تبیان، دستیار زندگی
نتایج تست عملی 12 حافظه را در این قسما از مقاله مشاهده نمایید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه عملی 12 مدل حافظه DDR2

قسمت دوم

- مرور قسمت اول

مشخصات فنی سیستم تست‌

(CPU: Core2 Duo E6400 (Conroe 2048/2.13GHZ/FSB1066/2MB L2 Cache

(Motherboard: Gigabyte GA-P35 DQ6 (Bios Ver 1.1/Chipset: P35/ICH9R

(abit In9 32MAX wi-fi (Bios Ver 1.1/Chipset : nforce 680i SLI/NF590SLI

(Graphic: Geforce 7950GT (GPU:550 MHZ/Memory:1.4GHZ (700 MHZ Effective

(Harddisk: Seagate Baracuda 250GB (7200 RPM /8MB Cache/SATA2/NCQ

(Power Supply: OCZ GameXStream 600W (PFC Active/4line 12v

(Monitor: Samsung 205BW (Resolution:1680*1050

CPU Cooling System: Gigabyte G-power GH-PDU 21 (Max:3200 RPM

مشخصات سیستم عامل و درایور‌ها

OS:Windows Media Center Build 2600.SP2

Graphic Card Driver Version: Forceware 162.22

(Motherboard Chipset Driver Version: Gigabyte (Version 8.3.1.1009

(Abit (Forceware V9.53

(DirectX Version: 9C(4.09.000.0904

نرم‌افزار‌های مورد آزمایش‌

- Sisoftware Sandra 2007

Sisoftware Sandra یكی از معتبرترین نرم‌افزار‌ها برای تست حافظه و پردازنده است. این نرم‌افزار با بررسی دقیق قابلیت‌های سخت‌افزاری و ارایه امتیاز، امكان مقایسه همزمان آن را با دیگر محصولات به كاربر می‌دهد. در مجموع برای نزدیكی نتایج حاصل از آزمایشات به واقعیت در تست‌ها، از نسخه Lite نرم‌افزار برای تست پهنای باند حافظه و ویژگی چندرسانه‌ای استفاده كردیم.

- Everest Ultimate Edition 2006

با آن كه نرم‌افزار Sisoftware Sandra امكان بررسی زمان تأخیر حافظه را دارد، اما با این وجود برای كسب نتایج ‌دقیق‌تر تأخیر زمان حافظه را با برنامه معروف Everest نسخه Ultimate انجام دادیم.

- Super Pi

برای تست دقیق‌تر پردازنده در وضعیت عادی و اوركلاكینگ و تعیین وضعیت پردازشی سیستم در حالت اوركلاك از نرم‌افزار معروف Super Pi نسخه 1/1 در حالت چهار میلیون محاسبه عدد صحیح استفاده كردیم كه در بسیاری از موارد این نرم‌افزار به خوبی وضعیت نامتعادل پردازنده را در هنگام اوركلاك مشخص كرد.

- Cinebench R10

برای تست وضعیت پردازشی سیستم در حالت اوركلاكینگ از نرم‌افزار معروف Cinebench R10 استفاده كردیم. این نرم‌افزار با پردازش یك تصویر دو‌بعدی پیشرفته به خوبی پردازنده و حافظه را تحت فشار قرار می‌دهد (در بسیاری از موارد، سیستم در این نرم‌افزار هنگ كرد).

- Ozone 3D

با آن كه ما تصمیم داشتیم كاری به نرم‌افزار‌های سه‌بعدی نداشته ‌باشیم، اما با این وجود از  یك نرم‌افزار تست سه‌بعدی (البته نه در حد 3D Mark 2006) به نام Ozone 3D استفاده كردیم. برای كسب نتایج دقیق‌تر، دقت تصویر مورد آزمایش را روی وضعیت 1050*1680 پیكسل تنظیم كردیم تا در صورت وجود عدم‌ثبات سیستم با مشكل اجرای تست روبه‌رو شود.

- CPU Z

با وجود نرم‌افزار CPU-Z نسخه 42/‌‌1 توانستیم به طور دقیق فركانس مسیر FSB، میزان فركانس پردازنده و زمان تأخیر حافظه را ثبت كنیم.

- Prime95

Prime95 یك نرم‌افزار مناسب برای تست ماندگاری سیستم است . این نرم‌افزار با تست دقیق پردازنده و حافظه خیال شما را از ماندگاری سیستم در زمان اوركلاكینگ راحت می‌كند.

نتایج تست‌

تازه به مهم‌ترین قسمت مقاله رسیدیم. جایی كه امتیاز‌ها همه چیز را مشخص می‌كنند نه حرف‌ها!

به دلیل استفاده از دو مادربورد در تست‌ حافظه‌ها، نتایج حاصل را به صورت مجزا برای هر مادربورد ارایه كردیم تا امكان مقایسه راحت‌تر نتایج به‌دست آمده وجود داشته باشد. به همین علت در ابتدا به سراغ نتایج به‌دست آمده از مادربورد GA-P35 DQ6 می‌رویم. سپس نتایج I9N 32MAX را ارایه خواهیم كرد (با یك تیر دو نشان زدیم: هم حافظه را مقایسه كردیم و هم چیپ‌ست‌های P35 و nforce 680i SLI  را وارد یك رقابت جدی كردیم)

قبل از این كه سراغ نتایج برویم باید به این موضوع اشاره كنیم كه تمام نتایج حاصل در این رقابت بعد از چند بار تست به‌دست آمده است و تمام حالت‌های ممكن برای دست‌یابی به حداكثر كارایی و فركانس روی حافظه‌ها آزمایش شده است. همچنین اشاره به این نكته حایز اهمیت است كه تمام تست‌ها در شرایط استاندارد و توسط نرم‌افزار‌های استاندارد جهانی انجام شده است.

تست با مادربورد GA-P35 DQ6 (در حالت استاندارد)

قبل از تست استاندارد حافظه، تا جایی كه امكان داشت پردازنده را اوركلاك كردیم تا با تحت فشار قرار دادن پردازنده و مادربورد مشكلات احتمالی را تشخیص دهیم. در این حالت توانستیم با مادربورد GA-P35 DQ6 به فركانس باور نكردنی 79/3 گیگاهرتز دست پیدا كنیم و تستی هم با برنامه Sisoft Sandra 2007 بگیریم كه در تصویر شماره 13 نتیجه این تست را مشاهده می‌كنید! در این حالت سیستم چندان پایدار نبود (باید واقعیت را گفت).

با این وجود افزایش 66/‌1 گیگاهرتزی فركانس پردازنده كار كمی نیست. البته سعی نكنید با كامپیوتر خود این كار را انجام دهید. چون  این كار را در شرایطی انجام دادیم كه قبل از آن، تمام ولتاژ‌ها به طور دقیق تست شده بود و پردازنده به وسیله یك خنك‌كننده حرفه‌ای، خنك می‌شد.

با این وجود در هنگام اوركلاك دور فن به حدی بالا رفته بود كه هر لحظه احساس می‌كردیم كه دستگاه منفجر می‌شود. در كل هدف ما از این كار فقط تست ماندگاری سیستم در شرایط سخت و ثبت یك فركانس ایده‌ال در شرایط اوركلاك بود.

برای تست دقیق حافظه‌ها در ابتدا فركانس پردازنده و حافظه را روی حالت پیش‌فرض تنظیم نمودیم (حالتی كه خود بایوس مادربورد تشخیص می‌دهد) و با تمام نرم‌افزار‌های موجود كه داشتیم نتایج حاصل را ثبت كردیم. در این حالت تفاوت بین حافظه‌ها بسیار اندك بود و بیشتر حافظه‌ها به امتیاز‌های یكسانی در تست‌ها دست یافتند. با توجه به نمودار‌ها در خواهید یافت كه حافظه‌های ارزان و گران‌قیمت در تست‌ها با تفاوت اندكی از یكدیگر قرار می‌گیرند.

اشاره به این نكته حایز اهمیت است كه در تست‌های انجام شده به علت عدم امكان تغییر زمان تأخیر در بایوس، تمام زمان‌های تأخیر حافظه‌ها به صورت خودكار روی وضعیت 15-5-5-5 تنظیم می‌شد و هیچ‌گونه تفاوتی میان زمان تأخیر حافظه‌ها وجود نداشت (ما تمام سعی خودمان را كردیم، اما گزینه‌ای برای تغییر زمان تأخیر پیدا نكردیم).

نتایج آزمایش در حالت استاندارد

نتایج تست چند رسانه‌ای پردازنده - حالت استاندارد
نتایج تست پهنای باند حافظه - حالت استاندارد
نتایج تست زمان تاخیر حافظه - حالت استاندارد
نتایج تست در 4 میلیون محاسبه - حالت استاندارد

نتایج تست پردازش تصویر - حالت استاندارد
نتایج تست 3 بعدی - حالت استاندارد

نتایج آزمایش در حالت اوركلا‌كینگ‌

احتمالاً تعجب می‌كنید كه چرا ما هیچ یك از تست‌های استاندارد را در وضعیت اوركلاكینگ انجام ندادیم و فقط به اوركلاكینگ حافظه بسنده كردیم!

در ابتدا خودمان هم قصد داشتیم كه تمام تست‌ها را در وضعیت اوركلاك انجام دهیم.

اما به دلیل آن كه امكان مدیریت زمان تأخیر حافظه در نسخه 1/‌‌1 بایوس مادربورد P35-DQ6 وجود نداشت و خود مادربورد زمان تأخیر را بر اساس میزان فركانس حافظه تغییر می‌داد (به عنوان مثال در فركانس 400 مگاهرتز زمان تأخیر 15-5-5-5 بود. اما در فركانس500‌مگاهرتز این زمان تأخیر به 23-7-7-7 می‌رسید) باعث تغییر در نتایج حاصل از تست‌ها می‌شد.

پس به همین علت هدف اصلی خود را روی اوركلاكینگ حافظه معطوف كردیم كه خوشبختانه با وجود قابلیت‌های پیشرفته‌ این مادربورد توانستیم به نتایج مناسبی در اوركلاكینگ حافظه دست پیدا كنیم. بدون هیچ‌گونه طرفداری مادربورد P35-DQ6 در هنگام اوركلاكینگ حافظه كاملاً قدرتمند عمل كرد و به علت ویژگی خاص بایوس هیچ‌گاه نیازی به استفاده از كلید ریست بایوس پیدا نكردیم. چون در صورت تنظیم نادرست بایوس، مادربورد به صورت خودكار بعد از سه بار بوت شدن ناموفق تنظیمات را به حالت پیش‌فرض باز می‌گرداند.

نتایج تست اورکلاکینگ

تست  با مادربورد In9 32MAX Wi-Fi (در حالت استاندارد)

بایوس مادربورد In9 32MAX  از لحاظ امكان تنظیم زمان تأخیر حافظه و مدیریت دقیق قابلیت‌های سیستم كامل‌تر از رقیب اینتلی خود بود. این مسئله كمك به‌سزایی به ما در مقایسه تأثیر زمان تأخیر حافظه كرد (البته این ویژگی بیشتر به علت قابلیت‌های چیپ‌ست nforce 680i بود).

در وضعیت استاندارد تمام تنظیمات فركانس پردازنده و حافظه را در روی حالت پیش فرض تنظیم كردیم و فقط زمان تأخیر را به زمان ثبت شده روی حافظه تغییر دادیم. در این حالت تمام حافظه‌ها به جزء Gskill ،OCZ Platinum و Kingmax در فركانس و زمان تأخیر استاندارد خود فعالیت كردند.

حافظه Gskill با زمان تأخیر 12-4-4-4 روی حالت DDR2 533 بوت می‌شد. به همین علت برای آن كه بتوانیم حافظه را در حالت DDR2 800 بوت كنیم، زمان تأخیر حافظه را در بایوس روی 15-4-5-4‌ تنظیم كردیم. در مورد حافظه OCZ Platinum هم همین مشكل وجود داشت و سیستم در حالت 15-4-5-4 بوت نمی‌شود و ما مجبور شدیم زمان تأخیر حافظه سیستم را روی حالت 15-5-5-5 تنظیم كنیم.

مشكل ما با حافظه Kingmax در مورد زمان تأخیر نبود. بلكه این حافظه در حالت DDR 2 1066 بوت نشد و ما مجبور سیستم را با حافظه DDR2 800 در دو حالت استاندارد و اوركلاك بوت كنیم (البته در این میان نسخه بایوس هم بی‌علت نبود ).

نتایج تست چند رسانه‌ای پردازنده - حالت استاندارد
نتایج تست پهنای باند حافظه - حالت استاندارد
نتایج تست زمان تاخیر حافظه - حالت استاندارد
نتایج تست در 4 میلیون محاسبه - حالت استاندارد
نتایج تست پردازش تصویر - حالت استاندارد
نتایج تست 3 بعدی - حالت استاندارد

تست  با مادربورد IN9 32MAX Wi-Fi (در حالت اوركلاكینگ)

به علت امكان مدیریت دقیق زمان تأخیر حافظه و قابلیت‌های مناسب دیگر، تست‌های اوركلاكینگ را با مادربورد  In9 32MAX  انجام دادیم. البته كار چندان آسانی نبود. چون با وجود پارامتر‌های مختلف ایجاد یك شرایط استاندارد چندان امكان پذیر نبود. با این وجود در ابتدا سعی كردیم شرایط یكسانی را برای تمام حافظه‌ها ایجاد كنیم. به همین علت در اولین قدم فركانس پردازنده را با افزایش FSB (از 266 مگاهرتز به 400 مگاهرتز) به 2/3 گیگاهرتز رساندیم و مقدار فركانس پردازنده را روی این مقدار ثابت كردیم.

در این حالت نسبت میان فركانس پردازنده و حافظه را در حالت Unlink (غیر‌وابسته) تنظیم كردیم تا امكان مدیریت بهتر حافظه را داشته باشیم. (در مادربورد‌های مبتنی بر چیپ‌ست اینتل نسبت میان فركانس پردازنده و حافظه به صورت رابطه یك به یك، چهار به پنج و سه به چهار تغییر می‌كند و امكان مدیریت مجزای نوع حافظه وجود ندارد). با این وجود باز هم یك پارامتر زمان تأخیر وجود داشت كه باعث غیر‌منطقی شدن نتایج تست می‌شد.

به همین علت سعی كردیم كه حافظه‌ها را در زمان تأخیر استاندارد خودشان آزمایش كنیم كه در هیچ یك از موارد سیستم بوت نشد. به همین دلیل زمان تأخیر را روی حالت پیش فرض 18-5-5-5 تنظیم كردیم تا فقط پارامتر فركانس كه در كل بسیار مؤثرتر از تأخیر زمان است، نقش تعیین كننده را بازی كند.

بیان این نكته حایز اهمیت است كه برای دست‌یابی به شرایط یكسان و بالاترین فركانس حافظه قابلیت EPP برای تمام حافظه‌ها در بایوس سیستم غیرفعال شده بود. چون در صورت فعال بودن این قابلیت امكان افزایش فركانس امكان‌پذیر نبود. (البته فعال بودن این قابلیت تأثیر خوبی بر افزایش كارایی حافظه داشت و پیشنهاد می‌كنیم اگر زیاد به دنبال اوركلاكینگ سیستم نیستید و مادربورد خود را از سری nforce 680i انتخاب كردید، سعی كنید حافظه‌ای با قابلیت EPP بخرید.

نتایج تست چند رسانه‌ای پردازنده - حالت اورکلاکینگ

نتایج تست پهنای باند حافظه - حالت اورکلاکینگ
نتایج تست زمان تاخیر حافظه - حالت اورکلاکینگ
نتایج تست در 4 میلیون محاسبه - حالت اورکلاکینگ
نتایج تست پردازش تصویر - حالت اورکلاکینگ
نتایج تست 3 بعدی - حالت اورکلاکینگ

نتیجه‌گیری‌

به علت شرایط خاص بازار كامپیوتر و برای جلوگیری از بروز هرگونه تأثیرات منفی بر افكار عمومی تحلیل نتایج تست را بر عهده خود شما می‌گذاریم تا با بررسی فاكتور‌هایی مانند نوع كاربرد، قیمت و گارانتی بهترین انتخاب را انجام دهید.

منبع: عصر شبکه