تبیان، دستیار زندگی
فقط چند روز بعد از به‌روزرسانی نسخه 29 کروم، گوگل نسخه بتای کروم 30 را برای ویندوز، مک، لینوکس و همچنین آندروید منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابلیت های کروم 30


فقط چند روز بعد از به‌روزرسانی نسخه 29 کروم، گوگل نسخه بتای کروم 30 را برای ویندوز، مک، لینوکس و همچنین آندروید منتشر کرد.

این نسخه بتا، قابلیت‌هایی به این مرورگر اضافه کرده که آن را یک قدم از رقبای خود پیش می‌اندازد. یکی از قابلیت‌های این نسخه جدید، جستجوی ساده‌تر تصاویر است.

قابلیت های کروم 30

نسخه بتای کروم 30 برای سیستم‌های رومیزی، کار را برای جستجوی تصویر در سرویس جستجوگر گوگل بسیار ساده کرده و فقط کافی است روی هر تصویری که در صفحه وب قرار دارد راست کلیک کرده و ببینید گزینه‌ «این تصویر را در گوگل جستجو کن» (Search Google for this image) در منوی پایین‌افتادنی آن اضافه شده است و اگر روی آن کلیک کنید یک تب جدید باز می‌شود که نتایج جستجوی تصویر در آن نمایش داده خواهد شد.

همچنین چند واسط برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی (API) نیز برای برنامه‌های مبتنی بر وب کروم ارائه شده است. این برنامه‌های بسته‌بندی شده راهی جلوی پای گوگل قرار داده‌ که بتواند توسعه‌دهندگان را به سوی تبدیل وب‌سایت‌ها به نرم‌افزارهای تک‌کاربردی و مشابه برنامه‌های موبایل که به‌صورت محلی روی کامپیوتر اجرا می‌شود، سوق دهد.

از آنجا که برنامه‌های بسته‌بندی شده راهی برای ایجاد سایت‌ها در برنامه‌های محلی است و می‌تواند به‌وسیله HTML5، CSS و جاوااسکریپت خالص کدنویسی شود، ارزش آن را دارد که توسعه آنها مورد توجه قرار بگیرد.

کارایی مرورگر افزایش یافته و ثبات آن بیشتر شده است. این بهبودها، کروم را بیشتر به سمت پشتیبانی از فناوری‌های روز وب هدایت می‌کند؛ فناوری‌هایی که نسخه‌های رومیزی مدت‌زمانی است از آنها بهره می‌برد

نسخه بتای آندرویدی کروم 30 یکی از قابلیت‌هایی را که مدت‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است نیز به خود افزوده است؛ پشتیبانی از حرکت انگشتان. البته این قابلیت قرار داده شده در کروم، به هیچ‌وجه به قدرتمندی حرکات انگشتان در مرورگر دلفین (Dolphin) نیست، ولی سه حرکت ابتدایی در آن تعریف شده است.

کاربران آندروید می‌توانند انگشت خود را به صورت افقی بالای نوار ابزار بکشند تا براحتی بین تب‌ها حرکت کنند یا می‌توانند به‌طور عمودی از بالای نوار ابزار به سمت پایین بکشند که این کار به کاربر اجازه می‌دهد نمایه‌ای از تب‌های قابل مشاهده (فعال یا غیرفعال) را ببیند.

قابلیت های کروم 30

همچنین یک منوی کشیدنی ارائه کرده که کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت خود روی آن، منو را باز کند، تمام گزینه‌ها را مشاهده و حتی بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحه، آیتم مورد نظر خود را مشاهده کند.

از طرفی کارایی مرورگر افزایش یافته و ثبات آن بیشتر شده است. این بهبودها، کروم را بیشتر به سمت پشتیبانی از فناوری‌های روز وب هدایت می‌کند؛ فناوری‌هایی که نسخه‌های رومیزی مدت‌زمانی است از آنها بهره می‌برد.

نمونه‌هایی مانند پشتیبانی از WebGL برای رندر گرافیک‌های دوبعدی و سه‌بعدی، که در نسخه بتای آندرویدی آمده است. API دیگری که در این نسخه بتا وجود دارد بخش «حرکت دستگاه» در API «چرخش دستگاه» است که اطلاعاتی درباره میزان چرخش و شتاب چرخش دستگاه به مرورگر انتقال می‌دهد. سومین API جدید، API  «مدیاسورس» (MediaSource) است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که جریان‌های رسانه‌ای را برای پخش در مرورگر به‌وسیله جاوااسکریپت تولید کنند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک