تبیان، دستیار زندگی
مریخ نشین فونیکس بامداد دوشنبه بر سطح مریخ فرود می آید و در صورت موفق بودن این فرود، ششمین مریخ نشین موفق بر سطح این سیاره جا خوش می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جستجوگر حیات به مریخ  می رسد!

مریخ نشین فونیکس بامداد دوشنبه بر سطح مریخ فرود می آید و در صورت موفق بودن این فرود، ششمین مریخ نشین موفق بر سطح این سیاره جا خوش می کند.

فونیکس، 13 مرداد 1386، برای جستجوی محیط مناسب حیات ریزاندامگانی (میکروبی) در مریخ و تحقیق تاریخچه آب در آنجا به سوی مریخ اعزام شد. این مریخ نشین حوالی ساعت 4 بامداد دوشنبه ششم ماه خرداد بر خاک مریخ فرود خواهد آمد.

جستجوگر حیات به مریخ  می رسد!

این کاوشگر بدون سرنشین، فصلی جدید در برنامه های جستجوی حیات فرازمینی در نقاط دیگر منظومه ی شمسی می باشد. جستجوی آثار حیات میکروسکوپی در حال یا گذشته ی مریخ همیشه از هیجان انگیزترین برنامه های تحقیقاتی بشر بوده است.

مریخ نشین فونیکس در نقطه ای از ناحیه دره گرین (Green Valley) از شمالگان مریخ خواهد نشست. این نقطه قسمتی از منطقه بیضی وار احتمالی فرود در ابعاد 100 کیلومتر در 20 کیلومتر خواهد بود. منطقه دره گرین یکی از مناطق مملو از یخ آب در مریخ است.

فونیکس
تصویر 1: مراحل فرود فونیکس

سه مدارگرد سریع السیر مریخ، ادیسه مریخ و اکتشافی مریخ برای تحلیل فرود فونیکس به پیشواز ورود آن به جو مریخ می روند و سیگنالهای فرود از سوی مدارگرد ادیسه به زمین بازپخش می شود. دو مدارگرد دیگر سیگنال فرود را برای تحلیلهای بعدی فقط ضبط می کنند.

پس از فرود، فونیکس با استفاده از ابزارهای خود به کاوش محل فرود خود می پردازد. فونیکس به بازوی متحرک روباتی و دوربین متصل به آن، ایستگاه هواشناسی، دوربین تصویربرداری استریو از سطح، تحلیلگر حرارتی گاز، تحلیلگر میکروسکوپی، الکتروشیمیایی و رسانایی مجهز است.

فونیکس
تصویر 2: مریخ نشین فونیکس پس از فعال سازی تمامی تجهیزات

عمر این مریخ نشین 90 روز مریخی (حدود 92.5 روز زمینی) خواهد بود. در صورت موفق بودن نشست و ارسال داده این مریخ نشین، احتمال تمدید ماموریت آن در صورت جان سالم به در بردن از شرایط سخت زمستان شمالگانی می رود.

همراه این مریخ نشین یک حلقه دی وی دی فونیکس ارسال شده که در آن نظرات و دیدگاه های کارل ساگان و آرتور سی کلارک خطاب به مسافران آینده مریخ و مجموعه ای از آثار فرهنگی ارزشمند درباره مریخ قرار داده شده است. این دی وی دی کاری از انجمن علوم سیاره ای است.

محمدجواد ترابی

بنقل از:

http://nojumnews.com/

از این به بعد اخبار این کاوشگر را در سایت تبیان پی خواهیم گرفت.

مطلب مرتبط:

آیا فونیکس آثاری از حیات در مریخ خواهد یافت؟