تبیان، دستیار زندگی
جیمیل یکی از محبوب ترین سرویس های ایمیل تحت وب ارائه شده نزد افراد است. جیمیل در سال 2004 ارائه شده و بعد از 5 سال نسخه بتا آن ارائه شد و تا سال 2007 در اختیار عموم قرار نگرفته بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرکتی به سوی جیمیل


جیمیل یکی از محبوب ترین سرویس های ایمیل تحت وب ارائه شده نزد افراد است. جیمیل در سال 2004 ارائه شده و بعد از 5 سال نسخه بتا آن ارائه شد و تا سال 2007 در اختیار عموم قرار نگرفته بود.

جیمیل یکی از اولین محصولات ایمیل مبتنی بر وب است که در ابتدا فضای مورد نظر به منظور ذخیره سازی را 1 گیگابایت در نظر گرفت. در آن زمان ارائه دهندگان خدمات ایمیل مبتنی بر وب به طور معمول 2 الی 4 مگابایت فضای ذخیره سازی را ارائه می کردند. با گذشت زمان گوگل به دنبال افزایش این فضا بوده که در حال حاضر 15 گیگابایت را به هنگام ثبت نام یک حساب کاربری جدید در اختیار کاربران قرار می دهد.

حرکتی به سوی جیمیل

گوگل سنت شکنی کرده و یک رابط سازماندهی پیام جدید ارائه کرده است که پیام ها را براساس موضوعات آن ها دسته بندی می کند و یک صندوق ورودی بسیار تمیز را برای شما ایجاد می کند.

همچنین جیمیل این اختیار را به کاربران می دهد تا بتوانند موضوعات جدید را از موضوعات قدیمی جدا کنند و بتوانند برای تمامی موضوعات برچسب یا Labels در نظر بگیرند. بدین ترتیب می توان عملیات فیلترینگ را نیز انجام داد و پیام هایی را که با برچسب فولدر مورد نظر مرتبط نیستند را فیلتر می کند. استفاده از Label امکانات متنوع تری را نسبت به فولدر در اختیار کاربران قرار می دهد.

در ابتدا بهتر است با برخی از ویژگی های جیمیل آشنا شوید تا دلیل استفاده از آن را بهتر بدانید.

حرکتی به سوی جیمیل

جیمیل مقدار زیادی فضای ذخیره سازی فراهم می کند

جیمیل 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهند تا بتوانند پیام های خود را برای مراجعات بعدی ذخیره کنند. البته توجه داشته باشید که این مقدار فضا با گوگل درایو و Google+ Photos به اشتراک گذاشته شده است.

حرکتی به سوی جیمیل

بهتر از همه این موضوع است که جیمیل همواره در حال افزایش این فضای ذخیره سازی است و کاربر نباید برای این موضوع نگران باشد اما در صورتی که کسی تصور می کند این فضا برایش کافی نیست می تواند اقدام به خریداری کند.

گفتگو در ایمیل براساس موضوعات سازماندهی شده است.

ایمیل ها به صورت اتوماتیک بر اساس موضوع (Subject) گروه بندی شده اند. زمانی که شما پاسخ پیامی را دریافت می کنید آن پیام با توجه به موضوع در یک دسته قرار می گیرد. تمامی پیام های پیشین با توجه به موضوعشان به صورت عمودی قرار گرفته اند و شما می توانید به راحتی برای مشاهده تمامی گفتگوها بر روی آن ها کلیک کنید.

حرکتی به سوی جیمیل

بررسی ویروس ها و تروجان ها

جیمیل همواره اسکنرهای ضد ویروس و ضد تروجان خود را به روز می کند تا بتواند بالاترین نوع امنیت و محافظت را برای کاربران خود فراهم کند. زمانی که شما می خواهید ایمیلی را ارسال کنید و در آن فایلی را ضمیمه می کنید این فایل در سرورهای گوگل ذخیره می شود اما اگر این پیام آلوده به ویروس یا تروجان باشد، جیمیل هشداری را مبنی بر این موضوع نمایش داده و بلافاصله پیام های متخلف را قرنطینه می کند.

جیمیل 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را در اختیار کاربران قرار می دهند تا بتوانند پیام های خود را برای مراجعات بعدی ذخیره کنند. البته توجه داشته باشید که این مقدار فضا با گوگل درایو و Google+ Photos به اشتراک گذاشته شده است

در جیمیل راهی برای خاموش کردن این اسکنر ویروس ها وجود ندارد و از ارسال فایل های اجرایی (.EXE) جلوگیری می کند. در صورتی که شما واقعا نیاز به ارسال یک فایل اجرایی دارید در ابتدا باید آن را در قالب Rar یا Zip قرار دهید.

همچنین جیمیل یک فیلترینگ عالی برای هرزنامه ها و یا پیام های ولگرد دارد. حتی ممکن است شما نخواهید برخی از

حرکتی به سوی جیمیل

جیمیل در مرورگرها

در ابتدا بهتر است با رابط هایی که امکان دسترسی به جیمیل را به شما می دهند آشنا شوید. مرورگرهای وب اولین رابط هایی هستند که کاربران با آن ها آشنا می شوند و می توانند با استفاده از انواع مرورگرها همچون گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و ... به جیمیل دسترسی پیدا کنند.

سرعت و سادگی در یافتن پیام ها با استفاده از کادر جستجو

قدرت جستجوی بالای گوگل این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به سرعت در ایمیل های خود گشت زده و پیام مورد نظر خود را بیابید. برای این کار در کادر مورد نظر عبارت مورد نظر خود را وارد کرده و Enter را بزنید.

حرکتی به سوی جیمیل

علاوه بر این، اپراتورهای جستجوی پیشرفته به شما کمک می کنند تا با استفاده از  نمادها و یا کلمات پرس و جو، جستجوی خود و عبارات وارد کرده را اصلاح کنید و به راحتی موضوع مورد جستجوی خود را پیگیری کنید. برای استفاده از این ویژگی فلش رو به پایین کادر را فشار دهید.

حرکتی به سوی جیمیل

در این حالت شما کادری را مشاهده می کنید که به شما امکان می دهد جستجو را براساس شخص ارسال کننده (From)، TO، موضوع (Subject)، محتوای پیام، فایل های ضمیمه شده و سایر موارد انجام دهید.

حرکتی به سوی جیمیل

    ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

Getting to Know Gmail" Lori Kaufman”‌

howtogeek

Conversations in Emails are Organized into Threads