تبیان، دستیار زندگی
اگر با روش كار اینترنت اكسپلورر آشنا هستید، یادگیری استفاده از مرورگر‌های دیگر برای شما بسیار ساده خواهد بود. هر چند اینترنت اكسپـلـورر و Netscape Navigator دارای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كار با Netscape Navigator

اگر با روش كار اینترنت اكسپلورر آشنا هستید، یادگیری استفاده از مرورگر‌های دیگر برای شما بسیار ساده خواهد بود. هر چند اینترنت اكسپـلـورر و Netscape Navigator دارای عناویـن و منــوهـای متفاوتی است، امكانات این دو مرورگر تقریباً مشابه همدیگر است برای مثال یكی از امكاناتی كه در هر دو مرورگر موجود است bookmarks ـ میان‌بر‌های وب سایت‌های محبوب شما ـ می‌باشد. شما می‌توانید یك bookmark ویژه برای وب سایت‌هایی كه به دفعات مكرر از آنها بازدید می‌كنید ایجاد كنید. علاوه بر ایجاد bookmark برای دسترسی سریع به فهرست سایت‌های دلخواه‌تان می‌توانید برای مدیریت بهتر این bookmarkها شاخه‌هایی ایجاد كنید و bookmarkهایتان را از این طریق طبقه‌بندی كنید. در این كار عملی نحوة كار با bookmarkها شرح داده می‌شود.

مرورگر Netscape Navigator را اجرا كنید

كار با Netscape Navigator

ابتدا برای استفاده از مرورگرها برای بازدید از صفحات وب باید به اینترنت وصل شوید. پس از اتصال به اینترنت، مرورگر Netscape Navigator را راه اندازی كنید. راه‌اندازی این مرورگر از طریق دو بار كلیك كردن آیكون Netscape 7.1 صورت می‌گیرد.

از یك صفحة وب بازدید كنید

كار با Netscape Navigator

برای بازدید از وب‌سایتی كه آدرس آن را می‌دانید، آدرس آن را در كادر Go to وارد كنید و كلید Enter را فشار دهید. ما در مرحلة بعدی این كار عملی یاد می‌گیریم چگونه میان‌بر سایت بازدید شده را به فهرست سایت‌های bookmark خود اضافه كنیم. بنابراین وب‌سایتی را باز كنید كه مایل به بازدید مجدد از آن هستید.

افزودن سایت به لیست Bookmarks

كار با Netscape Navigator

برای اینكه صفحه‌ای كه در مرورگر به نمایش درآمده را به لیست صفحات Bookmark اضافه كنید از زیر منوی Bookmarks گزینة Bookmark This Page را كلیك كنید. یك میان‌بر با عنوان صفحة وب انتخاب شدة شما به فهرست موجود درون منوی Bookmarks اضافه می‌شود.

ذخیرة Bookmark صفحة وب جاری درون یك شاخه

كار با Netscape Navigator

شما همچنین می‌توانید یك میان‌بر برای صفحة وب جاری خود درون شاخة زیرمنوی Bookmarks دلخواه‌تان ایجاد كنید. برای این كار ابتدا گزینة File Bookmark را كلیك كنید تا پنجرة File Bookmark به نمایش در بیاید.

كار با پنجرة File Bookmark

كار با Netscape Navigator

برای اینكه صفحة وبی كه می‌خواهید به لیست صفحات وب محبوب خود اضافه كنید به یكی از شاخه‌های موجود در منوی Bookmarks اضافه شود، روی عنوان آن شاخه دو بار كلیك كنید تا پیكان جلوی عنوان آن شاخه به سمت پایین ظاهر شود سپس OK را كلیك كنید. در صورتی كه مایلید میان‌بر صفحة محژبوب شما در شاخة جدیدی باز شود، New Folder را كلیك كنید و پس از ایجاد شاخة مورد نظرتان OK را كلیك كنید.

ویرایش Bookmark های موجود

كار با Netscape Navigator

برای ویرایش Bookmark های موجود، منوی bookmarks را باز نموده و از درون این منو، Manage Bookmarks را كلیك كنید. پنجرة Bookmark Manager به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید از این پنجره به منظور جابجا كردن، حذف و تغییر دادن نام Bookmarkها استفاده كنید.

جابجا كردن یك Bookmark

كار با Netscape Navigator

برای جابجا كردن یك Bookmark به شاخه دیگری، درون پنجرةManager Bookmark روی Bookmark مورد نظرتان كلیك كنید و آن را به شاخه‌ای كه مایلید جابجا شود كلیك كرده، بكشید و سپس دكمة ماوس را رها كنید.