تبیان، دستیار زندگی
موزیلا گزارش مالی خود را که مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی بود منتشر کرد. در یک نگاه اجمالی به این گزارش مالی منتشر شده می توان فهمید که دارایی ها و درآمد سالانه کسب شده موزیلا در نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی افزایش داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوگل موزیلا را پولدار می‌کند


موزیلا گزارش مالی خود را که مربوط به سال 2012 میلادی بود منتشر کرد. در یک نگاه اجمالی به این گزارش مالی منتشر شده می توان فهمید که دارایی ها و درآمد سالانه کسب شده موزیلا در نسبت به سال 2011 میلادی افزایش داشته است. 


گوگل موزیلا را پولدار می کند

آن چه که در این گزارش مالی منتشر شده بیش از هرچیز دیگری خودنمایی و جلب توجه می کند کمپانی گوگل است و این طور به نظر می رسد که موزیلا مزد اعتمادهایش به کمپانی گوگل را خیلی زود گرفته است.

وقتی نام های گوگل و موزیلا را در کنار هم قرار می دهیم، رقابت این دو شرکت در عرصه مرورگر ها اولین چیزی است که به ذهنمان خطور می کند. گوگل با مرورگر کروم، و موزیلا با مرورگر فایرفاکس، رقابت سرسختانه ای با هم دارند.

از طرف دیگر این دو شرکت در زمینه سیستم عامل تلفن های هوشمند هم رقیب محسوب می شوند. البته باید در نظر داشت که سیستم عامل فایرفاکس هنوز در مقابل اندروید حرف زیادی برای گفتن نداشته و به کار بردن کلمه رقابت تا حدی زود است.

همه این ها به کنار، وقتی حرف از وضعیت مالی موزیلا پیش بیاید، کل ماجرا به گونه ای دیگر به نظر خواهد رسید. واقعیتی که شاید بسیاری از شما را شگفت زده کند این است: 90% درآمد موزیلا از سمت گوگل می آید. در گزارش مالی سالانه موزیلا اشاره شده که 90% درآمد سال 2012 این شرکت، از توافق دو طرفه اش با غول جستجوی اینترنتی، یعنی گوگل، حاصل شده.

موزیلا از طریق همکاری های تجاری با بینگ، یاهو، یاندِکس، آمازون و ای بِی، بخش دیگری از درآمد خود را به دست می آورد. با این حال، این میزان در مقابل سهم 90 درصدی درآمدهای حاصله از همکاری با گوگل بسیار ناچیز به نظر می رسد.

در مورد این سوال که آیا در حال حاضر موزیلا شاخه ای از گوگل است، باید بگوییم خیر، موزیلا با استقلال کامل مسیر خود را می رود اما در عین حال از نظر درآمد، وابستگی شدیدی به گوگل دارد

در آمد موزیلا در سال های اخیر به شدت رشد کرده. موزیلا در سال 2012، توانست 311 میلیون دلار درآمد کسب کند. این میزان در سال 2011 تنها 163 میلیون دلار بود. این رشد زیاد نشان از آن دارد که موزیلا در مسیر رشد و توسعه است. فقط یک چیز درست به نظر نمی رسد، و آن این است که تقریباً همه تخم مرغ های موزیلا در سبد گوگل قرار گرفته.

در طول چند سال اخیر موزیلا بیش از پیش به درآمدهای حاصل از گوگل وابسته شده. در سال 2010 این میزان 84% بود، در سال 2011 به 85% رسید و سال 2012 میزان وابستگی به رقم باورنکردنی 90% ارتقا پیدا کرده. دقیقاً این همان زنگ خطر برای موزیلا و طرفداران این شرکت است.

گوگل موزیلا را پولدار می کند

در هر زمان که تاریخ اتمام قرارداد میان این دو شرکت به زمان انقضا خود نزدیک می شود حامیان موزیلا در فکر نگرانی عدم تمدید این قرارداد از سمت کمپانی گوگل فرو می روند. بدنیست بدانید که قرارداد همکاری میان موزیلا و کمپانی گوگل در ماه نوامبر سال 2011 میلادی به اتمام رسیده بود اما با توافق همکاری میان این دو شرکت ؛ قرارداد میان آن ها تا سال 2014 میلادی دوباره تمدید گشت.

البته ناگفته نماند که فایرفاکس هم به شدت در پی کسب استقلال از درآمد های گوگلی است. این شرکت با جدیت بر روی پروژه موتور گِکو (Gecko) کار می کند، و همچنین نشان داده که به این راحتی ها از عرصه سیستم عامل ها خارج نخواهد شد و می خواهد با فایرفاکس او اس، در آینده ای نزدیک خود را به عنوان یک رقیب جدی مطرح کند.

خبر خوب برای موزیلا آن است که در حالی که درآمدهای سالانه اش رشد چشمگیری داشته اند خبری از رشد مخارجش به اندازه درآمدش نیست.

گوگل موزیلا را پولدار می کند

چرا که موزیلا در سال 2011 میلادی مبلغی در حدود 145 میلیون دلار امریکا روی قسمت ها و بخش های گوناگون هزینه کرده است که  در سال بعد با رشد 43.4 درصد به 208 میلیون دلار امریکا رسیده است. البته این خبر خوش مادام العمر نخواهد بود و در صورتی که روابط و مناسبات موزیلا و گوگل رو به سردی رود و تیره و تار شود این معادلات بدون شک بر هم خواهد خورد.

در مورد این سوال که آیا در حال حاضر موزیلا شاخه ای از گوگل است، باید بگوییم خیر، موزیلا با استقلال کامل مسیر خود را می رود اما در عین حال از نظر درآمد، وابستگی شدیدی به گوگل دارد. موزیلا اگر می خواهد همچنان مستقل بماند، می بایست کانال های درآمدی جدیدی برای خود دست و پا کند و آن ها را به تدریج جایگزین گوگل نماید، تا در صورت پایان قراردادهایش با گوگل، بقای شرکت تهدید نشود.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از ای تی، نارنجی