تبیان، دستیار زندگی
سرویسی ساده ولی بسیار کارآمد با امکاناتی فوق العاد برای اشتراک‌‌گذاری فایل‌های شما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با drop.io به محتوای دیجیتال خود شخصیت بدهید!

drop.io

drop.io سرویسی ساده ولی بسیار کارآمد برای اشتراک‌‌گذاری فایل‌های شما تهیه دیده است، سایت drop.io این سرویس را یکی از ساده‌ترین سرویس‌های اشتراک‌گذاری همزمان فایل میان کاربران معرفی کرده است و مهمترین اهداف خود را روی ساده‌سازی محیط کاربرای متمرکز کرده است ولی در کنار این ساده‌سازی در ظاهر سایت امکانات فوق‌العاده‌ای نهفته است که این سرویس را از بسیاری از سرویس‌های اشتراک‌گذاری فایل مجزا می‌کند، از مهمترین این امکانات می‌توان به امکان تعیین سطوح دسترسی، اشتراک‌گذاری فایل‌های قرار گرفته در drop.io روی سرویس‌های اجتماعی و دیگر سرویس‌های محتوایی مانند بلاگر و وردپرس اشاره کرد، امکان تعیین همکار روی یک drop برای همکاری روی یک فضای تولید شده به نام drop در سایت drop.io.

مانند بیشتر سرویس‌های اشتراک‌گذاری داده‌ها روی اینترنت، شما برای بارگذاری فایل‌هایی خود نیاز به ارائه هیچگونه توضیحی به drop.io ندارید و فقط باید نام فایل را انتخاب کنید، ولی بعد از بارگذاری فایل امکانات متفاوتی از دیگر سایر سرویس‌های اشتراک‌گذاری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید انواع تصاویر، ویدئوها، فایل‌های اجرایی و نرم‌افزار، فایل‌های صوتی و هر محتوای دیجیتالی را روی این سرویس بارگذاری کنید. drop.io امکانات مدیریتی را برای خصوصی‌سازی فایل‌های بارگذاری شده روی اینترنت را برای شما فراهم می‌کند که بر اساس استفاده از آدرس خصوصی و قرار دادن کلمه عبور روی فایل مورد نظر است. این دقیقا همان روشی است که فلیکر برای خصوصی‌سازی عکس‌های بارگذاری شده روی سرویس خود استفاده می‌کند، بنابراین اگر تا به حال با فلیکر کار کرده باشید حتما با این روش آشنا هستید. این سرویس به هیچگونه حساب کاربری، پارامترهای شناسایی و یا المان‌های اجتماعی نیازی ندارد. فلسفه تولید drop.io بر این اساس گذاشته شده است تا محیطی خصوصی و ساده را برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها تولید کند که تنها به ورودی‌ها و خروجی‌ها بستگی داشته باشد، کاربران فایل‌های خود را بارگذاری می‌کنند و دیگران فایل‌های آن‌ها را با در دست داشتن آدرس فایل دانلود می‌کنند، به همین سادگی.

از امکانات این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ماکزیمم حجم ??? مگابایت برای بارگذاری فایل‌ها در هر بار بارگذاری (هر کدام از این فضاهای ??? مگابایتی یک drop نام نهاده شده‌اند و شما می‌توانید با آنها مانند یک پوشه برخورد کنید و این پوشه را به اشتراک بگذارید یا فقط یک فایل آن را به اشتراک بگذارید)

2- اعمال محدودیت با قرار دادن کلمه عبور روی فایل‌های بارگذاری شده روی وب

3- امکان تغییر ظاهر صفحه مربوط به فایل مورد نظر

4- قابلیت ذخیره و به اشتراک‌گذاری فایل‌های از قبیل فایل‌های صوتی، تصاویر، ویدئوها، اسناد و …

5- امکان بارگذاری فایل‌ها رو drop.io از طریق MMS و ایمیل به صورت رایگان

6- امکان قرار دادن پیام صوتی روی فایل بارگذاری شده

7- تعیین زمان دلخواه برای منقضی کردن دسترسی به فایل بارگذاری شده

8- گفتگوی همزمان و اشتراک‌گذاری همزمان فایل‌ها

9- امکان نمایش فایل‌های ارائه مطالب

10- امکان دانلود تمام محتویات یک drop به صورت یک فایل zip

drop.io

ما برای نشان دادن قابلیت‌های این سرویس دو فایل را روی این سرویس بارگذاری می‌کنیم و به شرح امکانات آن می‌پردازیم. برای بارگذاری یک فایل همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روی کلید Add Files کلیک کنید و فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید، به عنوان مثال ما یک عکس و یک فایل صوتی را انتخاب کرده‌ایم. در تصویر بالا روی Additional options کلیک کنید تا امکانات بیشتری مانند زیر برای شما به نمایش گذاشته شود. در تصویر زیر شما در سطر اول می‌توانید آدرس دلخواه خود را برای دسترسی به فایل‌های خود انتخاب کنید، فقط باید نام دلخواه خود را در صورت موجود بودن به جای آدرس انتخاب شده وارد کنید.

