تبیان، دستیار زندگی
روزنامه اطلاعات می‌خواست مطلبی از علامه جعفری چاپ کند. عکس استاد را خواسته بود تا در کنار مطلب بیاید. وارد موسسه اطلاعات که شد، کسی تحویلش نگرفته بود. پس از مدتی معطلی کسی پرسیده بود: «امری دارید؟» پاسخ داده بود:« عکس‌های محمدتقی جعفری را که خواسته بودید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی همه فن حریف

مروری گذرا بر زندگی و روحیات علامه جعفری

روزنامه اطلاعات می‌خواست مطلبی از علامه جعفری چاپ کند. عکس استاد را خواسته بود تا در کنار مطلب بیاید. وارد موسسه اطلاعات که شد، کسی تحویلش نگرفته بود. پس از مدتی معطلی کسی پرسیده بود: «امری دارید؟» پاسخ داده بود:« عکس‌های محمدتقی جعفری را که خواسته بودید آورده‌ام» گفته بود: «بده به من و برو.» تا عکس‌ها را از پاکت درآورده بود و متوجه شده بود که آورنده عکس‌ها خود صاحب عکس است، شروع کرده بود به معذرت‌خواهی. زندگی علامه همین‌قدر ساده بود.

محمد تقی جعفری

اهل ورزش بود. از خاطرات بچگی که می‌گفت، حتما از فوتبال بازی‌هایش در میدان‌های خاکی تبریز می‌گفت. بزرگ و بزرگ‌تر هم که شد، ورزش را ترک نکرد. نرمش صبحگاهی و پیاده‌روی جزو برنامه روزانه‌اش بود. کوه‌پیمایی و طبیعت گردی هم به خصوص در فصل بهار به همراه دوستان، نشان از روحیه ورزشکاری‌اش داشت.

محمد تقی جعفری

با همه مشغله‌های فکری اعم از تدریس و تالیف و مطالعه که داشت، درخواست مدیر موسسه برای حضور بچه‌ها در منزلشان را رد نکرد. شاید به خاطر همین حسن خلق بود که این عکس در میان همه عکس‌های یادگاری که با علاقه گرفته شده، ماندگارترین است.این بچه‌ها الان که بزرگ شده‌اند و هر کدام کاره‌ای، حتما خاطره آن روز را در گنجینه خاطرات دارند

برای پروفسور عبدالسلام (فیزیکدان برجسته پاکستانی) هم جالب بود که یک روحانی شیعه تا این حد از علوم جدید آگاهی داشته باشد و صدالبته درباره فلسفه علوم جدید نظر داشته باشد.

محمد تقی جعفری

علاقه وافری به مولوی داشت اما در پاسخ به نادره بودن مولوی گفته بود:  پرونده بشر را با مولوی نمی‌بندم.

کتابخانه‌ای غنی داشت. کلی کتاب درباره فقه، مولوی، نهج‌البلاغه و علوم روز. فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و چند کتاب به چند زبان دیگر. کتابخانه استاد علامه، هنوز هم برقرار است. تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌اللـه کاشانی، خیابان حسن‌آباد جنوبی، کوچه 4، پلاک 23

محمد تقی جعفری

اهل خنده بود. در سخنرانی‌هایش هم از لطیفه بهره می‌برد. یکی از ماندگارترین سخنرانی‌هایش، همان سخنرانی است که در آن داستان «خربرفت و خربرفت و خربرفت» را به زبان عامیانه از مثنوی تعریف می‌کند. شاید همین روحیه کیومرث صابری «گل‌آقا» را به منزل علامه کشانده بود.

محمد تقی جعفری

جنازه علامه را با هواپیما از لندن به تهران آوردند. از شنیدن خبر فوت ابن‌سینای زمان، دل خیلی‌ها لرزید. جنازه را به دانشگاه تهران آوردند. نماز را آیت‌اللـه جوادی ‌آملی بر جنازه گزارد. رهبر هم پیام داد :«آیت‌اللـه علامه محمدتقی جعفری تبریزی» خطابش کرده بود. جنازه را برای خاکسپاری به حریم پرواز ملائک بردند. شد همسایه امام رضا(ع)

محمد تقی جعفری

منبع: مجله همشهری آیه

تنظیم: دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.