تبیان، دستیار زندگی
اگر خبرهای مربوط به تکنولوژی را خوانده و یا گوش کرده باشید احتمالا بیش از پیش جمله هایی نظیر شبکه شدن اشیا، اینترنت اشیا و ... را دیده و شنیده اید. به نظر می رسد حضور اشیا به عنوان دستگاه هایی منحصر به فرد و هوشمند از جمله تکنولوژی های بزرگ بعدی در آینده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه


اگر خبرهای مربوط به تکنولوژی را خوانده و یا گوش کرده باشید احتمالا بیش از پیش جمله هایی نظیر شبکه شدن اشیا، اینترنت اشیا و ... را دیده و شنیده اید. به نظر می رسد حضور اشیا به عنوان دستگاه هایی منحصر به فرد و هوشمند از جمله تکنولوژی های بزرگ بعدی در آینده باشد که به خوبی گسترش یابد!

واقعا اینترنت اشیا چه کاری را انجام می دهد؟ اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم با این نوع اینترنت که به وسیله اشیا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم چه تفاوتی خواهد داشت؟ در واقع اینترنت اشیا حضور اشیا، دستگاه ها و سنسورهای مختلف در شبکه ای است که از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده بدون آن که هیچ گونه تعاملات انسانی در این بحث دخالت داشته باشد.

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه

اینترنت اشیا به اکثر دستگاه ها، اشیا، انسان ها، گیاهان و حیواناتی اشاره دارد که دارای شناسه منحصر به فرد بوده و توانایی این را دارند که بتوانند به صورت اتوماتیک انتقال اطلاعات بین یکدیگر را انجام داده بدون آن که تعاملات انسانی در انتقال داده ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال تصور کنید که صاحب مزرعه ای هستید که می بایست شرایط و اوضاع خاک را در هر شرایط و زمانی مورد بررسی قرار دهید. برای این کار شما باید در زمان های مختلف معیارهای مختلف از خاک را اندازه گیری کرده و  آن ها را وارد کامپیوتر نمایید.

در سناریوی اینترنت اشیا دیگر نیازی به اندازه گیری شما نیست چرا که در این میان از سنسورهایی استفاده می کنید که به هر گیاهی در مزرعه متصل شده و به صورت اتوماتیک اندازه گیری را انجام داده و آن ها را منتقل می کند. این سنسور موجب می شود تا به هر گیاهی یک شناسه منحصر به فرد تعلق گیرد و آن ها را به گیاهانی آنلاین تبدیل کند.

در حال حاضر عملی کردن اینترنت اشیا برای تمامی دستگاه های ما امکان پذیر نخواهد بود اما به تدریج با هوشمند شدن دستگاه ها و ارزان تر شدن سنسورها این امر محقق خواهد شد

در واقع اینترنت اشیا به شبکه شدن اشیایی مختلف اشاره دارد که با استفاده از لوازم هوشمند امکان برقراری ارتباط در شبکه به ان ها داده می شود. در حقیقت اشیا با داشتن یک آدرس IP منحصر به فرد به عنوان دستگاهی مستقل در شبکه حضور یافته و با استفاده از سنسور مورد نظر به اینترنت متصل می شوند.

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه

در حال حاضر بسیاری از اطلاعات و داده هایی که بر روی اینترنت مشاهده می کنیم توسط انسان ها فراهم شده است. این که فردی عکسی یا داده ای را در اینترت قرار می دهد  و یا این که ان را آپلود می کند. اگر قرار باشد انسان ها دائما اطلاعات را بر روی اینترنت قرار دهند نیاز به وقت و زمان زیادی است اما اینترنت اشیا داده های بسیاری را برای ما فراهم می کند بدون ان که وقت زیادی از ما گرفته شود.

تصور کنید در هر جز ماشین سنسوری قرار دده شده باشد که اطلاعات را به صورت اتوماتیک گزارش می کند در این حالت شما می توانید در هر لحظه اطلاعات مفیدی را از دستگاه های خود به دست آورید. اینترنت اشیا سناریوهای بیشتری را نیز فراهم می کند. امروزه هر کسی در رویای داشتن خانه هوشمند است. به این معنی که دستگاه ها و اشیا در یک خانه هوشمند بوده و در یک شبکه حضور داشته باشند تا بتوان آن ها را حتی با تلفن های هوشمند نیز کنترل کرد و به عبارتی اطلاعات را در نوک انگشتان خود داشته باشیم. این که چه زمانی لباس ها کار شستنشان به پایان می رسد و یا این که چه زمانی قهوه آماده می شود و یا حتی زمانی که بیرون از منزل هستید و فراموش کرده اید لامپ ها را خاموش کنید بتوانید ان ها را منترل کنید همگی مفهومی از خانه هوشمند است اما لازمه آن داشتن شبکه بین دستگاه ها یا به عبارتی فراهم کردن اینترتن اشیا است.

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه

IPv6 و افزایش قابلیت آدرس دهی

در حال حاضر اکثر دستگاه ها برای اتصال به اینترنت از IPv4 استفاده می کنند. در صورتی که بخواهیم به تمامی دستگاه ها در دنیای اینترنت اشیا یک آدرس منحصر به فرد اختصاص دهدیم IPv4 نمی تواند پاسخگو به این نیاز باشد به همین دلیل برای ارائه تعداد آدرس های زیاد از IPv6 استفاده می شود. در صورتی که از IPv4 به IPv6 مهاجرت کنیم می توانیم به تمامی دستگاه ها که در سیاره ما قرار دارند IP منحصر به فردی ارائه کرد. در این حالت بدون هیچ گونه نگرانی، اشیا با داشتن آدرس های معتبر و ترجمه شده در شبکه می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پورت انتقال داشته باشند.

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه

امنیت

امنیت در استفاده از اینترنت اشیا به عنوانی چالشی بزرگ محسوب می شود. ایجاد یک فضای امن برای دستگاه های موجود در شبکه به هنگام اجرا کار دشواری است. در حال حاضر روترهای خانگی که تنها یک دستگاه مستقل است امنیترا به اندازه کافی پشتیبانی نمی کند. شرکت های تولید کننده روتر موارد امنیتی را به خوبی اعمال نکرده و با ارائه نکردن وصله های امنیتی کاربران را با تهدیداتی مانند Backdoorها مواجه می کنند و به آسانی می توانند اطلاعات شخصی را در اختیار سایر افاراد نیز قرار دهند.

اشیا در دنیای اینترنت و شبکه

نگرانی در مورد امنیت اینترنت اشیا امری ضروری است چرا که اگر نتوانیم مدلی جدید برای برقراری امنیت ارائه دهیم نمی توانیم در بحث اینترنت اشیا یا هر بحث شبکه ای دیگری رو به جلو گام برداریم.

در حال حاضر عملی کردن اینترنت اشیا برای تمامی دستگاه های ما امکان پذیر نخواهد بود اما به تدریج با هوشمند شدن دستگاه ها و ارزان تر شدن سنسورها این امر محقق خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور تنها افراد قادر به استفاده از اینترنت نخواهند بود بلکه ابزارها و اشیا نیز به این مقوله راه خواهند یافت.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

howtogeek

What is the Internet Of Things?" Chris Hoffman"

Are You Using IPv6 Yet? Should You Even Care