تبیان، دستیار زندگی
بدانید اینجا انتهای تکنولوژی نیست. روزی می رسد که فرزندان ما تصوری از دنیایی که ما در آن زندگی می کردیم نخواهند داشت. در این مقاله از تکنولوژی هایی نام می بریم که روزی موجب خنده فرزندانمان می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند (1)


بدانید اینجا انتهای تکنولوژی نیست. روزی می رسد که فرزندان ما تصوری از دنیایی که ما در آن زندگی می کردیم نخواهند داشت. در این مقاله از تکنولوژی هایی نام می بریم که روزی موجب خنده فرزندانمان می شود.

اولین موبایل هایی که وارد ایران شدند، ثبت نامی بودند. باید برای خرید موبایل ثبت نام می کردید سپس مسئول مخابرات با یک بسته عجیب و بزرگ، گوشی را دم در خانه‌تان تحویل می‌داد. خود من اولین موبایلی که دیدم شبیه بی‌سیم های بزرگ و مشکی بود و بسیار سنگین! تازه آن زمان چون عده معدودی موبایل داشتند، نمی توانستید از آنها به خوبی استفاده کنید و فقط چند شهر محدود تحت پوشش شبکه موبایل بود.

تا به حال پای صحبت های مادر و پدر بزرگ ها نشسته اید؟ خاطراتشان از نبود لوله کشی آب و گاز را شنیده اید؟ حتی خاطرات کودکی پدر و مادر خودتان وقتی از تلویزیون های سیاه و سفید یا بدنه چوبی حرف می زنند را شنیده اید؟

دنیایی که آنها در آن زندگی می کردند برای ما غیر قابل تصور است. آن هم وقتی جلوی تلویزیون اینترنتی خانه با کیفیت بی نظیر نشسته اید، با تبلت انگری برند بازی می کنید! با  موبایل لمسی برای دوستتان اس ام اس می فرستید.

ولی بدانید اینجا انتهای تکنولوژی نیست. روزی می رسد که فرزندان ما تصوری از دنیایی که ما در آن زندگی می کردیم نخواهند داشت. در این مقاله از تکنولوژی هایی نام می بریم که روزی موجب خنده فرزندانمان می شود.

عینک های سه بعدی

فناوری تلویزیون های سه بعدی چند سالی است بازار را داغ کرده. تلویزیون هایی که برای سه بعدی دیدنشان باید عینک سه بعدی مخصوص بزنید.

لازم نیست خیلی از تکنولوژی سر در بیارید تا بفهمید این عینک های سه بعدی ابزار زائدی هستند. تلویزیون های سه بعدی باید بتوانند بدون عینک این خواسته را تامین کنند. مگر افراد عینکی چه گناهی کردند که مجبورند عینک سه بعدی را روی عینک طبی خود بزنند؟

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند(1)

به زودی شاهد از بین رفتن این عینک ها خواهیم بود و گجت های گوناگون این هوشمندی را پیدا می کنند که بدون نیاز به آن، لمس سه بعدی را در اختیار کاربران بگذارند.

روزی می رسد که فرزند شما وقتی از خاطراتتان با عینک های سه بعدی حرف می زنید با تعجب به شما نگاه می کند.

سیم و کابل

محققان و مهندسان و طراحان همگی دست در دست هم داده اند تا ما را از شر این کابل ها و سیم های اضافی راحت کنند. سیستم های موبالی، شبکه های وای فای و بلوتوث همگی مثال هایی از این دست هستند. انتقال برق بدون سیم و کابل نیز از فناوری هایی است که نمونه های تحقیقاتی آن انجام شده و به زودی شاهد انقلابی در این عرصه خواهیم بود و تمام ابزارها و گجت ها بدون نیاز به سیم و سیم کشی شارژ خواهند شد.

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند(1)

PC و کامپیوترهای رو میزی

کامپیوترهای رومیزی هنوز نقش پررنگی در زندگی روزانه ما دارند. درست است که رشد و پیش رفت عنوان لپ تاپ ها، نت بوک ها، تبلت ها و موبایل ها موجب شده کمتر سراغ کامپیوترهای رومیزی برویم ولی PCها نیز جایگاه خودشان را در موسسات، ادارات و سازمان ها حفظ کرده اند.

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند(1)

ولی بدانید این جایگاه بسیار متزلزل است. روزی می رسد که تفکرات سازمانی تغییر خواهد کرد و همه از این غول های بی شاخ دم رو میزی خسته خواهند شد و به سمت گجت های دیگر می روند.

با رشد رایانش ابری و استفاده از سخت افزار و نرم افزار در بستر آن، دیگر نیازی به سیستم های رو میزی نخواهد بود. چون می توانید سی پی یو و کارت گرافیکی و هر ابزار مورد نیاز خود را از سرویس های ابری بگیرید.

با رشد رایانش ابری و استفاده از سخت افزار و نرم افزار در بستر آن، دیگر نیازی به سیستم های رو میزی نخواهد بود. چون می توانید سی پی یو و کارت گرافیکی و هر ابزار مورد نیاز خود را از سرویس های ابری بگیرید

دیسک های نوری

روزی روزگاری فلاپی ها نقش اساسی در نقل و انتقال اطلاعات داشتند. شاید باورتان نشود ولی ویندوز و سیستم عامل روی چندین فلاپی برای کاربران عرضه می شد. حتی تا همین شش هفت سال پیش انتقال اطلاعات بر روی فلاپی ها بسیار مرسوم بود. کم کم یو اس بی ها به بازار آمدند. آنهایی که سنشان بالای پانزده سال است حتما به خاطر دارند که اولین یو اس بی ها با حجم هایی نظیر 128 مگا بایت و 512 مگابایت عرضه می شد و خیلی هم لوکس به حساب می آمد و گران بود.

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند(1)

کم کم فلاپی ها کنار گذاشته شدند. سی دی ها و دی وی دی ها جای آنها گرفتند. امروزه هم که دیسک های بلوری بازار را در دست گرفته است. ولی عمر دیسک های نوری نیز به سر می آید.

حقیقتش را بخواهید خود من باورم نمی شود زمانی اطلاعاتم را با فلاپی جا به جا می کردم و امروز هارد 1 ترابایت هم کفافم را نمی دهد و کم است!

صفحه کلید

نمی توان گفت به زودی زود صفحه کلیدها منقرض می شوند اما می توان پیش بینی کرد که کم کم مشتریان به سمت صفحه های لمسی و تاچ بروند. تبلت ها و مبایل های لمسی توانسته اند رضایت مخاطبان خود را جلب کنند. از طرفی با پیش رفت فناوری هایی نظیر ذهن خوان، رد یاب چشمی، تبدیل صدا به متن و دستور و... دیگر نیازی به صفحه کلیدها نیست.

ده فناوری که روزی خنده‌دار می‌شوند(1)

یک روز از کاغذ و قلم دل کندیم و به سمت کیبردها رفتیم، روزی هم باید با صفحه کلیدها خداحافظی کنیم و سراغ جدیدترین فناوری ها برویم.

ادامه دارد...

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

Techradar