تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آخرین نظرسنجی كه این باشگاه در سال جاری در بخش لپ‌تاپ انجام داده است هم‌اكنون برند دل با 7/30درصد، سونی – وایو با 5/24‌درصد، توشیبا با 7/13‌درصد، اچ پی با 1/8‌درصد و ایسر با 7‌درصد محبوبیت توانسته‌اند رتبه اول تا پنجم بازار این كالا را به خود اختص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهش واردات لپ تاپ به ایران

laptop

تقریبا کسی شک ندارد که امسال میزان فروش لپ‌تاپ در ایران چندین برابر سال‌های گذشته بوده است. این را نه فقط از آمارهای فروش که از روی تغییر کاربری‌های مغازه‌های فروش قطعات کامپیوتر به لپ‌تاپ به راحتی می‌توان دریافت بلكه طی امسال حضور چشمگیر لپ‌تاپ در ویترین‌های بازارهای کامپیوتر کاملا به چشم آمد و انواع و اقسام این دستگاه با شکل‌های متنوعی از فروش جلوی چشم خریداران قرار گرفت.

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران تنها در یازده ماه نخست سال 1387 بیش از هزار و سیصد تن لپ‌تاپ تنها از مبادی قانونی وارد کشور شد كه این رقم در مقایسه با سال گذشته كه 703,007 كیلوگرم لپ‌تاپ وارد كشور شد، حدود دو برابر شده است.

صرف نظر از این که مدل سنجش واردات یکی از پیشرفته‌ترین محصولات دیجیتالی در کشور ما هنوز «کیلوگرم» است، اما همین هزارو سیصد و هفتادو چهار تن لپ‌تاپ وارداتی ارزشی بالغ بر 185میلیون دلار یا به عبارت رایج یك‌تریلیون و 779‌میلیارد ریال برآورد می‌شود. این در حالی است كه ارزش ریالی واردات لپ‌تاپ طی سال گذشته 880 میلیاردو 854 میلیون و و 970 هزار و 435 ریال بوده است.

این تازه میزان واردات لپ‌تاپ‌هایی است که از مجاری قانونی وارد کشور شده‌اند، اما تقریبا کسی شک ندارد که میزان قاچاق قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ در کشور کم نیست.

اگرقاچاقچیان نیز آمار دقیقی از میزان واردات لپ‌تاپ به ما ارائه می‌دادند، می‌شد دقیق حدس زد طی امسال همین دستگاه‌هایی که کیلویی سنجیده می‌شوند و میلیاردی ارزش دارند، تا چه اندازه بازارهای کامپیوتر ایران را در دست گرفته‌اند.

این برای کشوری كه تقریبا قریب به اتفاق برندهای تولیدکننده لپ‌تاپ آن را تحریم کرده‌اند، یک اتفاق عجیب به شمار می‌آید، اما همین اتفاق عجیب بیشتر به سود شرکت‌های تولید کننده و واسطه‌های فروش تمام شده است.

محصولات این شرکت‌ها به راحتی در داخل کشور به فروش می‌روند و قیمت آنها نیز نسبت به قیمت‌های جهانی چندان تفاوتی ندارد، اما تقریبا قریب به اتفاق آنان به بهانه تحریم از ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان ایرانی خود امتناع می‌کنند و از این بابت سود کلانی به جیب می‌زنند.

برندهایی روی سكوی طلایی

DELL، SONY، HP، APPLE، ACERو، TOSHIBA و... از جمله برندهایی هستند كه سال‌ها است میهمان بازار لپ‌تاپ ما هستند و هر كدام سهمی‌از بازار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

باشگاه فعالان آی سی تی (S&P) طی چند سال گذشته توانسته با تجمیع نظرات اعضای خود كه بیشتر آن‌ها را فروشندگان بازار تشكیل می‌دهند، آمارهای قابل توجهی را به دست آورد.

بر اساس آخرین نظرسنجی كه این باشگاه در سال جاری در بخش لپ‌تاپ انجام داده است هم‌اكنون برند دل با 7/30درصد، سونی – وایو با 5/24‌درصد، توشیبا با 7/13‌درصد، اچ پی با 1/8‌درصد و ایسر با 7‌درصد محبوبیت توانسته‌اند رتبه اول تا پنجم بازار این كالا را به خود اختصاص دهند.

بازار پر محصول و مار‌ک‌های متنوع مشتریان را در خرید این کالا سردرگم می‌سازد

در این بین برندهایی چون ایسوس، سانیو، اپل، آی‌بی‌ام – لنوو، فوجیتسو زیمنس، سوزوكی، گیگابایت، فراسو، سامسونگ، شارپ، ال‌جی، جونیپر، ‌های گارد، ان‌ای‌سی، بنكیو و هیوندایی نیز در مجموع توانسته‌اند 16‌درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص دهند.

مظفری، مدیر فروش شركت نقش، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌های TOSHIBA، APPLE، SONY و... در این زمینه می‌گوید: تا حدود یك سال پیش لپ‌تاپ‌های برند توشیبا در بازار بسیار پرفروش بوده و به نوعی رقیب قدرتمند سونی به حساب می‌آمد. اما طی یك سال گذشته با كاهش شدید قیمت لپ‌تاپ در بازار جهانی و به تبع آن بازار داخلی، توجه كاربران لپ‌تاپ به سوی لپ‌تاپ‌های سونی جلب شد و به این ترتیب كاهش قیمت لپ‌تاپ‌های سونی باعث افزایش فروش آن شد.

به این ترتیب در بازار امسال، لپ‌تاپ‌های سونی بیشترین متقاضی را داشتند و پس از آن DELL در رتبه بعدی قرار دارد.

ACER به دلیل عرضه لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت نیز در رده بعدی فروش قرار دارد. APPLE ،HP و سایر برندها نیز رده‌های بعدی فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته مدیر فروش یک شرکت کامپیوتری، توجه اكثر كاربران لپ‌تاپ طی یك سال گذشته به سمت لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت جلب شده است و تعداد افرادی كه به قابلیت‌های لپ‌تاپ توجه بیشتری دارند تا قیمت و ظاهر آن نیز كاهش یافته است.

وی همچنین معتقد است، ورود لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت‌، كم حجم و فانتزی به بازار همچنین باعث تغییر سلیقه كاربران شده است و امروزه بازار لپ‌تاپ با كاربران فانتزی‌پسندی مواجه است كه به رنگ و ظاهر لپ‌تاپ توجه خاصی دارند.

یك فروشنده دیگر نیز از رشد فروش لپ‌تاپ‌های APPLE طی سال 87 خبر داد و گفت :شركت APPLE در سال 2008پروسسور لپ‌تاپ‌های خود را به INTEL تغییر داده و اكنون لپ‌تاپ‌های این برند علاوه بر سیستم عامل مخصوص لپ‌تاپ‌های APPLE كه MAC است، به ویندوز نیز مجهز است و این موضوع باعث رشد تقاضا برای لپ‌تاپ‌های این برند شده است.

مدیر فروش شركت اپل ایران عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌های APPLE نیز در این رابطه گفت: ما قبول داریم كه سهم فروش این برند در بازارهای جهانی و داخلی نسبت به سایر برندها كم است، اما این موضوع به علت این است كه لپ‌تاپ‌های این برند كاربران خاصی دارند كه هدفشان از خرید لپ‌تاپ انجام امور خاص و حرفه‌ای است.

مریم عسگری

تنظیم برای تبیان: ناظمی