drop.io

همانطور که مشاهده می‌کنید ما دو فایل یکی با نام Garden و دیگری با نام Madar 0 Daraje(موسیقی تیتراژ سریال مدار صفر درجه) را انتخاب کرده‌ایم، در زیر نام فایل‌ها گزینه‌هایی برای نام‌گذاری فایل‌ها تعیین شده است، سطر اول از شما درخواست معین کردن یک الگو برای ظاهر صفحه‌ای که فایل‌های شما در آن نمایش داده می‌شود انتخاب کنید که می‌توانید آن را پر نکنید ولی در صورتیکه تمایل به پر کردن آن داشته باشید می‌توانید الگوهایی مانند توئیتر، فیسبوک و … را انتخاب کنید، این الگوها علاوه بر تغییر رابط کاربری drop.io به ظاهری مانند سرویس انتخاب شده، امکانات دیگری را نیز برای شما فراهم می‌کنند به این صورت که اگر شما الگوی توئیتر را انتخاب کنید می‌توانید فایل‌های drop شده خود را به طور مستقیم به توئیتر خود توئیت کنید تا دوستان شما از محل بارگذاری آن‌ها مطلع شوند، همینطور در مورد فیسبوک.

سطر بعدی یک کلمه عبور را برای محدود کردن دسترسی کاربران به فایل‌های شما درخواست می‌کند که البته باز هم اختیاری است و می‌توانید آن را وارد نکنید در این صورت هر کاربر فقط با داشتن آدرس فایل شما می‌تواند آن را دانلود کند، در قسمت بعدی زمان انقضای دسترسی به فایل شما معین میشود و می‌توانید با گزینه‌های قرار گرفته زمان دقیقی را بر اساس آخرین دسترسی به فایل و یا مدت زمان گذشته از زمان بارگذاری فایل انتخاب کنید. بیشترین زمان ? سال و کمترین زمان در نظر گرفته شده ? روز است.

و در نهایت می‌توانید معین کنید که کاربران دیگر (مهمانانی که به فایل‌های شما سر می‌زنند) چه اعمالی را می‌توانند روی drop شما انجام دهند، شما می‌توانید به آن‌ها اجازه بارگذاری فایل‌های جدید، پاک کردن فایل‌ها، اجازه قرار دادن نظر روی فایل خودتان و در نهایت اجازه دانلود را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

بعد از انجام این تنظیمات نوبت بارگذاری فایل‌های انتخاب شده است که با کلیک بر روی دکمه Create A Drop انجام می‌شود، همانطور که مشاهده می‌کنید در زمان بارگذاری مراحل به خوبی برای شما نشان داده می‌شود.

drop.io

بعد از بارگذاری صفحه زیر برای شما به نمایش در می‌آید و در صورت تمایل می‌توانید آدرس ایمیل و یک پسورد را برای مدیریت دراپ خود تعیین کنید. این ایمیل و کلمه عبور برای مدیریت دراپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی که آن را وارد نکنید شما دیگر مدیر drop خود نخواهید بود، به بیانی drop شما مدیری نخواهد داشت و فقط می‌توانید بنا بر تنظیماتی که در زمان بارگذاری انجام داده‌اید روی drop خود تغییراتی را اعمال کنید، ولی با وارد کردن این اطلاعات شما تا زمانی که drop شما منقضی نشده است می‌توانید آن را مدیریت کنید.

