تبیان، دستیار زندگی
ساعاتی پیش سرانجام کمپانی کانن از خان چهارم DSLRهای حرفه ای خود به همراه دو لنز پرده برداری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدیدترین غول عکاسی دنیا به بازار آمد

ساعاتی پیش سرانجام کمپانی کانن از خان چهارم DSLRهای حرفه ای خود به همراه دو لنز پرده برداری کرد.

فرآوری: سید محمد   امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان

لنز

5D Mark III که بعد از گذشت 4 سال از رونمایی اش هنوز هم یکی از محبوب ترین فول فریم های بازار بشمار می رود، اکنون با آمدن 5D Mark IV دیگر جدیدترین DSLR خانواده 5D نخواهد بود.
چند روز گذشته مطلبی را منتشر کردیم که در آن، انتظارات خود از 5D Mark IV بیان کردیم. اگر آن مطلب را دنبال کرده باشید پس تا حد زیادی با مشخصات و ویژگی های این دوربین آشنایی دارید، چراکه انتظاراتمان از این دوربین تا حد زیادی درست و بجا بوده است.

لنز

5D Mark IV از یک حسگر فول فریم از نوع CMOS با تفکیک پذیری 30?4 مگاپیکسل بهره می برد و مطابق انتظار، جدیدترین پردازشگر تصویری کانن موسوم به DIGIC 6+ را در قلب خود جای داده است. این دوربین از دامنه حساسیت ایزوی 32000-100 بهره می برد که البته امکان افزایش آن تا 102400-50 وجود دارد. حال که بسیاری از دوربین های نیمه حرفه ای بازار هم از نمایشگر لمسی سود می برند، کمپانی کانن نیز از یک نمایشگر لمسی 3.2 اینچی با دقت نمایش 1.62 میلیون نقطه برای 5D Mark IV بهره گرفته تا بیش از این در این زمینه از رقبا عقب نیافتد.

لنز

خوشبختانه تحول بزرگی در زمینه فیلم برداری در 5D Mark IV رخ داده است. این دوربین اولین DSLR کانن است که از قابلیت فیلم برداری 4K برخوردار می باشد. این دوربین قادر است ویدئوهای DCI 4K با رزولوشن 4096×2160 را با حداکثر سرعت 30 فریم بر ثانیه رکورد کند. لازم به اشاره است که می توان ویدئوهای فول اچ دی فشرده نشده را از طریق درگاه HDMI تعبیه شده بر روی بدنه دوربین به صورت مستقیم بر روی یک حافظه جانبی ذخیره کرد. 5D Mark IV در نوع خود دوربین سریعی نیز بشمار می رود. در حالت عکاسی  پی در پی می توان با این دوربین با حداکثر سرعت 7 فریم بر ثانیه ژاسی کرد که برای ژاس های خبری و ورزشی بسیار پرکاربرد است.
درست مثل 7D Mark II، دوربین جدید کانن علامت تجاری Dual Pixel XMOS AF را یدک می کشد که در واقع دنبال کردن اجسام به هنگام فیلمبرداری را تسهیل می کند. ناگفته نماند که Mark IV فیلم های 4K را با رزولوشن سینمایی DCI (یعنی 4096×2160) ضبط می کند و از این جهت با دوربین هایی مثل D5 نیکون (با رزولوشن UHD و 3840×2160) تفاوت دارد.

5D Mark IV از یک حسگر فول فریم از نوع CMOS با تفکیک پذیری 30.4 مگاپیکسل بهره می برد و مطابق انتظار، جدیدترین پردازشگر تصویری کانن موسوم به DIGIC 6+ را در قلب خود جای داده است.


کانن با بهره گیری از یک مکانیسم پیشرفته برای فوکوس خودکار 5D Mark IV موفق شده است تا تجربه فوکوس خودکاری دقیق و سریع را برای کاربران این دوربین فراهم آورد. این دوربین از سیستم فوکوس خودکار مشبک با 61 نقطه فوکوس از نوع تشخیص فازی و 41 نقطه از نوع کراس بهره می برد که بدون شک از نقاط قوت 5D Mark IV بشمار می رود. لازم به اشاره است که نقاط مرکزی این سیستم فوکوس خودکار می توانند عملکرد دقیق و مطلوب خود را در شرایط نوری ضعیف نیز حفظ کنند.

