تبیان، دستیار زندگی
گوگل امکان دانلود مرورگر گوگل کروم را برای کاربران ایرانی آزاد کرده است. به همین مناسبت آموزش استفاده از این مرورگر سریع و پر قابلیت را ارائه می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گوگل کروم

آموزش گوگل کروم

قبلا گفتیم گوگل امکان دانلود مرورگر گوگل کروم را برای کاربران ایرانی آزاد کرده است. به همین مناسبت آموزش استفاده از این مرورگر سریع و پر قابلیت را ارائه می‌دهیم.

گوگل در سال 2008 اولین نسخه از مرورگر خود موسوم به گوگل کروم را عرضه کرد. تا امروز این مرورگر توانسته جایگاه خوبی میان کاربران پیدا کند. این مرورگر دارای رابط کاربری ساده‌ای است که کار کردن با آن را آسان می‌کند.

از قابلیت‌های این مرورگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• امکان Tab Browsing یا باز کردن چندین صفحه وب در یک پنجره از نرم‌افزار

• پردازش جداگانه هریک از Tabها، گوگل کروم با استفاده از این امکان مشکلات بوجود آمده در هنگام بارگذاری یک صفحه وب را به خوبی مدیریت می‌کند و در صورت وقوع خطا فقط پردازش همان Tab را متوقف می‌کند و بقیه Tabها به کار خود ادامه می‌دهند.

• امکان  بررسی سایت‌ها از لحاظ کدهای مخرب، این امکان به شما اجازه میدهد تا با خیال راحت در میان صفحات وب مرور کنید و مطمئن باشید که در صورت مخرب بودن یک سایت گوگل کروم مانع بازدید شما از آن می‌شود. (Safe Browsing)

• امکان مدیریت سایت‌های مورد علاقه در یک محیط کاملاً حرفه‌ای

• نرم‌افزار مدیریت دانلود داخلی با بازدهی بالا

• نمایش سایت‌های پر بازدید در صفحه اول به صورت تصاویر کوچک از سایت

• امکان تغییر پوسته گرافیکی نرم‌افزار

• وجود یک نوار ابزار و یک کادر برای وارد کردن آدرس سایت و جستجوی اطلاعات

• هماهنگی با تمام استانداردهای وب

در این مقاله به تشریح گزینه Google Chrome Options  می‌پردازیم.

گوگل کروم را از اینجا دانلود کنید. (http://www.google.com/chrome/intl/en/landing_chrome.html?hl=en) پس از دانلود و نصب نرم‌افزار، برنامه را اجرا کنید.

از گوشه بالایی سمت راست، روی گزینه customize and control google chrome کلیک کنید. (این گزینه با آیکون آچار نمایش داده می‌شود.)

سپس گزینه Options را انتخاب کنید. پس از انتخاب صفحه‌ای مشابه تصویر زیر خواهید داشت.

سه تا تب اصلی با نام‌های Basics, Personal stuff, under the hood خواهید داشت. که به تربیت به توضیح آنها می‌پردازیم.

Basics

در تب اول، 4 قسمت مشاهده می‌کنید. گزینه On startup این امکان را به شما می‌دهد که تعیین کنید وقتی صفحه گوگل کروم را باز میکنید با چه صفحه‌ای رو به رو بشوید.

• با انتخاب Open the home page، گزینه‌ای که در قسمت home page انتخاب می‌کنید فعال می‌شود.

• با انتخاب Reopen the pages that were open last، صفحاتی که در آخرین استفاده از کروم باز کرده بودید، باز می‌شوند.

• با انتخاب Open the following pages، تک تک آدرس‌هایی که می‌خواهید باز شوند را در صفحه می‌نویسید و add می‌کنید. به این ترتیب صفحات اضافه شده در هنگام استفاده از کروم، هر کدام در یک تب باز می‌شوند.

گزینه بعدی Home pages است. همان طور که از اسمش پیداست تنظیمات این قسمت صفحه‌ی خانگی کروم را تعیین می‌کنند.

• با انتخاب Use the new tab pages، تنها یک صفحه تب جدید بدون هیچ آدرسی باز می‌شود.

• با انتخاب Open this page، هر آدرسی که رو به رو بنویسید در هنگام استارت آپ، باز می‌شود. برای مثال من سایت تبیان را به عنوان صفحه خانگی در نظر گرفته‌ام.

• با انتخاب Show home button on toolbar، آیکونی روی تولبار قرار می‌گیرد که اگر هر بار روی آن کلیک کنید به صفحه‌ی Home page برمی‌گردید.

قسمت سوم Default Search  نام دارد. در این قسمت هر موتور جستجویی که بنویسید، موتور جستجویی می‌شود که کروم به صورت پیش‌فرش در آن سرچ می‌کند. برای مثال من Google را انتخاب کرده‌ام.

و اما قسمت چهارم. این قسمت که Default browser  نام دارد، با فعال کردنش کروم را به عنوان مرورگر پیش‌فرض قرار می‌دهد. یعنی شما روی هر لینکی خارج از فضای مرورگر کلیک کنید، آن لینک با مرورگر گوگل کروم باز می‌شود.

Personal Stuff

در این تب می‌توانید تنظیمات بسیار جالبی روی مرورگر خود انجام اعمال کنید تا کارهایتان به مراتب راحت تر شود.

قسمت اول Sync نام دارد. برای فعال کردن این گزینه ابتدا باید روی کلید Set up sync کلیک کنید. با کایک کردن روی این گزینه، باید با  اکانت جیمیل خود وارد شوید. حالا یک اتفاق جالب می‌افتد. همان طور که می‌دانید، گزینه‌هایی مانند bookmark تنها روی یک کامپیوتر ذخیره می‌شوند. ولی با فعال کردن این گزینه، اگر از روی هر کامپیوتری وارد شوید، مرورگر کروم تمام bookmarkها را نشانتان می‌دهد.

قسمت دوم تنظیمات مربوط به password است. دو گزینه offer to save و never save را مشاهده می‌کنید. با انتخاب گزینه اول هنگام وارد شدن به هر سایتی، کروم از شما میپرسد که پسورد را ذخیره کند یا نه و با انتخاب گزینه دوم پسوردها هرگز ذخیره نمی‌شوند.

در قسمت Browsing data این امکان فراهم شده تا کسانی که قبلا از هر مرورگری استفاده می‌کردند، تمام اطلاعات خود از قبیل، بوک مارک ها، صفحات مورد علاقه، هیستوری و... را به کروم منتقل کنند.

برای مثال اگر قبلا از فایرفاکس استفاده می‌کردید می‌توانید ابتدا گزینه فایرفاکس را انتخاب کنید و تمام گزینه‌ها را تیک بزنید و آنگاه گزینه import را فعال کنید.

و گزینه‌ی آخر که theme است. در اینجا می‌توانید تم صفحه را به دلخواه خود انتخاب کنید. برای این کار روی گزینه get themes کلیک کنید تا انواع و اقسام تم‌ها را ببینید.

در صفحه‌ی باز شده، روی تم مورد نظر خود روی گزینه apply theme کلیک کنید.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی