تبیان، دستیار زندگی
مدارگرد اکتشافی ماه سازمان ناسا از فاصله 372 هزار کیلومتری از سیاره زمین تصویری زیبا و شگفت انگیز به ثبت رسانده است، تصویری که در صورت ایستادن بر روی ماه می توانید آن را ببینید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران را از روی ماه ببینید

جدیدترین چهره زمین از چشمهای ماه

تصویری که مدارگرد اکتشافی ناسا  به تازگی از زمین گرفته است

مدارگرد اکتشافی ماه سازمان ناسا از فاصله 372 هزار کیلومتری از سیاره زمین تصویری زیبا و شگفت انگیز به ثبت رسانده است، تصویری که در صورت ایستادن بر روی ماه می توانید آن را ببینید.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید تعدادی تنها برای نشان دادن قدرت علمی و برتری تکنولوژیکی خود یا کشورشان رویای سفر به ماه را داشته باشند و شاید تعدادی دیگر تنها برای تجربه هیجان سفری متفاوت و طولانی یا  تجربه گوش سپردن به سکوتی مطلق در خلاء شیفته سفر به کره همسایه زمین باشند اما در این میان افرادی نیز هستند که تنها بخواهند زمین پر هیاهو و آلوده را از دور ببینند تا با چهره واقعی، آرام و زیبای آن به دور از هیاهو و آشوبهایی که در پس ظاهر آرامش پنهان کرده، آشنا شوند. اکنون تصور کنید که بر روی ماه ایستاده اید و به زمین نگاه می کنید.

تصویر بالا همه آن چیزی است که از روی کره ماه می توان از زمین دید. تصویری که مدارگرد اکتشافی ناسا که در مدار ماه در حرکت است، به ثبت رسانده است. تصویر جدید زمین از فاصله 372 هزار و 335 کیلومتری و توسط مدارگرد اکتشافی ماه ناسا با هدف آزمایش و تنظیم دوربین عکاسی مدارگرد به ثبت رسیده است. در این تصویر سیاه و سفید می توان چهره آرام زمین را دید.

"مارک رابینسون" مسئول کنترل دوربین قدرتمند مدارگرد اکتشافی درباره این تصویر می گوید تصویر زمانی به ثبت رسیده است که قطب شمال روز زیبای تابستانی را سپری می کرده است و در این تصویر می توان سطح پوشیده از یخ اقیانوس قطب شمال را به همراه بخشهایی تیره که نشان دهنده آب آزاد و جاری است مشاهده کرد.

تصویر به واسطه دوربین زاویه بسته مدارگرد به ثبت رسیده و از وضوح تصویری برابر 3.7 کیلومتر در پیکسل برخوردار است. هنگ کنگ به همراه بخش بزرگی از خاورمیانه را می توان به خوبی و وضوح در مرکز تصویر دید. همچنین کشور ایران در بخش چپ و بالای تصویر به خوبی دیده می شود. در واقع این تصویر ترکیبی موزائیکی از تصاویری است که توسط دوربین مدارگرد همزمان با عبور از مقابل سیاره زمین به ثبت رسیده است.

ناسا مدارگرد اکتشافی ماه یا LRO را در ژوئن سال گذشته با هدف یافتن منطقه فرود مناسب برای فضاپیماهایی که طی ماموریتهای آینده به این کره سفر می کنند و همچنین یافتن نشانه هایی از وجود آب در این کره به مدار ماه ارسال کرد. این مدارگرد تا کنون توانسته است علاوه بر یافتن شواهدی از وجود آب در کره ماه منطقه فرود فضاپیماهای ماموریتهای آپولو بر روی ماه را ردیابی کند.

تصویری که در گذشته از زمین گرفته شده است

با این حال طی دوره های زمانی خاصی دانشمندان و متخصصان باید دوربین این مدارگرد را به سوی زمین نشانه روند تا بتوانند تنظیمات مورد نیاز را بر روی آن انجام دهند. به گفته رابینسون، از زاویه کره ماه، زمین قادر است این کار را به خوبی انجام دهد. این تنظیمات به دانشمندان امکان می دهد دوربین هفت رنگ دید باز مدارگرد را تنظیم کنند. در حالی که دوربین زاویه باز مدارگرد در حال تنظیم شدن است، دوربین زاویه بسته مدارگرد فرصت کافی برای عکاسی از زمین را خواهد داشت.

بر اساس گزارش اسپیس، رابینسون در این باره می گوید: "تصور کنید بر روی ماه ایستاده اید و به زمین نگاه می کنید. زمانی که انسان زندگی و کار را در نزدیکی ماه آغاز کند می تواند تصویری دیدنی و همیشگی از سیاره زادگاه خود را در برابر چشمان خود داشته باشند اما تا آن زمان انسان باید به تصاویری که روباتها از زمین می گیرند، قانع باشد."

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر