تبیان، دستیار زندگی
مردادماه زمانی مناسب برای مشاهده دو گرفت جزئی مردادماه امسال ایرانیان شاهد دو گرفتگی خواهند بود. یك كسوف و یك خسوف! هر دو گرفتگی به صورت جزئی و از تمام نقاط ایران قابل مشاهده خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جفت کسوف و خسوف در راه است!

 مردادماه زمانی مناسب برای مشاهده دو گرفت جزئی

مردادماه امسال ایرانیان شاهد دو گرفتگی خواهند بود. یك كسوف و یك خسوف! هر دو گرفتگی به صورت جزئی و از تمام نقاط ایران قابل مشاهده خواهد بود.

خورشید گرفتگی جزئی

روز جمعه 11 مردادماه در ساعت 13 و 34 دقیقه در تهران آغاز می شود. در ساعت 14 و 33 دقیقه، ماه حداكثر 25 درصد قرص خورشید را می پوشاند. این گرفتگی جزئی ساعت 15 و 28 دقیقه(به وقت تهران) پایان می پذیرد. زمان و حداكثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداكثر 43 درصد در ‌شمال شرق تا ‌حداقل 11 درصد در جنوب غربی كشور، متغیر است. این خورشید‌گرفتگی از نوع كلی است كه در ایران و بسیاری از نقاط جهان به صورت جزئی دیده می‌شود. این گرفتگی در بخش كوچكی از شمال كانادا و جزایر شمالی آن، شمال گرینلند، شمال و نواحی مركزی روسیه، غرب مغولستان و نواحی مركزی چین به صورت كلی دیده می‌شود. این گرفتگی در شمال كانادا، اروپا(جز بخشی از جنوب آن) و آسیا(جز بخش كوچكی از جنوب غرب و شرق آن) به صورت جزئی دیده می‌شود.

نقشه ی مسیر سایه
نمایی از مسیر سایه  ی ماه روی زمین11 مردادماه - نوار آبی پر رنگ مسیر تمام سایه و بخش آبی کم رنگ نیم سایه را نشان می دهد. کسانی که در تمام سایه باشند کسوف کامل و کسانی که در نیم سایه باشند کسوف جزئی می بینند.
کسوف 11 مرداد              کسوف جزئی
حداکثر گرفت خورشید در تهران در 11 مرداد

ماه گرفتگی جزئی

نیمه شب شنبه 26 و  بامداد یك‌شنبه 27 مردادماه به وقوع می پیوندد. حداكثر پوشیدگی قرص ماه 85 درصد است(40 دقیقه بامداد یكشنبه). این گرفتگی ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد یكشنبه در حالی پایان می پذیرد كه رصدگران زیادی در آسیا (جز بخشی از شرق روسیه)، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، جنوبگان و بخش عمده ای از آمریكای جنوبی به تماشای آن نشسته اند.

خسوف جزئی

خورشیدگرفتگی حلقوی

روز دوشنبه 7 بهمن ماه و غیر قابل رویت در ایران. این گرفتگی در بخشی از اقیانوس اطلس جنوبی، اقیانوس هند، جنوب جزیره سوماترا به صورت حلقوی و در جنوب آفریقا، نیمی از جنوبگان، جنوب شرق آسیا و بخشی از استرالیا به صورت جزئی دیده می‌شود.

کسوف حلقوی

گرفت های سال 1388

در سال 1388، سه گرفتگی جزئی به وقوع می پیوندد كه در موعد مقرر مشخصات دقیق هر یك به اطلاع شما می رسد. اما برای آشنایی بیشتر به بررسی كلی هر یك می پردازیم:

خورشید گرفتگی جزئی

در چهارشنبه 31 تیرماه 88 آغاز می شود. تنها در مناطق مركزی و شرقی ایران قابل رویت است. در تهران قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می كند كه مراحل باز شدن را سپری می كند. این گرفتگی در ساعت 6 و 16 دقیقه بامداد پایان می یابد. این گرفتگی در بخشی از كشورهای هند نپال یونان بنگلادش چین و جزایر جنوبی ژاپن به صورت كلی و در آسیا جز بخش كوچكی از جنوب آن به صورت جزئی خواهد بود.

ماه گرفتگی جزئی

در پنج شنبه 10 دی ماه 88 ساعت 22 و 22 دقیقه در تهران آغاز شده و ساعت 23 و 24 دقیقه پایان می پذیرد. در تمام نقاط ایران قابل رویت است. همچنین رصدگران در آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا از مشاهده آن بی بهره نخواهند بود! حداكثر پوشیدگی قرص ماه در تهران 4 درصد است.(ساعت محاسبه شده برای مراحل این ماه گرفتگی مربوط به ورود ماه به نیم سایه زمین است و گذر ماه از نیم سایه مبنای وجوب شرعی نماز آیات نیست.)

خورشید گرفتگی جزئی

در روز جمعه 25 دی ماه 88 در ساعت 9 و 21 دقیقه به وقت تهران آغاز می شود. در ساعت 10 و 23 دقیقه، ماه حداكثر 7 درصد از قرص خورشید را در تهران می پوشاند. زمان و حداكثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداكثر 26 درصد در جنوب شرق تا حداقل 4 درصد در شمال غربی كشور متغیر است. این گرفتگی در بخشی از كشورهای جمهوری آفریقای مركزی، زئیر، اوگاندا، كنیا، جزایر مالدیو، جنوب هند، بنگلادش و چین به صورت حلقوی دیده می شود. این گرفتگی در بیشتر آسیا، مركز و جنوب اروپا و آفریقا(جز شمال غرب و بخش كوچكی از جنوب آن) به صورت جزئی مشاهده می شود.

نویسنده:

علی پزشکی

منبع:

www.parssky.com