تبیان، دستیار زندگی
یک گوشی خوب چه ویژگی هایی دارد و طول عمر آن چقدر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی ها و طول عمر یک گوشی خوب

یک گوشی خوب چه ویژگی هایی دارد و طول عمر آن چقدر است؟

فرآوری: مصطفی ستوده- بخش دانش و زندگی تبیان

موبایل

در سالیان نه چندان دور، گوشی ها واقعاً دوام زیادی داشتند. شما یک گوشی نوکیا می خریدید و اگر آن را از حوادث و دزدی محافظت می کردید به راحتی چهار یا پنج سال برای شما کار می کرد.

امروزه، اگر یک گوشی بتواند به مدت چهار سال دوام آورده و برای شما کار کند، فوق العاده است.

بنابراین سوال این است که: امروزه یک گوشی باید چه مدت دوام داشته باشد؟ طول عمر متعارف و مناسب یک گوشی هوشمند چقدر است و چه موقع باید آن را ارتقاء داد؟

پاسخ این سوال ها به این بستگی دارد که آنها را از چه کسی بپرسید؟ اگر از گوگل بپرسید که تولید کننده سیستم عامل اندرویدی است که تقریباً 80 درصد از گوشی های هوشمند جهان را شامل می شود، پاسخ آن 18 تا 24 ماه خواهد بود.

گوگل نمی گوید که شما باید بعد از دو سال گوشی خود را دور بیندازید، اما سیاست آن این است که از آپدیت نرم افزارهای گوشی های Nexus قدیمی تر از 18 ماه پشتیبانی نمی کند.به عبارت دیگر، گوگل انتظار دارد تا شما بعد از دو سال استفاده از گوشی آن را ارتقاء دهید.
شرکت هایی مانند Samsung، HTC، LG، Sony، Xiaomi و غیره نیز از سیاست مشابهی پیروی می کنند، اگرچه ممکن است بسته به نوع گوشی برخی تفاوت ها وجود داشته باشد.

با این وجود، به نظر می رسد شرکت اپل با سیاست آپدیت نرم افزار خود، مدت استفاده برای یک گوشی آیفون را سه سال توصیه می کند. به طوری که این شرکت بعد از این مدت از کاربران انتظار دارد تا گوشی خود را ارتقاء دهند.
به عبارت دیگر، وقتی این شرکت در آینده نزدیک گوشی آیفون 7 خود را عرضه می کند، انتظار دارد که کاربران آیفون 5S گوشی خود را به جدیدترین مدل آیفون ارتقاء دهند.

اما این ها برخی از نکاتی است که شرکت ها به مصرف کنندگان ارائه می کنند و این نکات با هدف به حداکثر رساندن سود این شرکت ها ارائه می شوند. پس بهترین راه پیش روی مصرف کنندگان چیست؟
قبلاً به نظر می رسید که یک فاصله دو ساله برای ارتقاء گوشی بهینه است اما اخیراً جهش های فناوری در دنیای موبایل ها کوتاه تر شده است.

بنابراین، یک طرح ارتقای سه ساله بهینه تر است. یک گوشی هوشمند پیچیده تر از گوشی های جاویدانی است که شرکت نوکیا زمانی عرضه می کرد. باتری ها با سرعت بیشتری خالی می شوند و بعد از یک یا دو سال به تدریج ظرفیت خود را از دست می دهند. صفحات بزرگ خش دار می شوند و قاب آن به مرور زمان رنگ و روی خود را از دست می دهد.

گوگل انتظار دارد تا شما بعد از دو سال استفاده از گوشی آن را ارتقاء دهید.

همچنین حافظه گوشی پر می شود و سرعت آن نیز کاهش می یابد. مهم تر از همه این که فناوری به قدری تغییر می کند که خرید یک گوشی جدید اجتناب ناپذیر می شود.

اما گوشی های خوب هنوز هم می توانند به مدت سه سال دوام بیاورند. اگر گوشی شما این مدت دوام نیاورد به این معنی است که برند گوشی شما ناکارآمد و نامناسب است و شما بهتر است دوباره به سازنده آن اعتماد نکنید.

ویژگی های یک گوشی هوشمند

هرچند  انتخاب و تصمیم برای خرید یک گوشی جدید هوشمند، تا اندازه بسیاری   سلیقه ای و  بسته به نگاه خریدار است،  در بازار امروز و با تنوع گوشی های هوشمند، آگاهی از ویژگی های  یک گوشی و شرایطی که برای یک گوشی با کیفیت و خوب گفته می شود،  اهمیت ذاتی دارد. پرسش اساسی برای خریداران این است: گوشی جدید من باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

دوربین و کیفیت عکاسی


این روز ها یکی از ابزارهایی که در گوشی های هوشمند به شدت پرکاربرد  و به یکی از مولفه های اساسی در انتخاب کاربران تبدیل شده ، دوربین عکاسی گوشی های هوشمند است. همچنین دوربین عکاسی، یکی از معدود سخت افزار ها در گوشی های هوشمند است که از تنوع بسیار ی برخوردار است.

یکی از مهم ترین اشتباهات  بسیاری از خریداران گوشی های هوشمند ، این است که بیشتر آنان کیفیت عکاسی دوربین گوشی هوشمند را وابسته به «مگاپیکسل های» آن می دانند. به این ترتیب که در نظر خریداران، کیفیت عکاسی یک دوربین 8 مگاپیکسلی، بهتر از نمونه 5 مگاپیکسلی است، در حالی که اساسا تعداد پیکسل ها در تصویر هرچند می تواند منجر به بهبود کیفیت تصویر شود،  به هیچ وجه  پیکسلهای بیشتر به معنی کیفیت بر تر نیست. کیفیت عکاسی دوربین گوشی، اساسا به لنز آن و پردازش های نرم افزاری که  روی عکس صورت می دهد  و بعضا فناوری متفاوت آن  وابسته است.

کیفیت، وضوح و نوع صفحه نمایش


این روز ها گوشی های هوشمند درگیر رقابتی سخت بر سر افزایش وضوح تصویر در صفحه نمایش گوشی ها هستند، تا جایی که اکنون گوشی های هوشمندی با وضوح HD و حتی Full HD در بازار یافت می شود؛ اما باید از خود بپرسید که آیا گوشی جدید شما لزوما باید وضوح تصویر HD یا بیشتر از آن داشته باشد؟

این پرسش از آن روی مطرح می شود که وضوح تصویر بالا تر به معنی استفاده بیشتر از باتری و پردازنده گوشی هوشمند است. اما اگر این موضوع برای شما اهمیت چندانی ندارد و وضوح تصویر را به ذخیره انرژی ترجیح می دهید، پرسش بعدی مربوط به انتخاب بین صفحه نمایش های LCD یا AMOLED است.

صفحه نمایش های AMOLED معمولا بسیار روشن تر و براق تر هستند، اما در عین حال از باتری کمتری نیز استفاده می کنند، زیرا در این فناوری، صفحه نمایش تنها پیکسل هایی را روشن می کند که به آن ها نیاز دارد؛ اما از سوی دیگر، تصاویر در صفحه نمایش های LCD بسیار طبیعی تر است و رنگ ها بیشتر در آن واقعی هستند.

خلاقیت سازنده در طراحی


 بی گمان بار ها این موضوع برای شما پیش آمده  که برخی از دوستانتان به شما گفته اند که فلان برند بهترین برند بازار است، ولی واقعیت این است که هر کدام از رقیبان در بازار گوشی های هوشمند، سلیقه و خلاقیت خاص خود را در نقاشی و طراحی گوشی دارند و این مورد در خصوص گوشی های اندرویدی بهتر درک می شود.

صفحه نمایش های AMOLED معمولا بسیار روشن تر و براق تر هستند، اما در عین حال از باتری کمتری نیز استفاده می کنند.

در واقع هر کدام از سازندگان گوشی های اندرویدی، پوسته و تم مخصوص به خود را برای گوشی های ساخت خود در این سیستم عامل ارائه می دهند. هر کدام از این تم ها ویژگی ها و ابزار خاص خود را به شکل پیش فرض در اندروید به کار گرفته است

عمر و ذخیره باتری


یکی از مواردی که در گوشی های هوشمند تا کنون بهبود چندانی پیدا نکرده ، عمر باتری و زمان ذخیره انرژی آن هاست. البته تلاش های زیادی در این مورد طی سال های اخیر انجام گرفته و تا حدی زمان ذخیره انرژی باتری ها افزایش یافته است؛ اما با توجه به حجم انبوه فعالیت ها و کارهایی که با گوشی های هوشمند در این روز ها صورت می گیرد، هنوز باتری گوشی ها، پاسخگوی نیاز کاربران نیست.


منبع: کلیک/ تابناک