تبیان، دستیار زندگی
بنظر می رسد انبوه تصاویر جالب مریخی که توسط مدارگرد مریخی HiRISE به سمت ما جریان پیدا کرده، تمامی ندارد! در تصاویر کیفیت بالای امروز از سطح مریخ، تپه ماهورهای زیبایی دیده می شوند که تو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز بر فراز تپه ماهورهای مریخی: تصاویر جدید و فوق العاده از مریخ

بنظر می رسد انبوه تصاویر جالب مریخی  که توسط مدارگرد مریخی HiRISE به سمت ما جریان پیدا کرده، تمامی ندارد! در تصاویر کیفیت بالای امروز از سطح مریخ، تپه ماهورهای زیبایی دیده می شوند که توسط بادهای مریخی تشکیل شده اند. در این نمای فوق العاده، به واقع قدرت و پویایی بادهای مریخی  نمایش داده می شود!

تپه

تصویربرداری بر فراز منطقه ی «هلسپونتوس» (Hellespontus)، این ساختارهای در جریان را بر بروی سطح نشان می دهد: توده های بزرگ و روان ماسه  که در طول سالها فرسایش ایجاد شده اند. بادهای مریخی ساختارهای بزرگ زمین شناختی را فرسایش و برهنه نموده اند و درنتیجه شرایط لازم را برای ساختن تپه ماهورها در این مناطق ایجاد کرده اند. تپه های هلالی شکل نشان می دهند که باد در جهت غرب به شرق(چپ به راست) می وزد.

پرواز بر فراز تپه ماهورهای مریخی: تصاویر جدید و فوق العاده از مریخ
تپه ماهور های هلالی

شکل ظاهری این تپه های مریخی به مانند تپه ماهورهای زمین است.

تپه مهور در زمین
طریقه ی ایجاد تپه ماهور: باد از سمت چپ شنها را روی هم سوار می کند.

این تصاویر در 16 مارس تهیه شده اند و جزئیاتی تا حدود 1،5 متر را نشان می دهند. کیفیت تصویر، در این اندازه، حتی موج های کوچک ماسه ای در باد را نیز نشان می دهد.

تپه ماهور
اندازه ی تپه ماهورها: طول حدود 60 متر

بر فراز تپه ماهورهای مریخی پرواز کنید!

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی

مطلب مرتبط:

تصاویر حیرت انگیز از بهمن فعال در مریخ