تصاویر حیرت انگیز تلسکوپ هابل از برخورد کهکشانها

زمانی که دو کهکشان غول پیکر که هر یک شامل میلیاردها ستاره است، با هم برخورد می کنند، نمایی بسیار هیجان انگیز و حیرت آور تشکیل می شود. البته برخورد دو کهکشان میلیونها سال طول می کشد و ما تنها می توانیم مراحل مختلف برخورد را در میان جفت ها مختلف ببینیم.

برخوردهای کهکشانی شگفت انگیز و زیبا هستند. امروز در جشن 18 سالگی پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، مجموعه‌ی 59 تصویر هابل از برخوردهای کهکشانی منتشر شد.

در آستانه
AM1316-241، درفاصله ی حدود 400 میلیون سال نوری قرار گرفته است. یک کهکشان مارپیچی در حال برخورد با یک کهکشان پیر بیضوی است. یکی توده ی عظیم غبار روی چهره ی کهکشان بیضوی را گرفته است.

در کتاب‌های ستاره‌شناسی، اغلب، کهکشان‌ها به صورت جزیره‌هایی آرام از ستارگان نشان داده می‌شوند، اما همیشه این‌طور نیست. روی دیگر سکه زمانی دیده می‌شود که دو کهکشان با هم برخورد کنند. در برخورد کهکشان‌ها، به دلیل فاصله‌ی بسیار زیاد ، معمولا ستارگان  با هم برخورد نمی‌کنند اما به دلیل گرانش بسیار زیاد کهکشان‌ها، معمولا تغییر شکل زیادی در ظاهر دو کهکشان رخ می‌دهد، ستارگان بسیاری از مدار‌های خود خارج می‌شوند و گازهای میان ستاره‌ای متلاطم می‌شوند.

شوک گرانشی
فاصله ی Arp 148 حدود 500 میلیون سال نوری است! برخورد این دو کهکشان باعث یک شوک گرانشی شده و توده ی میلیاردی ستارگان را به شکل یک حلقه درآورده است. فرآیندهای ستاره سازی با سرعت بسیار در این کهکشان در حال پیشرفت است.

پس از برخورد، ممکن است کهکشان‌ها با هم ادغام شوند یا بار دیگر از هم‌ جدا شوند. همانند دو دسته‌ی بزرگ از زنبورها که از درون یک‌دیگر عبور می‌کنند. اما به دلیل فعال شدن مناطق ستاره‌سازی، معمولا پس از این برخوردها فرآیند ستاره سازی کهکشان‌ها شتاب می‌گیرد و می‌تواند به 100 برابر مقدار اولیه خود برسد. البته مدت زمان این برخوردها می‌تواند صدها میلیون سال به طول انجامد.

باقی مانده
کهکشان NGC 3256  در واقع دو کهکشان بوده است که هم اکنون دیگر در هم فرو رفته اند. بازویی که در سمت چپ از کهکشان به بیرون آمده است، نشان دهنده ی باقی مانده ی برخورد این دو کهکشان در گذشته ی دور دارد.
تصاویر حیرت انگیز تلسکوپ هابل از برخورد کهکشانها
در هجدهمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، 59 عکس از این برخوردها برای عموم منتشر شد.
برخوردها

بیشتر این عکس‌ها حاصل کار پروژه‌‌ی GOALS است. در این پروژه تلسکوپ‌های فضایی هابل، چاندرا و اسپیتزر برای یافتن کهکشان‌هایی که در ناحیه‌ی فروسرخ درخشان هستند، با هم همکاری می‌کنند.

رقص آسمانی
دو کهکشان هم اندازه در یک رقص آسمانی با هم برخورد می کنند! این زوج در فاصله ی 550 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته اند. کهکشان سمت راست بازوی بسیار کشیده ای پیدا کرده است.
در آستانه ی برخورد
NGC 5754 و NGC 5752 دو کهکشان در 200 میلیون سال نوری دورتر، در آستانه ی برخورد
باقی مانده ی برخورد
ESO 99-4 کهکشانی عجیب در فاصله ی 400 میلیون سال نوری، باقی مانده ای از یک برخورد کهکشانی است، توده ی غبار بخشهایی از این کهکشان را پوشانده است.
درگیری
NGC 6621, NGC 6622  دوکهکشانی هستند که در فاصله ی  300 میلیون سال نوری از ما، شدیداً با هم درگیر شده اند و فرایند های ستاره سازی در این دو کهکشان تسریع گشته است. بازوی بسیار طویلی از جنس توده ی ستارگان از کهکشان NGC 6621 خارج شده است.

برای مشاهده ی تمامی این

59 برخورد کهکشانی به اینجا مراجعه کنید.

مکانیزم برخورد و تغییر شکل کهکشانها را در حین برخورد،