تبیان، دستیار زندگی
پیشرفت و ابداع فناوری های جدید ، باعث شده زندگی انسان قرن 21، قابل قیاس با گذشتگان خود نباشد، و تمام جنبه های زندگی وی تحت تاثیر این فناوری ها قرار بگیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عزیزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل اینترنتی وسایل در راه است!


پیشرفت و ابداع فناوری های جدید ، باعث شده زندگی انسان قرن 21، قابل قیاس با گذشتگان خود نباشد، و تمام جنبه های زندگی وی تحت تاثیر این فناوری ها قرار بگیرد.

پیشرفت فناوری ، روز به روز عرصه زندگی را متحول می کند باعث تغییر در روش زندگی انسان قرن 21 شده است. سرعت این تغییرات غیر قابل باور است به نحوی که زندگی چند سال آینده ما به کلی متفاوت از امروز خواهد بود.

به عنوان مثال فرض کنید در محل کار خود هستید که دوست شما تماس می گیرد و می گوید که در پایان روز به دیدار شما خواهد آمد. شما بلافاصله از طریق اینترنت به خانه خود متصل شده و دستور طبخ غذا را می دهید؛ همچنین منزل را نیز تمیز کرده وحتی می توانید لباس های خود را نیز بشویید. این ایده که شما از طریق اینترنت بتوانید تمام وسایل خود را کنترل کنید اینترنت اشیا گفته می شود.

اینترنت اشیا

اینترنت آینده، اینترنت اشیا، سیستمهای فراگیر، اشیای هوشمند، شبکه چیزها، و … همگی از جمله اسامی هستند هستند که داغترین موضوعات تحقیقاتی و صنعتی این روزها را در دنیا تشکیل میدهند.

نسل آینده اینترنت تنها متعلق به انسانها نیست بلکه حضور اشیاء در اینترنت پر رنگ تر از حضور انسانها خواهد بود، بسیاری از وسایل زندگی که امروزه ما در منزل خود استفاده می کنیم کاملا هوشمند هستند، و می توانند اطلاعات زیادی را از وضعیت خود و یا محیط به افراد برسانند.اما این اطلاعا رسانی وقتی در دنیای اینترنت و به صورت انلاین به افراد منتقل شود به نظر شما چقدر می تواند کارا و جذابتر باشد؟

اینترنت اشیا

فرض کنید  به این ترتیب اگر حیوان خانگی شما از منطقه ای که برایش در نظر گرفته اید خارج شود، درب های خانه بصورت اتوماتیک بسته خواهد شد و در حالتی دیگر اگر تخم مرغ های شما در یخچال تمام شود و شما از آن اطلاعاعی نداشته باشید، یخچال به صفحه شبکه اجتماعی شما پیغامی می فرستد و این موضوع را یاد آوری میکند و یا کمی هوشمندانه تر وقتی در یک فروشگاه در  شهر باشید لیست کالاهای مورد نیاز خود را به شما پیغام می دهد.

اما ایده اینترنت اشیا توسط یکی از افراد کمیته توسعه RFID  در سال 200  شکل گرفت او به امکان پی بردن اطلاعات در مورد یک شی برچسب خورده بوسیله یک آدرس اینترنت خاص و یا محتوای یک بانک اطلاعاتی اشاره نمود

این تعامل فقط یک طرفه نیست بلکه شما نیز می توانید به وسابل خانه خود از محل کار و یا هرجای دیگر دستور دهید. موقعیتی را در نظر بگیرید که در محل کار خود هستید، دوست شما تماس می گیرد و می گوید که در پایان روز به دیدار شما خواهد آمد. شما بلافاصله از طریق اینترنت به خانه خود متصل شده و دستور طبخ غذا را می دهید همچنین منزل را نیز تمیز کرده  وحتی می توانید لباس های خود را نیز بشویید.

همه این های مثال هایی از یک خانه هوشمند بود که همه وسایل آن به نوعی آنلاین هستند اما این وسایل چگونه عمل می کنند. در واقع هر دستگاه متصل به اینترنت یک URI  یا شناسه در شبکه دارد ، شناسه اختصاصی منبع یا همان URI شامل رشته‌ای از کاراکترهاست که برای تشخیص یا نامیدن یک منبع در اینترنت به کار می‌رودکه با استفاده از چنین شناسه ای وسایل و افراد می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

اما ایده اینتنرنت اشیا توسط یکی از افراد کمیته توسعه RFID  در سال 200  شکل گرفت او به امکان پی بردن اطلاعات در مورد یک شی برچسب خورده بوسیله یک آدرس اینترنت خاص و یا محتوای یک بانک اطلاعاتی اشاره نمود.

اینترنت اشیا

از آن زمان اصطلاح "اینترنت اشیا" به مفهوم اشیا روز مره ای که قابل تشخیص ،مکان یابی،آدرس دهی و کنترل از طریق اینترنت باشند (چه از طریق RFID ،شبکه بی سیم شبکه WAN و یا سایر ابزارها) نام گذاری شد.

اینترنت اشیا یک تکنولوژی منحصر به فرد نیست بلکه مجموعه از فناوری های تواناساز و ایده ها است.یکی از جنبه های تواناسازی کوچکتر کردن قطعات الکترونیکی و در پی آن کاهش بهای آنهاست. فناوری انتقال اطلاعات به صورت بی سیم ارتباط آسان را برای اشیا فراهم می سازد و از سوی دیگر پیشرفت فناوری در تولید حسگرها باعث تولید حسگرهایی هوشمند تر،دقیقتر و کوچکتر می شود که توان کمتری را مصرف می کنند و فناوری های مکان یابی اطلاع از موقعیت مطلق یا نسبی قطعات را فراهم می کنند.

هر دستگاه متصل به اینترنت یک URI یا شناسه در شبکه دارد ، شناسه اختصاصی منبع یا همان URI شامل رشته‌ای از کاراکترهاست که برای تشخیص یا نامیدن یک منبع در اینترنت به کار می‌رودکه با استفاده از چنین شناسه ای وسایل و افراد می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند

همه موارد ذکر شده بیانگر توانایی های بالقوه اینترنت اشیا است. اما فاکتور اصلی پیاده سازی آن یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی است. که در آن اطلاعات افراد و اشیا در هر نقطه و در هر زمان بعد از شناسایی قابل دستیابی و استفاده است. همچنین باید تمامی اشیا و سیستم های اطلاعاتی اشتراکی، از یک قالب داده و پروتکل مشخص، استفاده و پیروی کنند اما در نهایت باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ما امروزه می بینیم داده های خام ارتباط بین انسان ها باعث ایجاد حجم اطلاعاتی بالایی شده است که شاهد آن هستیم. حالا فرض کنید که ارتباط بین چیزها و ارتباط آنها با انسان ها چه حجم از اطلاعات را تولید خواهد کرد که این مساله یکی از مهمترین چالش های پیش روی گسترش این ایده است.

حامد عزیزی

بخش دانش و زندگی تبیان