تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهید از صفحه نمایشگرتان عکس بگیرید یا به اصطلاح یک اسکرین شات(Screenshot) داشته باشید چه کار می کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مانیتور خود عکس بگیرید

اگر بخواهید از صفحه نمایشگرتان عکس بگیرید یا به اصطلاح یک اسکرین شات(Screenshot) داشته باشید چه کار می کنید؟

در ویندوز به طور پیش‌فرض با فشاردن کلید Print Screen کیبرد، که در اکثر کیبردها به صورت Prt sc نمایش داده ‌شده، می ‌توانید از صفحه نمایشگر اسکرین شات تهیه کنید.

اگر تا به حال از Print Screen استفاده کرده باشید می‌دانید که با فشردن کلید prt sc کار تمام نمی‌شود. با فشردن این کلید، عکسی از صفحه نمایشگر در ClipBoard ذخیره می‌شود، بعد از آن در یک محیط ادیت تصویر باید تصویر مورد نظر را Paste کنید و سپس عکس را ذخیره کنید. درضمن اگر بخواهید فقط از ناحیه خاصی عکس بگیرید باید با ابزار Crop دور تصویر را ببرید.

می‌بینید، مراحل زیاد و کسالت آور است.مثلا برای نوشتن آموزش تصویری در تبیان باید برای هر عکس این عمل را انجام داد! ولی امروز ابزاری را معرفی می‌کنیم که کار تهیه اسکرین شات را بسیار آسان می‌کند.

Lightscreen نرم افزار رایگانی‌ست که زحمت تمام این مراحل را می‌کشد. در این برنامه با فشردن همزمان prt sc به همراه alt یا ctrl می توانید از صفحه نمایشگر عکس بگیرد و نرم افزار خود به خود بعد از فشردن کلیدها آن را برایتان ذخیره می‌کند.

دریافت برنامه Lightscreen – رایگان

حجم: 5MB

برنامه را دانلود و نصب کنید. پس از نصب با صفحه ای مانند زیر رو به رو می‌شوید:

روی Options کلیک کنید.

تب اول، General

از مانیتور خود عکس بگیرید

• Directory: با شماره 1 نشان داده شده است. در واقع انتخاب مسیری‌ست که می خواهید عکس‌های گرفته شده در آن ذخیره شوند. به عنوان مثال من Desktop را انتخاب میکنم. پس عکس هایی که با این نرم‌افزار می‌گیرم روی دسکتاپ ذخیره می‌شود.

• FileName: با شماره 2 نشان داده شده است. با این گزینه می‌توانید اسم پیش‌فرش عکس‌ها را انتخاب کنید. برای مثال عکس‌هایی که من می‌گیرم با اسم Screenshot.number نام گذاری می‌شوند. Number در واقع شماره عکس‌هاست. اگر من سه عکس پشت سر هم بگیرم سه فایل با عنوان های Screenshot.1,Screenshot.2,Screenshot.3 خواهم داشت.

• Fomat: این گزینه که با شماره 3 نشان داده شده است نمایانگر فرمت عکس‌هایی‌ست که ذخیره می‌شوند. سه فرمت در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده که بسته به نیازتان می‌توانید فرمت عکس ها را تغغیر دهید. PNG,JPG,BMP سه فرمت پیش‌روی شماست که من فرمت JPG را انتخاب کرده‌ام.

تب دوم، Hotkeys

از مانیتور خود عکس بگیرید

• Capture the Screen: با فشردن کلید print Screen از کل صفحه نمایشگرتان پرینت می‌گیرد و ذخیره می‌کند.

• Capture a windows: با فشردن همزمان کلیدهای Alt+Print Screen فقط و فقط از پنجره فعال شما عکس می‌گیرد. شاید بپرسید یعنی چی؟! فرض کنید سه فولدر باز کرده اید و این سه فولدر در ابعاد مختلف روی دسکتاپ پخش هستند. روی یکی از فولدرها کلیک کنید و Alt+Print Screen را فشار دهید. فقط از فولدری که روی آن کلیک کرده اید عکس گرفته می‌شود. برای مثال من سه فولدر مختلف را باز و در صفحه پخش کردم و یک اسکرین شات از کل صفحه گرفتم و در مرحله بعد روی فولدر سمت چپ کلیک کردم و Alt+Print Screen را فشار دادم در نتیجه فقط از آن فولدر عکس گرفته شد.

از مانیتور خود عکس بگیرید
از مانیتور خود عکس بگیرید

• Capture a screen area:با فشردن همزمان ctrl+Print Screen کل صفحه نمایشگر خاکستری می‌شود و شما با ماوس می‌توانید هرجایی از صفحه را که می‌خواهید Crop کنید.

چه طور Hotkeyes را تغییر دهیم؟

از مانیتور خود عکس بگیرید
از مانیتور خود عکس بگیرید

با کلیک کردن روی هر کدام از سه گزینه 1، 2 یا 3 که با عنوان های Print Screen، Alt+Print Screen و Crtl+Print Screen مشخص شده اند اسم کلید به Type your hotkey تغییر می‌کند. حالا کافیست کلیدهایی که می خواهید آنها را به عنوان Hotkey معرفی کنید فشار دهید. به عنوان نمونه من روی Alt+Print Screen کلیک کردم و بعد از آن همزمان Shft+Print Screen را فشار دادم. از حالا به بعد اگر بخواهیم از ویژگی Capture a windows استفاده کنم به جای Alt+Print Screen باید از Shift+Print Screen استفاده کنم.

تب سوم، Options

از مانیتور خود عکس بگیرید

• با تیک زدم شماره 1 هنگام اسکرین شات گرفتن از نمایشگر، نرم افزار Lightscreen مخفی می‌شود و در عکس دیده نمی‌شود.

• با جا به جا کردن نشانگر در قسمت 2 می توانید کیفیت عکس های گرفته شده را تغییر دهید.

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی