تبیان، دستیار زندگی
اکنون که این خبر را می خوانید ماجرای پرواز هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 به دور دنیا به اوج خود رسیده است. این هواپیما در حال حاضر در راه آریزونای آمریکاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواپیمایی با سوخت خورشید

اکنون که این خبر را می خوانید ماجرای پرواز هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 به دور دنیا به اوج خود رسیده است. این هواپیما در حال حاضر در راه آریزونای آمریکاست.

فرآوری: سید محمد امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان
هواپیما با سوخت خورشیدی

هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2  پس از توقفی کوتاه در Moffett Airfield کالیفرنیا بار دیگر راهی آسمان شد تا با رسیدن به Phoenix Goodyear آریزونا دهمین بخش از سفر تاریخی خود را پشت سر بگذارد. در این بخش از سفر، آندره بورشبرگ خلبان اصلی هواپیماست.
Solar Impluse 2 همان طور که از نامش پیداست یک دستگاه هواپیما است که انرژی لازم را توسط خورشید به دست می آورد. سولار ایمپالس یا نبض خورشیدی پروژه سوئیسی هواپیمای دوربرد با انرژی خورشیدی است برای گردش دور زمین که توسط "برتران پیکار" یک روان پزشک و هوانورد سوئیسی هدایت می شود و "آندره بورشبرگ" در این پروژه به برتران کمک می نماید.
این هواپیما چندین مدت قبل به پرواز درآمد و نشان داد که می تواند به صورت کامل از خورشید انرژی مورد نیاز خودش را جهت پرواز بگیرد. حال پس از تأخیر بسیار زیاد بار دیگر هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 آماده شده تا این بار به صورت جدی تر همراه با کاپیتان «برتراند پیکارد» پروازی حدود 2,717 مایل را از هاوایی تا سن فرانسیسکو طی کند.

هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 پس از موفقیت آمیز بودن نخستین پروازش در سال گذشته، باری دیگر به پرواز درآمده و مسافتی حدود 2,700 مایل را از هاوایی تا سن فرانسیسکو طی کرد. تعمیر و آماده سازی این هواپیما پس از نخستین پرواز چندین ماه به طول انجامیده است.
در 29 فرودین ماه بود که این هواپیما پس از توقف چندین ماهه به منظور انجام تعمیرات، توانست دوباره ماموریت خود را از سر گرفته و به هدفش یعنی سفر به دور دنیا را ادامه دهد. جا دارد اشاره کنیم این هواپیمای خورشیدی به دنبال انجام پرواز بدون توقف به مدت چهار روز و 21 ساعت و 51 دقیقه باتری اش داغ کرده و از کار افتاده بود.
بد نیست بدانید که برنامه این سفر پیمودن مسافتی برابر با 35 هزار کیلومتر است که تقسیم به ۱۲ مسافرت شده. تاکنون 8 مرحله طی شده اما قسمت های دشوارتر باقی مانده. سولار ایمپالس 2 باید تا ابتدای ماه ژوئن خودش را به نیویورک برساند و بعد از آن هم حدود 6 هزار کیلومتر را به طرف اروپا پرواز کند. پیمودنش این مسیر 5 روز به طول خواهد انجامید اما پس از آن، ماموریت سفر به دور دنیا با رفتن به سمت ابوظبی و فرود آمدن در فرودگاه آنجا به پایان خواهد رسید.

این مسافرت را نمی توان سریع ترین ماجراجوئی تاریخ نامید اما واقعیت این است که سرعت در این پروژه اصلا مهم نبوده و «آندره بورشبرگ» که مدیر این طرح و خلبان این هواپیماست و همچنین «برتراند پیکارد» هدفشان اثبات این باور بوده که با انرژی های پاک و تکنولوژی های دوستدار محیط زیست نیز می توان به غیرممکن ها دست پیدا نمود.

طولانی ترین پرواز انفرادی با هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2

سال گذشته میلادی خلبان «آندره بورشبرگ» توانست این هواپیما را حدود 5 روز به مسافت 5,061 مایل از ژاپن تا هاوایی به پرواز درآورد. پس از موفقیت آمیز بودن این پرواز، هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 به جهت نداشتن آمادگی کامل و دچار شدن به مشکلاتی فنی نیازمند بازسازی هایی بود. حال تیم ناظر بر این هواپیما اعلام کرده است که آن ها آماده ی به پرواز درآوردن این تکنولوژی فوق العاده جذاب این بار در مسافتی کمتر از 3,000 مایل هستند.


منبع: مهر / گجت نیوز