تبیان، دستیار زندگی
بنابر یک گزارش جدید، بار دیگر که زمین در معرض یک فوران خورشیدی عظیم قرار گیرد، جامعه وابسته به فناوری به زانو در خواهد آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصیبتی به نام فوران خورشیدی

بنابر یک گزارش جدید، بار دیگر که زمین در معرض یک فوران خورشیدی عظیم قرار گیرد، جامعه وابسته به فناوری به زانو در خواهد آمد.

فوران خورشیدی

فوران های شدید پلاسما از خورشید می تواند با ایجاد تداخل الکترومغناطیسی اثرات مخربی بر فناوری داشته باشد. طوفان خورشیدی شدیدی در سال 1368/1989 شبکه ای از خطوط برقی در کبک را برای چندین ساعت از کار انداخت.

قدرتمندترین طوفان خورشیدی بی سابقه در سال 1859 اتفاق افتاد. در آن زمان، این رویدادها تنها ارتباطات تلگرافی را مختل کرد. ولی اگر همان اتفاق امروز رخ می داد، اثرات مخرب پایداری را بر روی شبکه های برق، منابع آب و چرخه طبیعی آن، مواد خوراکی فاسد شدنی، داروها و دیگر ضروریات به وجود می آورد.

از طرفی ترانسفورماتورهای آسیب دیده که ولتاژ برق را تغییر می دهند، به معضلی بزرگ  و اساسی تبدیل می شدند. به گفته « دنیل بیکر» از دانشگاه کلورادو، اگر تعداد زیادی از این ترانسفورماتورها بر اثر یک انفجار عظیم خورشیدی آسیب ببینند و مجبور به خارج کردن آنها از شبکه شویم زمان زیادی برای جایگزینی آنها نیاز است. ضمن این که به تعداد کافی ترانسفورماتور نداریم و باید به طور سفارشی ساخته شوند.

فوران بادخورشیدی از خورشید به سمت میدان مغناطیسی زمین

یک پژوهش جدید که چندی پیش در مجله نیوساینیست به چاپ رسید پیشنهاد می کند که احتمال چنین طوفان های عظیمی در خورشید تا چند دهه آینده وجود ندارد و خورشید مدت زیادی را در آرامش به سر خواهد برد. با این حال چنین پیش بینی هایی با عدم قطعیت های بسیاری همراه است.

خوشبختانه راه هایی برای کاهش خطرات ناشی از چنین فاجعه ای وجود دارد. برای مثال، تغییرات نسبتاً کم هزینه در مدارهای ترانسفورماتور می تواند آسیب پذیری آنها را در برابر اثرات طوفان خورشیدی کاهش دهد و مقاومتشان را در مقابل آسیب ها از 60 درصد به 70 درصد برساند.

به نقل از:

مجله نجوم

تهیه و تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی