تبیان، دستیار زندگی
بد افزار عنصری است که به دنیای دیجیتال گره خورده است؛ و هرگاه سیستم عامل جدیدی ارائه می شود، به دنبال آن بد افزار هایی نیز متناسب با آن منتشر می شوند. اما در مقابل شرکت هایی هم وجود دارند که برنامه هایی می سازند تا از اثربخشی این بد افزار ها جلوگیری کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگبار ترین بد افزار اندرویدی

بد افزار عنصری است که به دنیای دیجیتال گره خورده است؛ و هرگاه سیستم عامل جدیدی ارائه می شود، به دنبال آن بد افزار هایی نیز متناسب با آن منتشر می شوند. اما در مقابل شرکت هایی هم وجود دارند که برنامه هایی می سازند تا از اثربخشی این بد افزار ها جلوگیری کنند. در این مطلب قصد داریم که یکی از بدترین بد افزارهای اندرویدی را معرفی کنیم.

محمد امین سعادت -بخش دانش وزندگی تبیان
ویروس ، اندروید ، تروجان ،

این بد افزار توسط برنامه Lookout شناسایی شده و بسیار باهوش است این بد افزار در اصل یک تروجان تبلیغاتی به نام Shuanet است که خود را در قالب ۲۰ هزار برنامه معروف وارد دستگاه اندروید می کند. عمل اصلی این بد افزار صرفا نمایشگاه تبلیغات است، اما علاوه بر این سعی می کند تا خود را به روت سیستم برساند و در آنجا خود را نسبت به آنتی بد افزار ها در امان نگه دارد، و همچنین در این صورت با ریست فکتوری کردن دستگاه نیز نمی توان آن را از بین برد.
برنامه Lookout تشخیص داد که Shuanet تعداد زیادی از کدهای تبلیغاتی را توسط تروجان هایی به نام Kemoge و Shedun منتشر می کند. نکته جالب توجه درباره Shuanet این است که او قصد انتقام گیری یا نابودی دستگاه را ندارد، بلکه هدف این تروجان این است که افراد در گوشی های شان تبلیغات در مورد نظر این تروجان را ببینند.
سازندگان این بد افزار، برنامه های فایل های apk قانونی اندروید را دانلود می کنند وسپس بد افزار را در آن قرار داده و در فروشگاه های ثانویه بارگذاری می کنند. در نتیجه این کار، هزاران برنامه از جمله برنامه های معروفی همچون فیسبوک، Snapchat، واتساپ و غیره. این برنامه ها پس از نصب بسیار عادی رفتار می کنند. بنابر این کاربر متوجه حضور این تروجان نمی شود. مگر نشان داده شدن چند تبلیغ آزاردهنده که در برنامه های دیگر هم مشاهده می شود.

ویروس ، اندروید ، تروجان ،

اما نکته اصلی که Shuanet را به تیتر های خبری کشاند، این بود که Shuanet دستگاه شما را روت می کند. طبق نتایجی که از برنامه Lookout گرفته شده، شیوه ی روت کردن گوشی توسط این تروجان، همان شیوه ای است که برنامه های دیگر برای روت کردن گوشی استفاده می کنند؛ اما در صورتیکه Shuanet  موفق شود، بلافاصله برنامه ای که توسط آن نفوذ کرده است را به قسمت فایل های سیستم وارد می کند، که در این صورت از پاک شدن و حتی ریست فکتوری در امان می ماند.
تنها روش پاک کردن آن این است که از برنامه هایی که به روت دسترسی دارند برای پاک کردن این نرم افزار استفاده کرد. البته این کار بسیار مشکل است، چرا که شما نمی دانید که کدام برنامه عامل انتقال آن بوده است.
اما اگر شما از ارائه دهنده های مطمئن همچون Google Store برای گرفتن برنامه هایتان استفاده می کنید، نیاز به نگرانی ندارید. چرا که این بد افزار تنها از طریق ارائه دهنده های نامطلوب و نا امن استفاده می کند.


منبع:extremetech