تبیان، دستیار زندگی
ابوالفضل زرویی نصرآباد می گوید: تأثیر ادبیات ایران در كشورهای منطقه بسیار پر رنگ است و نمونه های بسیاری از الهام آثار هنرمندان برجسته كشورمان را در آثار هنرمندان كشورهای عربی می توان مشاهده كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنز ایرانی الهام بخش هنرمندان كشورهای عربی است

ابوالفضل زرویی نصرآباد می گوید: تأثیر ادبیات ایران در كشورهای منطقه بسیار پر رنگ است و نمونه های بسیاری از الهام آثار هنرمندان برجسته كشورمان را در آثار هنرمندان كشورهای عربی می توان مشاهده كرد.

بخش ادبیات تبیان
طنز ایرانی الهام بخش هنرمندان كشورهای عربی است

ابوالفضل زرویی نصرآباد با بیان اینكه طنزپرداز باید از هر موضوعی نهایت استفاده را برای تولید مطلب ببرد، گفت: وقتی كسی كه تصمیم گرفت تا در این شاخه ازادبیات فعالیت كند باید نگاه ریزبینانه داشته باشد و سعی كند تا با بهره گیری از روحیه طنزسرایی خود آن را به سمع و نظر مخاطب برساند.

وی شرایط اجتماعی و سیاسی یك حكومت را تأثیرگذار بر تولیدات طنز آن ها دانست و عنوان كرد: در دهه 60 كه در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی بودیم و امید به آینده در كشور ما كمتر بود ولی چندین نشریه طنز منتشر می شد كه در تلطیف كردن روحیه جامعه موثر بود.

وی ایران را از نظر تولید طنز و داشتن طنزپردازان متبحر بی نظیر خواند و گفت: در كشورهای عربی و به ویژه عراق می بینیم كه پرداختن به این مسائل به فراموشی سپرده شده است. حتی با وجود تعطیل بودن نشریات آن ها می بینیم كه در قالب های دیگر فرهنگی و هنری هم وجود مباحث طنز در آن جا معنایی ندارد و این نشان از یك جامعه بیمار است.

دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره، بعضی از مسائلی كه در ایران در قالب كارهای فرهنگی تولید می شود فرمایشی توصیف كرد و اظهار داشت: در بسیاری از برنامه سازی هایی كه با رویكرد طنز تولید می شود سعی شده تا با یك هدف قبلی توسط دولت ها  و با توسل به رسانه های عمومی این فضا را در جامعه به وجود آورند كه مردم را از مشكلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود دور كنند و روحیه طنز را درمردم جامعه زنده نگه دارند.

نویسنده كتاب «تذكرة المقامات» تصریح كرد: در دولت عراق هم مسئولان آن ها می توانند با به خدمت گیری افرادی كه در زمینه طنز تبحر خاصی دارند سعی كنند تا روحیه مردم آنجا را بالا ببرند.

این طنزپرداز كشورمان با بیان اینكه خیلی از سرآمدان طنز هم ریش   ایرانی دارند، عنوان كرد: تأثیر ادبیات ایران در كشورهای منطقه بسیار پر رنگ است و نمونه های بسیاری از الهام آثار هنرمندان برجسته كشورمان را در آثار هنرمندان عربی می توان مشاهده كرد.

زرویی نصرآباد گفت: در زمان وقوع انقلاب به دلیل خفقانی كه وجود داشت، فكر می كردیم كه فقط تعداد معدودی طنزپرداز در دنیا وجود دارد؛ در صورتی كه  بعضی وقت ها به دلیل عدم ارتباط درست و قرار گرفتن در یك جامعه بومی و محلی  باعث می شود تا خیلی نتوانیم در طنز موفق ظاهر شویم و اگر این را در جامعه عربی هم تعمیم دهیم می بینیم كه محدود بودن ارتباط با سایر جوامع از نظر ادبی باعث می شود تا خیلی درك درستی از كار طنز در این كشور ها وجود نداشته باشد.

وی داشتن فضای طنز را در جامعه، ویژگی یك كشور سرزنده و شاداب توصیف كرد و عنوان داشت:  در همه كشورها وجود خفقان در برهه ای از زمان بوده است و حتی در ایران ما دوران جنگ تحمیلی كه سرشار از مسائل بسیار برای كشور بوده است ولی باز می بینیم كه روحیه شوخ طبعی و فعالیت نشریات وجود داشته است.


منبع: حوزه هنری