تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر اینكه می‌توان برای جابجایی یكباره لایه‌ها آنها را به یكدیگر لینك كرد، می‌توانید برای ایجاد پوشش از لایه‌های گروهی استفاده كنید. در این كار عملی نحوه ایجاد مجموعه‌ای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

علاوه بر اینكه می‌توان برای جابجایی یكباره لایه‌ها آنها را به یكدیگر لینك كرد، می‌توانید برای ایجاد پوشش از لایه‌های گروهی استفاده كنید. در این كار عملی نحوه ایجاد مجموعه‌ای از لایه‌ها كه می‌توانند فعال شوند، مخفی شوند یا به عنوان یك لایه یا بخش مجزا كپی شوند مورد بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی مجموعه لایه‌ها در نسخه 6 فتوشاپ و بخصوص برای طراحانی كه مایلند بر اساس تعداد زیادی لایه سایت‌های وب خود را ایجاد كنند، در نظر گرفته شده است.

باز كردن فایل

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

گزینه File\Open را برای انتخاب تصویری كه قصد كاركردن با آن را دارید انتخاب كنید.

مشاهده پالت Layers

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

گزینه Window\Layers را برای مشاهده پالت Layers انتخاب كنید. با استفاده از آموخته‌های كارهای عملی قبل، لایه‌های مورد نظر در مجموعه را انتخاب كنید.

لینك كردن لایه‌ها

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

با انتخاب هر لایه و كلیك كردن در ستون چپ نام لایه، آیكون زنجیر را در آن فعال كنید و لایه‌ها را به یكدیگر لینك كنید.

ایجاد مجموعه لایه‌ها

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

گزینه Layer\New\Layer Set From Linked را برای ایجاد یك مجموعه لایه جدید از لایه‌های لینك شده به هم انتخاب كنید. در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود به مجموعه یك نام داده و دكمة OK را كلیك كنید. مجموعه لایه‌ها در پالت Layers با آیكون پوشه و یك فلش جهت دار نمایان می‌شود كه به شما امكان جمع‌ كردن یا باز كردن لیست لایه‌ها را می‌دهد.

افزودن لایه‌ها به یك مجموعه لایه

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

برای افزودن لایه‌های اضافی به یك مجموعه، آن را انتخاب كرده و با كشیدن و رها كردن در مجموعه لایه آن را نیز اضافه كنید. همچنین می‌توانید مجموعه لایه را انتخاب كرده و سپس از نوار منو گزینه Layer\New Layer را انتخاب كنید یا از منوی پالت Layers گزینه Layer New را انتخاب نمائید.

ایجاد لایه‌های تو در تو

 نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها

فتوشاپ CS به شما امكان تو در تو كردن مجموعه‌ای از لایه‌ها را در داخل دیگر لایه‌ها می‌دهد. برای تو در تو شدن لایه‌ها می‌توانید یك مجموعه لایه ایجاد كرده و آن را به داخل یك مجموعه لایه موجود بكشید. برای سازماندهی اطلاعات، لایه‌های دیگر را به مجموعه بكشید و رها كنید.

*توجه*

افزودن لایه پس‌زمینه (Background) به یك مجموعه

قبل از آنكه بتوانید لایه پس‌زمینه را به مجموعه لایه‌ها اضافه كنید باید آن را به یك لایه استاندارد تبدیل كنید. بدین منظور، روی آن در پالت Layers دو بار كلیك كنید. در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود آن را نامگذاری كنید و سپس OK را كلیك نمائید.

لایه‌های لینك شده، گروهی شده و مجموعه‌ای  لینك شده، گروهی شده و مجموعه‌ای

تفاوت اساسی لایه‌های لینكی، گروهی و مجموعه‌ای در موقعیت قرارگیری، پوشش و ماسك و یگانگی آنها می‌باشد. لینك كردن لایه‌ها به شما امكان تعیین موقعیت یك سری از لایه‌ها را می‌‌دهد. گروهی كردن لایه‌ها به شما امكان استفاده از محیط‌های شفافی كه بر اساس لایه‌های زیرین روی هم قرار گرفته و بصورت پوششی برای لایه فوقانی عمل می‌كنند را فراهم می‌كند. مجموعه لایه‌ها نیز چندین لایه را بصورت یكپارچه و یكی تبدیل می‌كند كه می‌تواند بصورت واحد فعال، مخفی یا كپی شود.