راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • خوشه های ستاره ای
    خوشه های ستاره ای
    خوشه های ستاره ای گروه هایی از ستارگان هستند که بر اثر نیروی گرانش (یا جاذبه) به دور یکدیگر جمع و به هم بند شده اند. دو نوع مشخص از خوشه های ستاره ای را می توان مشخص نمود
  • کهکشان غول پیکر:  یک فسیل کیهانی
    کهکشان غول پیکر: یک فسیل کیهانی
    تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان بیضوی NGC1132 نشان می دهد این کهکشان یک فسیل کیهانی است.
  • غول خفته ای در کهکشان ما
    غول خفته ای در کهکشان ما
    مرکز کهکشان ما – راه شیری - واقعا ساکت و آرام است. درحالی که بسیاری از کهکشانها ها دارای سیاهچاله ای فعال در مرکز خود هستند که پرتوهای قوی الکترو مغناطیس تابش می کنند و یا جتهای پر انرژی ماده از آنها به بیرون فوران می کند. ولی
  • تعداد بازديد :
  • 7667
  • دوشنبه 11/3/1388
  • تاريخ :

چرا ستارگان هیچ گاه به هم نمی خورند؟

خوشه ی کروی

خورشید ما در قسمت معمولی کهکشان راه شیری قرار گرفته است. نزدیک ترین ستاره به ما پروکسیما قنطورس در 2/4 سال نوری از ما قرار دارد. میانگین فاصله ی ستاره ها در این محدوده کهکشان 5 سال نوری است.

 ولی در خوشه های کروی که تراکم ستارگان زیاد است، چی؟ تلسکوپ هابل به دانشمندان امکان می دهد تا تراکم ستاره ها را در مرکز کهکشان به طور صحیح تعیین کنند. M15، محدوده ای از راه شیری است که در آنجا تراکم ستارگان 75 میلیون برابر تراکم ستارگان ناحیه ی اطراف خورشید است. در محدوده M15 فاصله ی بین ستارگان 013/0 (سیزده هزارم) سال نوری یا 860 واحد نجومی بین ستارگان است

در اعماق مرکز کهکشان راه شیری

(یک واحد نجومی برابر میانگین فاصله ی زمین و خورشید است). بسیاری از کهکشان ها مانند M31 در آندرومدا، M33 در صورت فلکی مثلث و کهکشان راه شیری، در مرکز خود دارای تراکم بسیار زیاد ستارگان هستند. میانگین فاصله ی ستارگان در این محدوده ها 13/0 سال نوری است. یکی از اقمار کهکشانی آندرومدا به نام M32 در مرکز خود دارای تراکم بسیار زیاد ستارگان است طوری که تراکم ستارگان در این محدوده 08/0 سال نوری یا 500 واحد نجومی است.

حتی در چنین ناحیه هایی که تراکم ستارگان زیاد است برخورد بین ستارگان به ندرت اتفاق می افتد. در مرکز خوشه های کروی ستارگان پُرجرمی وجود دارند که از برخورد دو ستاره ی کم جرم به وجود آمده اند.

درون یک خوشه ی کروی از دید تلسکوپ هابل

در هر 10000 خوشه ی کروی یک ستاره ی پُرجرم دیده می شود که نشان می دهد برخورد بین ستارگان حتی در جاهایی که تراکم آنها زیاد است به ندرت اتفاق می افتد.

 

ترجمه:

صبا اکبری

منبع:

Astronomy.Jan.2006

به نقل از:

مجله نجوم، شماره 178

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
امين
سلام
برای اینكه بدونید چرا ستارگان باهم برخوردی ندارند چند نكته رو بیان می كنم
اولا همانطور كه بیان شد هیچ الزامی وجود نداره كه حتما نباید ستارگان به هم برخور نكنند
پس در مواردی بوده كه برخورد ستاره انجام شده است
ثانیا در بین فضای میان ستاره ای وجود جسم تارك اجازه برخورد رو در اكثر مواقع نمی دهد
این فضای میان ستاره ای كه همان ماده ی تاریك است یك نوع نظم را در میان خوشه های ستاره ای ایجاد می كند كه نسبی به یكدیگر در فاصله و حركت مناسبی حركت كنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/11/1388 - 13:20
علی یوسفی
خیلی اطلاعات کامل و روشنی را گذاشتین کاش در دانشگاه تدریس شود زیرا دانشجوها سریعا مطلب را درک و میفهمند!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 31/3/1388 - 0:25
armin
چون طبق قانون کولن 2 جسم با بار یکسان همدیگر را دفع میکنن و بر عکس یعنی نا هم نام ها همدیگر را جذب می کنن.سیاره ها (مثل زمین)با ستاره ها(مثل خورشید) نا هم نام هستن به همین دلیل خورشید زمین رو جذب کرده و زمین به دور خورشید می چرخه.ستاره ها بار هم نام دارن و هم دیگه رو دفع می کنن.2ستاره ی کوچیک وقتی توسط 2 ستاره ی بزرگ دفع می شن مجبورا" به هم می خورن.به همین راحتی!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/3/1388 - 11:46
mohammad abash
شاید خدا می خواد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 29/3/1388 - 20:27
مهدی
"در مرکز خوشه های کروی ستارگان پُرجرمی وجود دارند که از برخورد دو ستاره ی کم جرم به وجود آمده اند." این جمله که میگه اینا به هم می‌خورن !!!!
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/3/1388 - 14:12
فاضل نصیری
دوستان عزیز ، اگه در متن خوب دقت می کردید می دید که از فاصله خیلی صحبت شده . این فاصله بسیار بسیار طولانی بین ستاره هاست که باعث میشه به هم نخورند.
البته این نتیجه ای هست که به شخصه از این متن گرفتم و نمیگم 100% درسته
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/3/1388 - 12:7
رضا نیکو
خب با این تفاسیر چرا به هم نمی خورند؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/3/1388 - 9:52
ناشناس
خوب بالاخره چرا به هم نمی خورند؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 1:12
امیر
خسته نباشین کاملا شیر فهم شدم از این مقاله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 23/3/1388 - 23:4
مسعود
ای بابا، هین که سر کاری بود؟! چراش چی شد؟ ;-)
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 23/3/1388 - 11:38
هاشم
ای كاش می گفتید چرا ستارگان هیچ گاه به هم نمی خورند؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 21/3/1388 - 19:40
nini foroughy
بابا چه قدر طولاااانی .من که حال نکردم بخونمش.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/3/1388 - 18:2
پرویز اسودهفرد
فهمیدیم که ستاره ها به هم نمیخورن اما نفهمیدیم چرا
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، فرض کنید ستارگان موجود در یک کهکشان به اندازه زنبور باشند. یک کهکشان، در این مقیاس مثل یک دسته زنبور است که فاصله هر زنبور با زنبور کناری 80 کیلومتر است. در این حالت احتمال برخورد دو زنبور با هم بسیار کم است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 18/3/1388 - 15:6