تبیان، دستیار زندگی
DVD چیست؟ این سه حرف زمانی علامت اختصاری دیسك ویدیویی دیجیتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدی فن آوری ذخیره سازی دیسك نوری است. DVD لوح فشرده ای است كه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


آشنایی با
Digital Video Disc

DVD چیست؟
این سه حرف زمانی علامت اختصاری دیسك ویدیویی دیجیتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدی فن آوری ذخیره سازی دیسك نوری است.
DVD لوح فشرده ای است كه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و می تواند مانند نوار ویدئویی (VHS) فیلم را در خود ذخیره نماید و نسبت به سی دی های صوتی و كامپیوتری برتری دارد.
هدفی كه DVD دنبال نموده، این است كه همه سرگرمی های خانگی رایانه ای، اطلاعات رایانه ای و اطلاعات تجاری و كاری را با یك فرمت واحد دیجیتال ذخیره كند، تا بتواند جایگزین سی دی های صوتی، نوار ویدئویی، دیسك لیزری، بازی های رایانه ای و سایر موارد بشود.
امروزه DVD از بیشترین پشتیبانی شركت های الكترونیكی، نرم افزاری و استودیوهای بزرگ صوتی و تصویری بر خوردار است.
با چنین پشتیبانی بزرگ و بی سابقه ای، DVD بدل به موفق ترین كالای مصرفی الكترونیكی در دوران كوتاه پیدایش خود می باشد.
DVD فرمتی است كه اوایل برای فیلم های سینمایی ظاهر شد و كیفیت بهتری نسبت به VHS داشت. در واقع فناوری مورد استفاده در، DVD لیرز قرمز (با طول موج635 یا650 نانومتر) و فشرده سازی MPEG2 است.
اولین دستگاه های DVD در نوامبر سال 1996 در ژاپن و در مارس سال 1997 در آمریكا ساخته شد. توشیبا، پایونیر، پاناسونیك،هیتاچی و سونی اولین سازندگانی بودند كه دستگاه های DVD- ROM را در ژانویه سال 1997 به بازار عرضه كردند.
امروزه بیش از دویست نوع دستگاه های صوتی و تصویری DVD در بازار دنیا موجود است، هر چند كه این دستگاهها از كیفیت مشابه و استانداردی برخوردار نیستند.

ویژگی های DVD چیست؟
-DVD بیش از دو ساعت فیلم ویدئویی را با عالی ترین كیفیت ذخیره می كند. (البته یك DVD دو طرفه (دولایه) می تواند هشت ساعت فیلم ویدئویی با كیفیت عالی را در خود ذخیره كند).
- فیلم های Wide Screen استاندارد پشتیبانی می كند.
- قابلیت انتخاب نه زاویه دوربین از زاویه دیدهای مختلف هنگام اجرا را دارا می باشد.
- مقدار ظرفیت DVD برابر7/4 گیگابایت در هر لایه دیسك است. (با در نظر گرفتن این كه لایه بالایی نیمه شفاف است ولیزر بر روی لایه پایینی دوم نیز تاثیر می گذارد، بنابراین مقدار ظرفیت تا 9 گیگابایت افزایش می یابد.)

مشكلات DVD چیست؟
- سالها طول خواهد كشید تا فیلم ها، كلیپ ها، برنامه های ویدئویی و نرم افزارهای رایانه ای به طور وسیع به صورت DVD در اختیار همگان قرار گیرد.
- پاره ای ابهامات در مشخصات فنی اجرا كننده ها و ناكافی بودن آنها و همین طور دیسك ها باعث نارسایی ها می شود كه بعضی از دیسك ها یا به طور كامل اجرا نمی شوند و یا اصلاً روی بعضی اجراكننده ها عمل نمی كنند.
- دستگاه های ضبط DVD هنوز بسیار گران قیمت هستند.
- به این علت كه DVD از سیستم فشرده سازی دیجیتال با كیفیت عالی استفاده می كند، در نتیجه منابع اصلی صوتی و تصویری كه با كیفیت پایینی تهیه شده باشند در DVD مشكل خواهند داشت.
- تعداد بسیار كمی از اجرا كننده های DVD می توانند با سرعت نرمال فیلم را به عقب بر گردانند.

میزان كیفیت DVD تا چه میزان است؟
DVD قادر است كیفیت تصویری نزدیك به كیفیت برداشت فیلم در استودیو را ارائه دهد و حتی بهتر از سی دی های صوتی، اما به هر حال این كیفیت بستگی به عوامل متعددی در تولید دارد. به موازات پیشرفت فناوری فشرده سازی اطلاعات، ما شاهد هستیم كه هر مقدار كیفیت افزایش یابد قیمت نیز افزایش می یابد و هر میزان هزینه تولید كاهش یابد، دیسك ها با كیفیت پایین تری به بازار می آیند.
در چنین دیسك های DVD از سیستم فشرده سازی MPEGI كه چیزی در حد فیلم های VHS است به جای MPEG2 استفاده می شود. (ویدئوهای DVD به طور معمول از روی نسخه اصلی استودیو در فرمت MPEG2 استفاده می شود.) هر میزان كه فناوری فشرده سازی MPEG پیشرفت كند، كیفیت های برتری به دست خواهد آمد.

از چه نرم افزارهایی برای اجرای DVD می توان استفاده نمود؟
اگر نرم افزار خوبی در دست داشته باشید، می توانید بهره بیشتری از DVD بگیرید. به طور معمول از چند نرم افزار رایج برای اجرایDVD استفاده می شود. (البته ممكن است، شما از برنامه دیگری نیز جهت ضبط و یا اجرای دی وی دی استفاده كنید.)
اما در هر صورت برنامه Media Player – Jet Audio و برنامه Xing DVD, Power DVD در بین كاربران از محبوبیت بیشتری برخوردارند. (فراموش نكنید كه نوع ویندوز و نسخه برنامه مورد استفاده شما نیز در اجرای DVD مهم می باشد.)

برگرفته از روزنامه همشهری