تبیان، دستیار زندگی
پشتیبان‌گیری امن و كم‌حجم از اطلاعات ارزشمند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كار از محكم‌كاری عیب نمی‌كنه!

حفظ اطلاعات مهم و کاربردی برای شما از چه درجه اهمیتی برخوردار است؟ تا‌به‌حال به این نكته توجه کرده‌اید که اگر اطلاعات رایانه‌تان از بین برود چه مشکلی برایتان پیش می‌آید؟ یکی از مثال‌های ساده‌ای که برای این مورد می‌توان بیان کرد و شاید برای شما هم پیش آمده باشد، گم کردن گوشی تلفن همراه یا پاک شدن شماره تلفن‌های داخل حافظه آن است. تا به‌حال این مشکل برایتان پیش نیامده ؟ در صورت بروز چنین مشکلی، چطور و چگونه شماره‌هایی که به‌خاطر نداشته‌اید را دوباره به‌دست آوردید و با دوستان قدیمی‌تان ارتباط برقرار کردید؟

امکان بروز این‌گونه مشکلات در هر لحظه برای اطلاعات ذخیره شده در رایانه نیز وجود دارد. امروزه کاربران رایانه‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش است و وابستگی امور به رایانه‌ها نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی اطلاعات ذخیره شده روی رایانه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. فرض کنید برای انجام یک پروژه بیش از 6 ماه است که فایل‌ها و اطلاعات مختلفی را روی رایانه ذخیره کرده و به انجام کارهای خود می‌پردازید .به‌دلیل یک بی‌احتیاطی، خرابی هارد‌دیسک و دیگر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی اطلاعات شما از بین می‌رود، چطور می‌توانید اطلاعات به‌دست آمده از 6 ماه تلاش خود را بازیابی کنید؟

dvd

آینده‌نگر باشید

یکی از روش‌های معمول و به‌ظاهر منطقی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی گرفتن یک نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود است که این کار نیز در دو حالت قابل انجام است: یكی، گرفتن نسخه پشتیبان روی هارد‌دیسک و دیگری، روی سی‌دی یا ‌دی‌وی‌دی و ... است. همان‌طور که گفتیم هارد‌دیسک ممکن است به هر علتی صدمه ببیند و اطلاعات شما از بین برود پس تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات روی سی‌دی و دی‌وی‌دی بهتر است چرا که دسترسی به آن‌ها نیز تنها در صورت لزوم صورت می‌گیرد و احتمال صدمه دیدن آن‌ها بسیار کم است.

شاید با خواندن مطالب فوق فکر کنید همه چیز تمام است و اگر از اطلاعات خود روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، هیچ‌گاه مشکل از دست دادن اطلاعات را نخواهید داشت اما باید توجه شما را به این نکته جلب کنیم که سی‌دی و دی‌وی‌دی حتی در صورت عدم استفاده نیز دارای عمر مفیدی هستند و به مرور زمان پس از چند سال ممکن است بخش‌هایی از آن‌ها صدمه ببیند و اطلاعات شما غیرقابل دسترش شود. به‌نظر شما برای رفع این مشکل چه راه حلی وجود دارد؟

همه چیز ضرب در 2

برخی از کاربران، راه حل این مشکل را تهیه دو نسخه پشتیبان می‌دانند. به این ترتیب که از هر سی‌دی پشتیبان یک کپی نیز تهیه می‌کنند تا در صورت بروز اشکال در سی‌دی اول از سی‌دی دوم استفاده کنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که گاهی ممکن است هر دو سی‌دی صدمه ببینند یا بخش کوچکی از اطلاعات موجود در سی‌دی مورد نیاز باشد و در هر دو سی‌دی صدمه دیده باشد چرا که آسیب‌دیدگی اطلاعات در اکثر سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها به مرور زمان از لایه‌های خارجی تر شروع می‌شود. پس اطلاعاتی که در هر دو سی‌دی در لایه‌های خارجی تر ذخیره شده باشند، تقریبا همزمان در هر دو سی‌دی غیرقابل دسترسی خواهند شد.

با این حال استفاده از این روش چندان هم بد نیست زیرا همان‌طور که گفتیم هر دو سی‌دی به‌طور تقریبا همزمان صدمه می‌بینند، اما ممکن است بین این صدمه دیدن بین یک روز تا یک ماه فاصله وجود داشته باشد پس در بسیاری از موارد اگر برای سی‌دی اول مشکلی به‌وجود بیاید و به سی‌دی دوم مراجعه کنید این احتمال وجود دارد که سی‌دی دوم سالم باشد. پس می‌توانید سی‌دی اول را دور انداخته و از سی‌دی دوم یک کپی دیگر تهیه کنید تا باز هم برای چند سال یک سی‌دی سالم در اختیار داشته باشید.

dvd

یکی و یک ذره کافیست!

اگر می‌خواهید احتمال خطر از دست رفتن اطلاعات را به حداقل برسانید، پیشنهاد می‌کنیم نه از روش اول یعنی تهیه یک نسخه پشتیبان استفاده کنید و نه از روش دوم یعنی تهیه دو نسخه از هر چیز. بلکه روش پیشنهادی ما یعنی استفاده از نرم‌افزار dvdisaster را انتخاب کنید.

در این روش که بسیار شبیه به روش دوم است شما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه می‌کنید، اما نسخه دوم را برنامه به شکلی خاص برای شما تهیه خواهد کرد. نسخه دومی که این برنامه برای شما تهیه می‌کند بیشتر چیزی شبیه به دارو در مواقع بیماری است.

این نرم‌افزار قادر است از اطلاعات ذخیره شده شما در نسخه‌های پشتیبان یک فایل احیا کننده اطلاعات صدمه‌دیده ایجاد کند که این فایل حجمی برابر با 15% حجم اطلاعات را دارد و قادر است با بهره‌گیری از تکنولوژی منحصربه‌فرد خود در صورت بروز اشکال در اطلاعات موجود در سی‌دی شما آن‌ها را رفع و سی‌دی سالم را برای شما بازسازی کند.

روش کار

برای بهتر فهمیدن روش کار در این نرم‌افزار به‌طور مختصر به شرح مراحل انجام کار در آن می‌پردازیم:

1- شما قصد دارید از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار را توسط هر برنامه‌ای به انجام می‌رسانید و یک‌سی‌دی یا دی‌وی‌دی از اطلاعات خود ایجاد می‌کنید.

2- به‌جای آنکه از این اطلاعات یک کپی دیگر با حجمی مساوی تهیه کنید، سی‌دی یا دی‌وی‌دی مربوطه را در درایو قرار داده و برنامه dvdisaster را فراخوانی می‌کنید.

3- این برنامه اطلاعات شما را بررسی کرده و یک فایل تحت عنوان Error correct file به فرمت ECC برای شما ایجاد می‌کند. از مشخصات این فایل حجم آن است که معادل 15% حجم اطلاعات اولیه است. پس با این قابلیت شما می‌توانید نسخه دوم کپی برای 6 سی‌دی را در یک سی‌دی ذخیره کنید در صورتی‌که اگر بخواهید برای هر سی‌دی یک نسخه دیگر بسازید، باید 6 سی‌دی دیگر مصرف کنید. همچنین قابلیت دیگری که این فایل دارد، ذخیره اطلاعات در لایه‌های داخلی و یا غیرهماهنگ با نسخه اولیه است. پس در صورتی‌که پس از چند سال اطلاعات ذخیره شده در سی‌دی پشتیبان غیرقابل دسترسی باشد، احتمال این‌که همان اطلاعات در این فایل نیز صدمه دیده باشد، بسیار کم است.

4- پس از طی مراحل فوق یعنی ایجاد نسخه پشتیبان و فایل تصحیح خطا توسط نرم‌افزار dvdisaster این دو فایل را در جایی نگه‌داری می‌کنید.

5- پس از چند ماه، سال یا هر دوره زمانی دیگر به اطلاعات نسخه پشتیبان خود نیاز پیدا می‌کنید پس به سراغ سی‌دی پشتیبان خود می‌روید. در این لحظه ممکن است دسترسی به تمام اطلاعات برای شما ممکن نباشد، چرا که برخی از قسمت‌های سی‌دی به مرور زمان آسیب دیده است.

6- تنها کاری که می‌باید انجام دهید استفاده از فایل تصحیح خطا همراه با سی‌دی پشتیبان است. نرم‌افزار dvdisaster این امکان را به شما می‌دهد تا به‌کمک فایل تصحیح خطایی که ایجاد کرده‌اید، بخش‌های آسیب دیده در سی‌دی را بازسازی کنید و یک سی‌دی همچون روز اول را در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب اطلاعات شما هیچ‌گاه به‌طور کامل آسیب نمی‌بینند و می‌توانید اطمینان داشته باشید که نسخه‌های پشتیبان اطلاعاتتان همیشه سالم می‌مانند.

دیگر امکانات

استفاده از این نرم‌افزار صد‌در‌صد رایگان است و از نکات جالب توجه در آن نیز امکان استفاده از آن در سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله FreeBSD نسخه 6 و بالاتر، GNU/Linux با هسته 2.6.7 و بالاتر، Mac OS X نسخه 10.4 و بالاتر، NetBSD نسخه 3.1 و بالاتر و سیستم‌عامل‌های ویندوز 2000، اکس‌پی و ویستا است.

چنانچه به استفاده از این نرم‌افزار علاقه دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری از نحوه عملکرد آن و دلیل استفاده از این برنامه در اختیار داشته باشید می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.dvdisaster.net

کامپیوتر ها همیشه یک روز قبل از این که از سیستم پشتیبان تهیه کنید، خراب می شوند. این نصیحت را جدی بگیرید...

برگرفته از کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی