تبیان، دستیار زندگی
کمپانی گوگل روز سه شنبه هفته گذشته نسخه ویندوزی مرورگر Chrome خود را عرضه کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه مرورگرهای کروم و فایرفاکس

کمپانی گوگل  هفته گذشته نسخه ویندوزی مرورگر Chrome خود را عرضه کرد. این مرورگر بصورت کد باز و بر مبنای موتور مرورگر WebKit ساخته شده است.

هدف از طراحی این مرورگر که در جهت رقابت با اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس منتشر شده ، بارگزاری صفحات وب با سرعت بالا و اشغال حداقل حافظه سیستم می‌باشد. همچنین گوگل می‌خواهد مرورگری را معرفی کند که حریف نسل آینده برنامه‌های تحت وب جهت اجرای فایل‌های صوتی، تصویری و گرافیکی باشد.

سال گذشته رقابت سر سخت میان مرورگرهای وب باعث شده است که هر کدام نوآوری و بهینه سازی ممتازی را برای کاربران به ارمغان آورند. بهینه سازی‌های محسوس در کارکرد جاوا اسکریپت، ابزارهای امنیتی و ترکیب بهتری برای رابط کاربری همهگی ثمره این رقابت بوده‌اند.در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه موتور جدید جاوا اسکریپت در فایرفاکس و موتور V8 گوگل کروم بپردازیم.

ارتقاء موتور جستجوی گوگل

مقایسه

یکی از چشم‌گیرترین قابلیت‌ها در مرورگر کد باز گوگل کروم، موتور شبیه‌ساز مجازی کدهای جاوا اسکریپت V8 می‌باشد که توسط گروهی از متخصصان در دانمارک برنامه نویسی و توسعه یافته است.

هرچند که هم اکنون کروم به واسطه برخورداری از موتور V8 به آسانی نسخه پایدار مرورگر موزیلا فایرفاکس را پشت سر می‌گذارد، اما نتایج آخرین آزمایش‌ها نشان می‌دهد موتور جاوایی که قرار است به زودی در نگارش آتی فایرفاکس استفاده شود، واقعاً از V8 سریعتر می‌باشد.

برنامه نویسان موزیلا با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته بهینه‌سازی و فناوری کد باز "Nanojit" که کمپانی ادوبی از آن در محصولات خود استفاده می‌کند، توانسته است سرعت اجرای دستورات توسط "SpiderMonkey" را به طرز خارق العاده‌ای افزایش دهد. (میمون کاوشگر یا SpiderMonkey همان موتوری است که در مرورگر فایرفاکس وظیفه اجرای کدهای جاوا را بر عهده دارد.)

فایرفاکس محصول شرکت موزیلا

این قابلیت هم اکنون به نسخه آزمایشی فایرفاکس (Nightly build) افزوده شده است اما برای فعال‌شدن باید بصورت دستی عمل شود. پیش بینی می‌شود، نگارش 3.1 از مرورگر فایرفاکس بصورت پیش فرض مجهز به این توانایی باشد.

در آزمایشی که اخیراً توسط یک تیم از سازندگان کدهای جاوا و چند نفر از متخصصان کمپانی موزیلا از جمله مهندس "Brendan Eich" صورت گرفته، مقایسه‌ای بین موتور V8 در گوگل کروم و موتور SpiderMonkey در نسخه آزمایشی مرورگر فایرفاکس انجام شده است. نتایج این آزمایش‌ها بیانگر آن است که TraceMonkey بدون هیچ جای سوالی سریعتر از V8 گوگل است.

متخصصان موزیلا می‌گوید با وجود این نتایج همچنان می‌توان با استفاده از روش‌های بهینه سازی، قدرت TraceMonkey را بیشتر هم افزایش داد.

مهندس "Erich" در وبلاگ شخصی خود ضمن تقدیر از نحوه برنامه نویسی V8 در کروم نوشته است: "ما همچنان در حال بررسی کدها و دستور العمل‌هایی هستیم که نیاز به ارتقاء دارند و هرچه به جلو پیش می‌رویم سریعتر می‌شویم."

به عقیده کارشناسان، رقابت پیش آمده بین گوگل و موزیلا بخصوص در زمینه موتور شبیه ساز مجازی (VM) پایانی نخواهد داشت و هیچکدام در نقطه‌ای متوقف نخواهند شد.

 منبع خبر: WinBeta.Net