تبیان، دستیار زندگی
ویندوز XP یك ابزار فشرده سازی توكار دارد. جهت صرفه جویی در فضای دیسك سخت می توانید فایلها و فولدرها را فشرده كنید. پس از فشرده سازی، عناصر فشرده شده باز هم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فشرده سازی فایلها و فولدرها

ویندوز XP یك ابزار فشرده سازی توكار دارد. جهت صرفه جویی در فضای دیسك سخت می توانید فایلها و فولدرها را فشرده كنید. پس از فشرده سازی، عناصر فشرده شده باز هم قابل دسترسی هستند. در واقع شما احتمالاً متوجه هیچ تفاوتی میان فایلهایی كه فشرده كرده اید و فایلهایی كه فشرده نكرده اید نخواهید شد. اما در مورد فایلهای بزرگ ممكن است متوجه كندتر شدن سرعت دسترسی به آنها نسبت به حالت معمول شوید كه علت آن فشرده سازی است. اما اگر فضای دیسك برای شما مسئله مهمی باشد، احتمالاً پیش خود می گویید كه بهتر است فایل بزرگ را داشته باشم و زمان طولانی تر دسترسی به فایل را تحمل كنم.

Properties یك عنصر را باز كنید

فشرده سازی فایلها و فولدرها

در My Documents یا پنجره My Documents بر روی فایل یا فولدری كه می خواهید فشرده كنید كلیك راست كنید و فرمان Properties را از منوی میانبر انتخاب كنید.

گزینه های پیشرفته را باز كنید

فشرده سازی فایلها و فولدرها

در زبانه General از كادر محاوره Properties بر روی دكمه Advanced كلیك كنید تا كادر محاوره Advanced Attributes باز شود.

آن عنصر را فشرده كنید

فشرده سازی فایلها و فولدرها

گزینه Compress Contents to Save disk space را انتخاب كنید همانطور كه ملاحظه می كنید در اینجا گزینه ای نیز وجود دارد كه با استفاده از آن می توانید آن عنصر را رمز گذاری كنید. شما نمی توانید همزمان هم از فشرده سازی استفاده كنید و هم از رمز گذاری.

كادرهای محاوره را ببندید

فشرده سازی فایلها و فولدرها

بر روی دكمه Ok كلیك كنید تا كادر محاوره Advanced Attributes بسته شود. بر روی Ok در زبانه General كادر محاوره Properties این فولدر كلیك كنید تا كادر محاوره بسته شود.

فایلها و ریز فولدرها را فشرده كنید

فشرده سازی فایلها و فولدرها

كادر محاوره ای ظاهر می شود كه در آن می توانید انتخاب كنید كه آیا فقط فولدر انتخاب شده فشرده شود یا فایلها و ریز فولدرهای داخل آن فولدر نیز فشرده شود. گزینه دلخواه خود را انتخاب كنید و بر روی دكمه Ok كلیك كنید. فایل یا فولدر فشرده می شود.

* توجه *

از حالت فشرده در آوردن یك فولدر

برای آن كه یك فولدر را از حالت فشرده در آورید كافی است همان مراحل قبلی را دنبال كنید و گزینه Compress Contents to Save disk space را در كادر محاوره Advanced Attributes در مرحله 3 غیر فعال كنید.

نشانه بصری

وقتی فایل یا فولدری را فشرده می كنید، بطور پیش فرض ویندوز هیچ نشانه بصری از فشرده شدن ارایه نمی كند. برای آن كه بفهمید كه عنصری فشرده شده است یا خیر، باید كادر محاوره Properties آن عنصر را باز كنید و ببینید آیا گزینه Compress Contents to Save disk space فعال است یا خیر. با این وجود شما می توانید به ویندوز بگویید كه فایلهای فشرده شده را با رنگ متفاوتی نشان بدهد: كنترل پانل را باز كنید و بر روی Folder Options جفت كلیك كنید. در زبانه View از كادر محاوره ای كه باز می شود، گزینه Display Compressed files and folder in alternate color را فعال كنید.

ارسال فایلهای فشرده شده

اگر فایل فشرده شده ای را به عنوان ضمیمه یك نامه الكترونیكی ارسال كنید یا فایل یا فولدر فشرده شده ای را با استفاده از شبكه یا یك دیسك قابل حمل به كامپیوتر دیگری انتقال دهید، نسخه ای كه ارسال می شود از حالت فشرده در می آید. برای مثال اگر فایل فشرده شده ای را از طریق پست الكترونیكی برای دوست خود ارسال كنید، آن فایل به حالت فشرده شده بر روی درایو شما باقی می ماند، اما ضمیمه آن را وقتی دوست شما دریافت كند دیگر فشرده نیست.