تبیان، دستیار زندگی
برای بعضی‌ها گوشی‌ همه زندگی‌شان است، با همین گوشی آنها وب‌گردی می‌کنند، بازی می‌کنند، فیلم می‌بینند، ارتباط برقرار می‌کنند و مطالعه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اینترنت را ترک کنیم؟


برای بعضی‌ها گوشی‌ همه زندگی‌شان است، با همین گوشی آنها وب‌گردی می‌کنند، بازی می‌کنند، فیلم می‌بینند، ارتباط برقرار می‌کنند و مطالعه می‌کنند.

در اینجا روش هایی برای ترک اینترنت ارائه می دهیم:

اگر گوشی اندرویدی‌تان معتادتان کرده، این اپلیکیشن رهایی‌بخش را نصب کنید!

می‌خواهیم یک اپلیکیشن خوب اندرویدی را به شما معرفی کنیم، اسم این اپلییکیشن BreakFree است.

اینترنت

این اپلیکیشن اول با اندازه‌گیری بعضی شاخص‌ها میزان اعتیاد شما را مشخص می‌کند. شاخص‌هایی مثل این: میزان استفاده شما از اپلیکشن‌ها، تعداد دفعاتی که گوشی را آنلاک می‌کنید، طول مکالمات تلفنی شما.

وقتی اعتیاد شما بیشتر می‌شود، این اپلیکیشن شروع می‌کند به نصیحت کردن شما! یعنی گاه و بی‌گاه به شما توصیه می‌کند که میزان استفاده از گوشی را کنترل کنید.

ویژگی‌های دیگر این اپلیکیشن

* خاموش کردن صدای نوتیفیکیشن‌ها

* خاموش کردن همه صداهای گوشی

* قطع کردن اینترنت گوشی

* ریجکت کردن همه تماس‌ها و فرستادن پیامکی برای آگاه‌سازی مخاطبان درباره مشغول شدن بودن شما

* برنامه‌ای برای تعیین طول محرومیت خودخواسته‌ای شما

* امکان مشاهده میزان اعتیاد شما به گوشی به صورت نوتیفیکیشن

یک افزونه کاربردی کروم: مگر قرار نبود مشغول کارت باشی؟!

وقت، همیشه گوهری نایاب و پربها است. بعضی از کارها مثل درس خواندن، انجام کارهای خانه، کارهای محوله شرکت، یک تحقیق آنلاین، آماده کردن پایان‌نامه، پاسخ دادن به ایمیل‌های مهم، همیشه در اولویت هستند، اما اینترنت، سایت‌های جذاب و شبکه‌های اجتماعی، همیشه عواملی برای بر هم زدن حواس ما هستند.

مهم نیست که چقدر اراده محکمی داشته باشید، چون همیشه این جذابیت‌های آنلاین می‌توانند به مستحکم‌ترین اراده‌ها هم نقوذ کنند و ناگهان لحظه‌ای پیش می‌آید که با خود می‌گویید: بی‌خیال بگذارید ببینم در فیس‌بوک/پلاس/ توییتر/فرندفید رفقا چه می‌گویند!

وابستگی به اینترنت

ورود به این سایت‌ها همان و مشغول شدن بی‌حساب همان. طوری که ناگهان سرتان را بالا می‌گیرید و می‌بیند یک ساعت تمام مشغول بوده‌اید و از کارتان عقب افتاده‌اید.

خودتان را سرزنش می‌کنید و به خودتان قول می‌دهید، دیگر این کار را نکنید، اما این چرخه عهدشکنی همچنان ادامه می‌یابد.

می‌خواهیم یک افزونه جالب کروم را به شما معرفی کنیم، نام این افزونهStayFocusd  است.

کار این افزونه این است که وقتی تصمیم دارید، وقتتان تلف نشود، سایت‌های معینی را در ساعت‌های مورد نیاز برای خودتان ممنوع کنید. مثلا شما می‌توانید تعریف کنید که بین ساعت 5 تا 11 عصر، سایت مشخصی برایتان باز نشود.

اگر در این ساعات بخواهید سایت‌های ممنوعه را باز کنید، پیام سایت برایتان ظاهر می‌شود: مگر قرار نبود مشغول کارت باشی؟!

مهم نیست که چقدر اراده محکمی داشته باشید، چون همیشه این جذابیت‌های آنلاین می‌توانند به مستحکم‌ترین اراده‌ها هم نقوذ کنند و ناگهان لحظه‌ای پیش می‌آید که با خود می‌گویید: بی‌خیال بگذارید ببینم در فیس‌بوک/پلاس/ توییتر/فرندفید رفقا چه می‌گویند

به صورت پیش‌فرض و ساده، وقتی یک برگه یا tab را در کروم باز کرده‌اید، در کنار نوار آدرس آیکون افزونه ظاهر می‌شود و باز هم به صورت پیش‌فرض با یک کلیک می‌توانید در صورتی که سایتی را مزاحم می‌دانید، آن سایت را 10 دقیقه برای خود ممنوع یا بلاک کنید.

البته همچنان که پیداست، این افزونه فقط در محیط کروم کار می‌کند و به درد آدم‌های سست‌اراده نمی‌خورد و آنها می‌توانند با فایرفاکس، اپرا یا اینترنت اکسپلورر آینده خود را تباه کنند.

افزونه انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد و فکر خیلی از جاها را کرده است. در قسمت تنظیمات شما گزینه‌های خیلی مناسبی دارید:

* می‌توانید زمان پیش‌فرض ممنوعیت را از 10 دقیقه به هر زمان دلخواه دیگر افزایش یا کاهش دهید.

* می‌توانید برنامه کاری خود را به افزونه‌ بدهید و روزهای تعطیلی مثل جمعه را مستثنی کنید.

* می‌توانید ساعات کاری خودتان را مشخص کنید، مثلا در صورتی که مایل هستید بین 8 تا 12 صبح و 4 تا 8 شب، سایت‌های مزاحم برایتان باز نشوند، این ساعات را می‌توانید به افزونه بدهید.

وابستگی به اینترنت

* می‌توانید فهرستی از سایت‌های مزاحم را به خورد افزونه بدهید.

با استفاده از این گزینه روی میز، می‌توانید برای یک ساعت و یا هر تعداد ساعت معین دلخواه، دسترسی به همه وب‌سایت‌ها یا سایت‌های مزاحم را برای خود ممنوع کنید.

این بمب هسته‌ای را می‌توانید هوشمند کنید و مثلا تنها دسترسی به عکس‌ها، قسمت کامنت وبلاگ‌ها، فوروم‌ها یا پیام‌های فیس‌بوک را ممنوع کنید. همچژنین می‌توانید نمایش ویدئوها و فلش‌ها یا دسترسی به قسمت ورود سایت‌ها را ممنوع کنید!

بلافاصله این سۆال برایتان پیش می‌آید که همیشه ممکن است آدم خودش را فریب بدهد و با مراجعه به همان قسمت تنظیمات، ممنوعیت را برای خودش لغو کند. این کار اصلا فلسفه وجودی افزونه را نقض نمی‌کند؟

باید بگویم که در همان قسمت تنظیمات گزینه‌ای به نام چالش یا Challenge وجود دارد که اگر تیک بخورد، شما اگر بخواهید تنظیمات را تغییر بدهید، باید یک سری اعمال مشکل انجام بدهید، مثلا یک پاراگراف متن نسبتا طولانی را باید تایپ کنید تا اجازه تغییر تنظیمات به شما داده شود.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: یک پزشک

مطالب مرتبط:

پیشرفت یا اعتیاد به تکنولوژی؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

آیا به اینترنت معتادید؟