تبیان، دستیار زندگی
فیلتر Fibers مفاهیم یك لایه یا یك قسمت انتخابی را به بافت رشته‌ای سیاه و سفید تبدیل می‌كند كه همانند بافت پارچه است. در اولین نگاه این فیلتر محدود به نظر می‌رسد زیرا هیچ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه استفاده از فیلتر Fibers

فیلتر Fibers مفاهیم یك لایه یا یك قسمت انتخابی را به بافت رشته‌ای سیاه و سفید تبدیل می‌كند كه همانند بافت پارچه است. در اولین نگاه این فیلتر محدود به نظر می‌رسد زیرا هیچ نیازی برای رشته‌ای كردن تصویری سیاه و سفید بافت عكس وجود ندارد. اما همانطور كه در این كار عملی مشاهده خواهید كرد می‌توانید از تركیب بافت پارچه‌ای با لایه‌ها و حالت‌های تركیب نمایی از یك طرح نقاشی بر روی پارچه را ایجاد كنید.

باز كردن فایل

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

فایلی كه قصد اعمال تغییرات بر روی آن را دارید با انتخاب فرمان File\ Open باز كنید.

ایجاد كپی تكراری از لایه پس‌زمینه

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

پالت Layers را باز كرده و لایه پس‌زمینه را روی آیكون New Layer بكشید تا كپی تكراری از لایه‌ ایجاد شود. این مراحل را تكرار كنید، بطوریكه دو كپی دیگر از لایه پس‌زمینه ایجاد شود.

چرخش تصویر

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

از آنجا كه فیلتر Fibers بصورت عمودی اعمال می‌شود و ما می‌خواهیم افكت پارچه‌ای افقی و عمودی در روی تصویر ایجاد كنیم، باید هر تصویر را بچرخانیم. از این رو گزینه Image\Rotate Canvas\90?CW را انتخاب كنید تا تصویر 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخد.

اعمال فیلتر Fibers

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

در پالت Layers بر روی لایه Background Copy 2 كلیك كرده و سپس برای باز شدن كادر محاوره‌ای Fibers گزینه Filter\Render\Fibers را انتخاب كنید. مثلاً مقدار 5 را در فیلد Variance و مقدار 11 را در فیلد Strength وارد كنید تا یك كنتراست نرم ایجاد شود. OK را كلیك كنید تا افكت به لایه انتخاب شده اعمال شود.

چرخش تصویر و اعمال مجدد فیلتر Fibers

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

گزینه Image\Rotate Canvas 90?CCW را برای چرخش 90 درجه‌ای تصویر در جهت خلاف عقربه‌های ساعت انتخاب كنید، تا تصویر به حالت اصلی‌اش برگردد. Background Copy را انتخاب كنید و سپس برای باز شدن كادر محاوره‌ای Fibers گزینه Filter\Render\Fibers را انتخاب كنید. از همان تنظیمات مراحل 4 برای ایجاد یك لایه دیگر با افكت پارچه استفاده كنید. دكمة OK را كلیك كنید تا فیلتر به تصویر اعمال شود.

تنظیم حالت‌های تركیبی و شفافیت

 نحوه استفاده از فیلتر Fibers

حالت تركیبی هر دو لایه كپی شده را بصورت Multiply تنظیم كنید و تنظیمات Opacity را تغییر دهید تا اینكه لایه‌ها با یكدیگر تركیب شوند. در این مثال، شفافیت لایه‌ها 100% و 61% هستند. نتیجه آن نیز تصویری است با بافت پارچه‌ای با رشته‌های عمودی و افقی.

* توجه *

كنترل لبه‌ها توسط Strength

هر چند نوار لغزنده Variance بر روی میزان نرمی بافت تصویر كنترل دارد، نوار لغزنده Strength مشخصه‌های بافت اصلی فیلتر را تعیین می‌كند. مقدار بالا در این قسمت خطوط صاف و مشخصی ایجاد می‌كند در حالیكه مقدار كم این نوار حس نرمی بیشتری را در طرح ایجاد می‌كند.