لنز


یکی از مشخصه های قابل توجه این دوربین حرفه ای کانن را می توان پشتیبانی از Dual Pixel RAW عنوان کرد. به لطف برخورداری از این ویژگی می توان تمام اطلاعات آرایش و معماری پیکسل ها را که قابل انتقال هستند از حسگر استخراج نموده و به ذخیره نمود. به این ترتیب پس از به ثبت رسانده ژس? می توان با آزادی عمل بسیار بیشتری به ویرایش و تغییر تنظیمات آن پرداخت. از میان تنظیماتی که امکان تغییر آن ها فراهم خواهد آمد، می توان به تنظیمات مربوط به نقاط فوکوس و یا حتی کاهش اثر ghosting بر روی عکس های اشاره داشت.
بهره می برد که ظرفیت موجود برای ثبت عکس و رکورد ویدئوهای مختلف را افزایش می دهد. لازم به اشاره است که وجود یک سیستم لرزشگیر آینه در این دوربین، کمک شایانی به کنترل و برطرف کردن لرزش های مکانیکی کرده و این اطمینان را می دهد تا شارپنس بالای تصاویر هنگام عکاسی پی در پی و نوردهی طولانی مدت حفظ شود.

لنز


در داخل بدنه 5D Mark IV یک ماژول GPS تعبیه شده که برای برچسب زدن موقعیت جغرافیایی بر روی ژس های به ثبت رسیده کاربرد دارد. علاوه بر این، دوربین 5D Mark IV به وای فای و NFC داخلی مجهز شده است که با استفاده از آن می توان به صورت بی سیم، عکس ها و ویدئوهای گرفته شده را از دوربین به دیگر دستگاه ها انتقال داد. همچنین می توان کنترل برخی تنظیمات دوربین از این طریق در دست گرفت.

لنز


کانن همراه این دوربین از دو لنز جدید EF 24-105mm f/4L IS II USM و EF 16-35mm f/2.8L III نیز رونمایی کرده که از لنزهای خانواده L این کمپانی بشمار می رود و کیفیت ساخت و اپتیکی فوق العاده ای را ارائه می دهد.
علاوه بر این قادر خواهید بود تا این دوربین را در قالب دو کیت مختلف به همراه لنزهای Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM و Canon EF 24-70mm f/4.0L IS USM تهیه کنید.
در نهایت باید اشاره کرد که یکی دیگر از وجوه تمایز دوربین 5D Mark IV مجهز بودن آن به نمایشگری لمسی است که رابط کاربری کاملی در اختیار کاربر می گذارد و همچون دوربین 1D-X Mark II تنها به استفاده هنگام فیلمبرداری محدود نشده. دوربین EOS 5D Mark IV قرار است اوایل ماه سپتامبر به بازار عرضه شود که بدنه آن به صورت جداگانه 3499 دلار قیمت خواهد داشت. در صورت تمایل می توان کیت های کامل تر این دوربین به همراه لنزهای حرفه ای را با قیمت 4399 و 4599 دلار نیز تهیه کرد.

لنز


مشخصات کلیدی دوربین Canon 5D Mark IV:

سنسور جدید 30.4 مگاپیکسلیِ فول فریم از نوع CMOS با پشتیبانی از Dual Pixel AF
قابلیت ضبط ویدیو در رزولوشن 4K با نرخ 30 یا 24 فریم در ثانیه و ضبط ویدیو در فرمت Motion JPED
61 نقطه ی فوکوس خودکار با 41 سنسور کراس تایپ
فوکوس خودکار Dual Pixel به همراه پشتیبانی از فوکوس دنبال کننده ی Servo AF
پشتیبانی از حساسیت ISO با رنج 100 تا 32000 که قابل گسترش تا 102400 است
قابلیت ضبط 7 فریم در ثانیه در ژاسی پشت سر هم
فناوری Dual Pixel Raw برای بهینه سازی های میکرو، تغییر بوکه، کاهش شبح های تصویر
150?000 پیکسل RGB+IR
نمایشگر 3.2 اینچ لمسی با 1.62 میلیون نقطه
وای-فای، NFC و GPS
بهبود عملکرد دوربین در شرایط آب و هوایی مختلف


منابع: پیکسل، زومیت، دیجیاتو