تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌دانید ویندوز 8.1 در چند ویرایش در اختیار کاربران قرار گرفته است و هریک از این ویرایش‌ها چه مزایایی نسبت به دیگران دارد و کدام ویرایش برای انجام کارهای شما بهتر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت نسخه های مختلف ویندوز 8.1


آیا می‌دانید ویندوز 8.1 در چند ویرایش در اختیار کاربران قرار گرفته است و هریک از این ویرایش‌ها چه مزایایی نسبت به دیگران دارد و کدام ویرایش برای انجام کارهای شما بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید سیستم‌عامل ویندوز در ویرایش‌های متعددی منتشر می‌شود. برای مثال ویندوز”‰7 ویرایش‌های مختلفی اعم از  Starter، Home Basic، Home Premium، Professional، Enterprise، Ultimateدارد که برخی آنها نیز به‌طور مجزا در ویرایش‌های خاص سری N و KN عرضه می‌شود.

تفاوت نسخه های مختلف ویندوز 8.1

ویندوز 8 و در ادامه آن ویندوز 8.1 نیز از همین روند پیروی کرده و در چند ویرایش مختلف، در اختیار کاربران قرار گرفته‌است، اما این ویرایش‌ها کمی با نسخه‌های قبلی متفاوت است و اولین تفاوت در تعداد آنهاست.

این هفته قصد داریم در پاسخ به پرسش یکی از خوانندگان کلیک، آقای ترابی درباره نسخه‌های مختلف ویندوز 8.1، مقاله اصلی این صفحه را به این موضوع اختصاص دهیم.

Windows 8/1

عمومی‌ترین نسخه و همچنین نسخه پایه از ویندوز 8.1 در دو نسخه 32 و 64 بیت عرضه شده است. این نسخه امکانات مورد نیاز برای کاربران خانگی اعم از صفحه شروع، کاشی‌های زنده، فروشگاه ویندوز، اینترنت اکسپلورر 10، کاربری مایکروسافت و محیط دسکتاپ را در خود جای داده است.

Windows 8/1 Pro

این نسخه را می‌توانیم با ویندوز 7 نسخه Professional و Ultimate در یک ردیف قرار دهیم. نسخه Pro برای کاربران حرفه‌ای (طرفداران ویندوز) و کاربران تجاری طراحی شده است و همه امکانات در نظر گرفته شده در ویندوز 8.1 در این نسخه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. دسترسی از راه دور توسط Remote Desktop، سیستم رمزنگاری فایل‌ها، هارد‌دیسک مجازی و BitLocker برخی امکاناتی است که در این نسخه در اختیار شما قرار می‌گیرد. ابزار Windows Media Center نیز برای کاربران این نسخه از ویندوز به‌صورت بسته‌ای جداگانه عرضه شده و قابل استفاده است.

اگر رایانه شما از حداقل امکانات سخت‌افزاری برای نصب ویندوز ‌8.1 برخوردار است و می‌خواهید همه امکانات ویندوز در اختیار‌تان قرار بگیرد، پیشنهاد می‌کنیم از نسخه Pro کمک بگیرید

Windows 8/1 Enterprise

نسخه سازمانی ویندوز 8.1 یا همان Enterprise تمامی امکانات نسخه حرفه‌ای (Pro) را در خود جای داده است، با این تفاوت که از Windows Media Center پشتیبانی نمی‌کند.

نسخه سازمانی در اختیار مشتریان تضمین شده همچون MSDN (شبکه توسعه‌دهندگان مایکروسافت) و مشترکان Technet قرار می‌گیرد.

تفاوت نسخه های مختلف ویندوز 8.1

Windows 8/1 RT

دوستداران سیستم‌عامل ویندوز که قصد دارند تبلت را جایگزین رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ کنند، می‌توانند از این نسخه کمک بگیرند. ویندوز 8.1 ویرایش آر‌.تی برای دستگاه‌های مجهز به پردازنده ARM طراحی شده است که امروزه در بسیاری از تبلت‌ها یافت می‌شود. این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز 8.1 برای دستگاه‌های لمسی بهینه‌سازی شده است و نسخه پایه مجموعه آفیس شامل Word Excel PowerPoint و OneNote روی آن وجود دارد.

ویندوز آر.‌تی امکانات کمتری نسبت به ویندوز 8.1 داشته و قادر به اجرای برنامه‌های دسکتاپی ویندوز نیست، اما قابلیت اجرای بسیاری از برنامه‌های محیط مترو را که روی ویندوز 8.1 اجرا می‌شود، دارد.

توجه: ویندوز 8.1 برخلاف ویندوزهای ویستا و 7، ویرایش دیگری اعم از Starter Home Basic Home Premium و Ultimate ندارد.

گاهی اوقات همراه با نام ویرایش‌های مختلف ویندوز 8.1 پسوند N نیز وجود دارد. این نسخه‌ها مربوط به بازارهای اروپا بوده و تفاوت آنها با ویرایش فاقد پسوند N، نداشتن نرم‌افزار Windows Media Player همراه با ویندوز است.

به‌عنوان مثال Windows 8/1 Pro N کاملا مشابه Windows”‰8/1”‰Pro است، اما نرم‌افزار Windows Media Player را همراه ندارد.

تفاوت نسخه های مختلف ویندوز 8.1

توصیه ما

همان‌طور که اشاره کردیم ویندوز 8.1 برخلاف ویندوزهای ویستا و 7 در ویرایش‌های زیادی منتشر نشده و این نوع انتشار موجب شده است تا کاربران خیلی راحت‌تر نسخه موردنظر خود را یافته و به استفاده از آن بپردازند. باتوجه به این‌که در ایران نیز کاربران امکان تهیه نسخه‌های اورجینال را ندارند و نسخه‌های کپی این سیستم‌عامل را به قیمت‌های بسیار پایین تهیه می‌کنند، اگر رایانه شما از حداقل امکانات سخت‌افزاری برای نصب ویندوز ‌8.1 برخوردار است و می‌خواهید همه امکانات ویندوز در اختیار‌تان قرار بگیرد، پیشنهاد می‌کنیم از نسخه Pro کمک بگیرید. این نسخه برای کاربران عادی و حتی حرفه‌ای بسیار مناسب بوده و بجز موارد اندکی که نسخه سازمانی ویندوز موردنیاز است، می‌توانید با نصب این نسخه روی رایانه‌خود در منزل یا محل کار به اجرای فعالیت‌های روزمره بپردازید.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک