تبیان، دستیار زندگی
بـا استفـاده از تـرفند‌هایی كه در ایـن مـقاله ارائـه می‌شـوند می‌تـوانـید عـمـلكرد بـرنامه Mobile Office را افزایش دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندهای کار با Mobile Office

با عرضه برنامه Mobile Office، كاربران Windows Mobile می‌توانند به سادگی اسنادشان را بین یك كامپیوتر دسك‌تاپ و دستگاه سیار بدون نیاز به انجام كاری زیاد، مبادله كنند. ولی مـوضوع هـمین جا خـتم نمی‌شـود. بـا استفـاده از تـرفند‌هایی كه در ایـن مـقاله ارائـه می‌شـوند می‌تـوانـید عـمـلكرد بـرنامه Mobile Office را افزایش دهید.

ایجاد و ویرایش فایل‌های PowerPoint

برنامه PowerPoint Mobile امكان ایجاد نمایش‌های جدید را فراهم نمی‌آورد. كارهایی كه می‌توانید با این برنامه انجام دهید عبارتند از مشاهده، ارسال، كپی یا حذف یك نمایش.

برنامه Pocket Slides محصول شركتConduits Technologies ایـن امـكان را فـراهم می‌آورد كـه یك نمایش را ایجاد یا حذف كنید. همچنین، می‌توانید نمایش‌های ایـجاد شـده روی Windows Mobile را تـغـیـیر داده و روی نسخه PowerPoint كامپیوتر دسك‌تاپ نیز به كار ببرید. این برنامه همچنین از صدا، تصاویر، كنترل‌های راه دور Bluetooth و غیره پشتیبانی می‌كند.

الگوها

این بار كه به یك جلـسه می‌روید، می‌توانید با استفاده از الگوی جلسه در زمان خود صرفه‌جویی كنید. این ویژگی امكان یادداشت‌ برداری از مـوارد مـهم یـك جـلسه هـمچون تـاریخ، موضـوع، حـاضران و موارد مـورد بـحث را فـراهم می‌آورد. برنامه Word Mobile دارای الگوهایی برای بـخش یادآوری، انجام آیـتم‌ها و دیـگر یـادآوری‌های مـربوط به دسـتگاه است. برای استفاده از یكی از این الگوها، روی Menu از صفحه اصلی برنامه Word Mobile و سپس Options كلیك كرده و سپس Default Template را از لیست كشویی انتخاب كنید.

اگر به طور مرتب اطلاعات مشابهی را وارد می‌كنید، می‌توانید الگویی برای خودتان ایجاد كنید تا دیگر لازم نباشد هر بار كار با یك صفحه خالی را آغاز كنید. برای این منظور، یكی از فایل‌های موجود را با الگویی كه می‌‌خواهید ایجاد كنید، باز كرده و یا یك فایل جدید ایجاد و فیلدها را اضافه كنید. در فایل موجود، داده‌ها را حذف كنید ولی فیلدها را دست نزنید. زمانی كه ایجاد الگو پایان یافت، به ترتیب روی File ،Menu و Save As كلیك كنید. یك نام برای الگو انتخاب كرده و Type را به یك فایل DOT تغییر دهید (DOT. معرف Document Template است). اگر قصد دارید كه آن را در پوشه‌ای خاص قرار دهید یا روی یك كارت SD ذخیره كنید، تغییرات لازم را از طریق پنجره Save As انجام دهید.

ارائه نسخه 6 از ویندوز موبایل

ارسال یك فایل از طریق پست‌الكترونیكی

می‌توانید فایل‌هایExcel ،Word و PowerPoint را به صورت مستقیم با استفاده از دستگاه خود از طریق پست‌الكترونیكی ارسال كنید و لازم نیست كه بدین منظور آنها را به وسیله كامپیوتر دسك‌تاپ و بعد از همگام‌سازی دستگاه‌ها ارسال كنید. در عوض، در هر كدام از این برنامه‌ها، بر روی فایلی كه قصد ارسال آن را دارید، كلیك كرده و آن را نگه دارید تا منوی متنی ظاهر شود. سپس روی Send كلیك كنید. این كار باعث باز شدن برنامه Outlook می‌شود. سپس اطلاعات لازم را در بخش نام گیرنده، موضوع و پیام وارد كرده و روی Send كلیك كنید. اگر دستگاه شما دارای Wi-Fi یا دسترسی به اینترنت نیست، نامه الكترونیكی ارسال نخواهد شد؛ در این حالت باید آن را با كامپیوتر دسك‌تاپ خود همگام سازی كنید. می‌توانید فایلی را كه در حال حاضر باز است را با انتخاب گزینه‌هایFile ،Menu و Send ارسال كنید.

دسترسی سریع‌ به برنامه‌های Mobile Office

اگر زیاد از برنامه‌های Mobile Office استفاده می‌كنید، می‌توانید با افزودن آنها به Start Menu، در زمان باز كردن لیست این برنامه‌ها صرفه‌جویی كنید.

بدین منظور به ترتیب روی Settings ،Start و Menus كلیك كنید. حالا می‌توانید برنامه‌هایExcel ،Word و PowerPoint را به Start Menu اضافه كنید. اگر در حال حاضر هفت آیتم در حالت انتخاب دارید، بعضی از آنها را از حالت انتخاب خارج كنید تا فضای كافی برای برنامه‌های Mobile Office در منوی Start ایجاد شود. سپس روی OK دوبار كلیك كنید تا كار پایان یابد. حالا می‌توانید با كلیك روی Start و سپس برنامه‌ای كه می‌خواهید از آن استفاده كنید، به برنامه‌های Mobile Office دسترسی یابید.

چاپ اسناد

با داشتنBluetooth ،Wi-Fi و اشعه مادون قرمز، حتماً تصور خواهید كرد كه چاپ یك سند در Mobile Office راحـت خـواهـد بـود ولی گـزیـنـه Print در ایـن بـرنـامه وجـود نـدارد. بـرای چـاپ یـك سـنـد، لازم اسـت كـه از نـرم‌افـزار دیـگری اسـتـفـاده كـنیـد. بـرنـامـه PrintBoy مـحـصـول شـــركــت www.bachmannsoftware.com) Bachmann) كه با Windows Mobile 5.0 و نسخه‌های قبلی این سیستم عامل سازگار است، می‌تواند به وسیله اتصالات سریال، مادون قرمز،Bluetooth ،Wi-Fi یا Smartphone/Wireless Data به یك چاپگر متصل شود. كسانی كه به یك شبكه محلی (LAN) دسترسی داشته باشند، می‌توانند یك سند را به وسیله Wi-Fi به چاپگر بفرستند. اگر این ترفندها كارساز نیستند، ممكن است كه نیاز به یك آداپتور مادون قرمز یا Bluetooth داشته باشید. شـركـت‌های www.belkin.com) Belkin، Bachmann) و www.usbgear.com) USB Gear) آداپتورهای چاپگری را به بازار عرضه كرده‌اند.

همگام سازی برنامه Outlook با برنامه‌های مبتنی بر وب

اگر تقویم و دیگر اطلاعات ضروری خود را به صورت online نگه‌دارید، در صورتی كه دستگاهتان را به همراه نداشته باشید یا باتری آن تمام شده باشد، می‌توانید از آنها استفاده كنید. به علاوه، بیشتر برنامه‌ها این امكان را فراهم می‌آورند كه تقویم را به اشتراك گذاشته و فایل‌های ارسال شده از برنامه Outlook را دریافت كنید. برای مثال، برنامه Google Calendar می‌تواند فایل‌های Comma Separated Values) CSV) را به ویندوز انتقال دهد.

بدین منظور برنامه Outlook را روی دسك‌تاپ باز كنید و به ترتیب روی Next ،Export To A File ،Import And Export ،File،

(Calendar ،Next ،Comma Separated Value (windows و سپس Next كلیك كنید. حالا به محلی بروید كه قصد ذخیره فایل را در آنجا دارید و یك نام وارد كنید. روی Next و سپس Finish كلیك كرده و یك محدوده زمانی كه قصد انتقال مطالب آن را دارید، وارد كنید. در Goolge Calendars، به ترتیب روی Manager Calendars و Import Calendar كلـیـك كـنیـد. سپس وارد فایلی شوید كه در برنامه Outlook ایجاد كرده‌اید، تقویم را انتخاب كرده و روی Import كلیك كنید.

استفاده از قابلیت‌های پایگاه داده

برنامه Access در مجموعه Mobile Office وجود ندارد ولی می‌توانید با استفاده از برنامه HanDBase محصول شركت www.ddhsoftware.com) DDH Software) كه پنج نسخه از آن در بازار وجود دارد با برنامه Access كار كنید. تمام این نسخه‌ها این امكان را فراهم می‌آورند كه پایگاه‌ داده‌ها را هم در Windows Mobile و هم در كامپیوتر دسك‌تاپ ویرایش كنید. این شركت همچنین بیش از 2000 پایگاه داده رایگان برای دریافت و استفاده به همراه برنامه HanDBase ارائه می‌كند.

سوئیچ بین حالت‌های عمودی و افقی چاپ

مـمكن اسـت اسـناد بـزرگی در بـرنامـه‌های Excel ،Word و PowerPoint داشته باشـید كه مـشاهده آنها در نمای افقی راحت‌تر بـاشد. این برنـامه‌ها دارای گـزینه‌ای برای سوئیچ بین حالات عمودی و افقی نیستند، در عوض این كار را به وسیله یك دكمه می‌توان انجام داد. اگر دكـمه‌ای بر روی دستگاه دارید كه هرگز استفاده نمی‌شود، می‌توانید آن را به گونه‌ای تغییر دهید كه باعث چرخش صفحه با یك فشار دكمه شود.

بدین منظور، به ترتیب روی Settings ،Start و سپس Buttons كلـیك كـرده و دكـمه‌ای كـه قـصد اسـتفاده از آن بـرای تـغییر حالت‌های عـمودی و افـقی داریـد را انـتـخاب كـنید. در بـخش Assign A Program، گزینه Rotate Screen را انـتخاب كرده و روی OK كلیك كنید. دفعه بعد كه این دكمه را فشار دهید، صفحه تغییر مكان خواهد داد.

منبع: ماهنامه وب

مطالب مرتبط:

معروفترین سیستم عامل‌های موبایل

موبایل شما هم هک شده؟

نحوه تشخیص اصل بودن گوشی از طریق اینترنت

Sms هایی با ارزش افزوده!

آشنایی با ویندوز موبایل

ترفند: روشن شدن کامپیوتر در زمان دلخواه