بعد از وارد کردن اطلاعات درخواست شده و یا بستن پنجره مورد نظر می‌توانید فایل‌های خود را مشاهده کنید. اگر بر روی فایل صوتی که آپلود کرده‌اید کلیک کنید با تصویر زیر مواجه خواهید شد، یک پنجره برای شما باز می‌شود و فایل را برای شما روی یک پخش کننده فلش پخش می‌کند. در زیر این پخش‌کننده کلیدی برای دانلود فایل قرار دارد و در کنار آن کلیدی قرار دارد که امکانات جالبی را برای شما فراهم می‌کند.

drop.io

با کلیک روی این کلیدلیستی در اختیار شما قرار می‌گیرد که امکانات زیادی را اختیار شما قرار می‌دهد که به ترتیب عبارتند از: Refresh فایل، رفتن به صفحه مربوط به فایل، قرار دادن یک نظر روی فایل، دانلود فایل، لینک مستقیم مربوط به فایل، قرار دادن فایل روی یک صفحه و یا میان مطالب شما، تغییر نام فایل و پاک کردن فایل؛ در انتها هم گزینه‌ای برای ارسال فایل در نظر گرفته شده است که به شما امکان فرستادن فایل به یک drop دیگر و یا یک آدرس ایمیل را فراهم می‌کند. برای مثال شما می‌توانید فایل مورد نظر خود را در میان مطالب وبلاگ خود قرار دهید.

برای پخش موسیقی فقط کافیست روی کلید Play کلیک کنید. امکانات مشابهی در مورد تمام فرمت‌های رایج فایل در نظر گرفته شده است، مثلاً می‌توانید چنین رفتاری را با ویدئو‌های خود داشته باشید، درست همانکاری که در یوتیوب انجام می‌دهید و یا فایل‌های ارائه مطالب خود را به سایت خود اضافه کنید، درست همانکاری که می‌توانید با SlideShare انجام دهید. این امکانات به تنهایی می‌توانند drop.io را از دیگر سرویس‌های اشتراک‌گذاری فایل مجزا کند ولی هنوز تمام نشده است، امکانات مدیریتی این سرویس آنقدر خوب طراحی شده است که شما را بدون شک متعجب خواهد کرد، فقط نگاهی به پنل مدیریتی drop.io بیندازید:

drop.io

یک پنل کاملاً حرفه‌ای در پس تمام سادگی‌های drop.io نهفته است. با استفاده از این پنل می‌توانید، تمام تنظیمات مربوط به drop خود انجام دهید، ظاهر گرافیکی آن را تغییر دهید و صفحه‌ای کاملاً مطابق با سلیقه خود و دوستان خود تهیه کنید، می‌توانید دسترسی‌ها را بهتر از قبل میدیریت کنید، تنظیمات مربوط به خبرنامه و فید را اینجا انجام دهید و … این پنل واقعاً کارآمد و حرفه‌ای طراحی شده است و در کنار طراحی حرفه‌ای خود امکانات حرفه‌ای را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. ولی همانطور که drop.io گفته است شما می‌توانید بدون نیاز به دانستن هیچکدام از این قابلیت‌ها فایل خود را در نهایت سادگی بارگذاری کنید و در اختیار دوستان خود قرار دهید.

drop.io

دوباره به صفحه اصلی بر می‌گردیم، جایی که شما می‌توانید تصویر پس زمینه صفحه خود را تغییر دهید، علاوه بر این امکان، در زیر صفحه اصلی یک نوار وجود دارد که در کنار سمت راست آن نوشته شده است chat با زدن روی این کلید یک محیط چت برای شما فراهم می‌شود تا با کسانی که در حال دانلود و یا نگاه کردن به محتویات این drop هستند به گفتگو بپردازید، هر کاربر در زمان وارد شدن به drop شما یک شناسه دریافت می‌کند که با آن شناسه در اتاق گفتگو شرکت می‌کند.

drop.io طوری طراحی شده است که بعد از بارگذاری فایل توسط شما آن فایل درست مانند یک محتوا در یک شبکه اجتماعی و یا پست در وبلاگ، یک صفحه جداگانه به خود اختصاص می‌دهد و چیزی فراتر از یک فایل رها شده روی اینترنت خواهد بود، در اکثر سرویس‌های اشتراک‌گذاری، فایل‌های بارگذاری شده بعد از بارگذاری مانند یک عنصر منفعل روی اینترنت رها می‌شوند و شما فقط می‌توانید آن را دانلود کنید و یا در نهایت آن‌ها را حذف و یا دسترسی‌ها را محدود کنید ولی در اینجا drop.io برای هر فایل شما شخصیتی خاص قائل می‌شود و یک صفحه با تعداد زیادی تنظیمات مدیریتی برای آن در نظر می‌گیرد، drop.io سرویسی مطابق با نیازهای امروز کاربران وب است که محدودیت‌های بسیار کمتری را نسبت به دیگر سرویس‌های اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال برای کاربران خود اعمال می‌کند.

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی