ها را تا حدود 10 وات کاهش دهد در حالی که معماری پردازنده‌های Core i7 برگرفته از معماری پردازنده‌های مورد استفاده در سرورهاست.

این را هم بیفزایم که ساختار منطقی پردازنده‌های Core i7 شباهت بسیاری به پردازنده‌های نسل دهم (K10) شرکت AMD و به خصوص پردازنده‌های Phenom دارد. قیمت مدل چهارهسته‌ای 66/2 گیگاهرتزی Core i7 920 با یک مگابایت Cache L2 و هشت مگابایت Cache L3 که ارزان‌ترین پردازنده نسل جدید است در بازار داخلی بین 300 تا 320 هزار تومان است. به تصورم کیفیت این محصول از پردازنده چهارهسته‌ای 83/2 گیگاهرتزی Core 2 Quad Q9950 با 12 مگابایت Cache L2 و قیمت مشابه بالاتر است. از این رو خرید پردازنده‌های نسل جدید Core i7 عاقلانه و منطقی است و باز هم این را نیز بیفزایم که کاربران حرفه‌ای، مخاطبان اصلی این پردازنده‌ها محسوب می‌شوند.

منطقی اما گران است

یادم رفت این را بگویم که پردازنده‌های Core i7 تنها با حافظه‌های نسل DDR3 سازگار هستند و خریدار امکان استفاده از حافظه‌های نسل DDR2 را ندارد و اینکه قیمت حافظه‌های DDR3 در بازار کنونی دنیا قدری بالاست به عنوان مثال یک حافظه یک گیگابایتیDDR2 به طور میانگین حدود 18 هزار تومان قیمت دارد در حالی که قیمت حافظه یک گیگابایتی DDR3 در بازار کنونی بین 45 تا 50 هزار تومان عرضه می‌شود. به بیان دیگر قیمت مدل مشابه حافظه DDR3 حدود سه برابر مدل DDR2 قیمت دارد. این را در نظر داشته باشید که استفاده از حداقل چهار گیگابایت حافظه DDR3 به همراه این پردازنده‌ها توصیه شده است.

motherboard

منطقی نیست

به غیر از معضل سازگاری با حافظه DDR3 این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تا اطلاع ثانوی تنها و تنها مادربوردهای مبتنی بر چیپ ست گران قیمت Intel X58 از پردازنده‌های Core i7 پشتیبانی می‌کنند. به بیان دیگر باید از مادربورد کنونی خود صرف نظر کرده و یکی از مادربوردهای جدید و فوق العاده گران قیمت را سفارش دهید که ارزان‌ترین آن در بازار ایران 350 هزار تومان قیمت دارد.

هنگامی که موضوع مادربورد وارد ماجرا می شود بدیهی است که حدود 400 هزار تومان ناقابل را نه برای کیفیت قطعات که برای دسترسی به تکنولوژی جدید باید هزینه کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشند که قرار است از اواخر تابستان پردازنده های Core i5 به همراه چیپ ست جدید P55 به عنوان گونه‌های ارزان‌تر وارد بازار شوند.

جواد زارعی

تنظیم برای تبیان: ناظمی