تبیان، دستیار زندگی
امی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حادثه سوء قصد به جان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پیام امام خمینی (ره) به مناسبت سوء قصد نافرجام به جان آیت الله خامنه ای پیام حضرت آیت الله بهشتی  پیام نخست وزیر زندگی نامه عل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

زندگی نامه علمدار جانبازان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

حادثه سوء قصد به جان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت سوء قصد نافرجام به جان آیت الله خامنه ای

پیام حضرت آیت الله بهشتی

 پیام نخست وزیر


زندگی نامه علمدار جانبازان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  در سال 1318 هجری شمسی در خانواده ای روحانی در شهر مقدس مشهد دیده به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله آقا سید جواد از مجتهدین و علمای محترم مشهد به شمار می رفت و جد ایشان آیت الله سید حسین خامنه ای از علمای آذربایجانی مقیم نجف بود. دوران کودکی را با سختی سپری نمود و در سن پنج سالگی به همراه آقا سید محمد برادر بزرگ تر خود به مکتب خانه و پس از مدتی به یک مدرسه ابتدایی اسلامی به نام (دارالتعلیم دیانتی) رفت.

وی پس از اخذ گواهی کلاس ششم وارد دبیرستان شهر و در طی 2 سال دوره تحصیلات دبیرستان را با اخذ مدرک دیپلم به پایان رساند.  ایشان دروس پایه حوزه تا سه چهارم کتاب لمعه را در محضر پدرش و بقیه را نزد آقا میرزا احمد درس تبریزی و مدرس رسایل و مکاسب را نزد حاج شیخ هاشم قزوینی فرا گرفت و تمام دوره سطح را در مدت پنج سال و نیم به پایان رساند و سپس در درس خارج آیت الله العظمی میلانی حاضر شد. در سال 1336 به نجف اشرف مهاجرت کرد و در مدت اقامت کوتاه خود از دروس آیات عظام: حکیم، خوئی و شاهرودی بهره برد. پس از بازگشت به ایران از محضر آیت الله العظمی بروجردی و حاج آقا مرتضی حائری استفاده های فراوان برد و در درس فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت جست. وی پس از سال 1334 شمسی مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی آغاز و تا پیروزی انقلاب اسلامی بارها به عناوین گوناگون بازداشت و یا تبعید شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار مسئولیت های مهمی بود:

1-   عضویت در شورای انقلاب

2-    نماینده شورای انقلاب دروزارت دفاع و معاونت وزیر دفاع

3-   امام جمعه تهران

4-    نماینده مدرم تهران

5-  دو دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و پس از درگذشت رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی با هوشمندی و هوشیاری خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی ایران برگزیده شد.

معظم له علاوه بر آن که فقیهی ژرف نگر بوده در علم رجال، تاریخ و ادبیات سرآمد اقرانند و هم اکنون علاوه بر وظیفه خطیر زعامت و رهبری جامعه به تدریس دوره عالی فقه اشتغال دارند و تالیفات گران بهایی در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده اند و جمعیت بزرگی از شیعیان در انحاء عالم در احکام فقهی از معظم له تقلید می نمایند.

حادثه سوء قصد به جان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران که با رای قاطع مردم غیور همراه بود، توطئه های استکبار جهانی علیه نظام نوپای اسلامی فزونی گرفت. سردمداران استکبار که منافع خویش را از دست رفته می دیدند با تجهیز و تقویت گروهک ها و جریانات ضد انقلاب درصدد نابودی نظام برآمدند. در همین راستا، جریانات ضد انقلابی که تا چندی قبل با حیله و تزویر و ادعاهای خلقی بودن و حمایت های کاذب سعی داشتند، خود را انقلابی معرفی کنند، نقاب از چهره خویش برداشتند و هر کدام به شکلی در صدد براندازی حکومت اسلامی برآمدند. اما قاطعیت امام (ره) و وحدت و یکدلی مردم، توطئه ها را نقش بر آب کرد. گروهک ها و ضدانقلاب که آرزوهای خود را در به دست گرفتن قدرت بر باد رفته و خود را در آستانه نابودی می دیدند به عناوین مختلف شروع به ضدیت با نظام کردند و با برپایی میتینگ ها و ایجاد آشوب در گوشه و کنار کشور و اخلال در نظم و امنیت شهرها مبارزه علنی را آغاز کردند.

این گروهک های منحرف که در جریان پیروزی انقلاب از موقعیت، سوء استفاده کرده و به جمع آوری و دزدی و غارت سلاح و مهمات پرداخته بودند، با سلب آسایش و امنیت از مردم انقلابی و ایجاد رعب و وحشت، شروع به بمب گذاری در گوشه و کنار کشور و کشتن مردم عادی و ترور روحانیون مبارز و انقلابی که رهبری انقلاب را بر عهده داشتند، نمودند. با به شهادت رساندن شخصیت های برجسته ای چون استاد مطهری، دکتر بهشتی، دکتر مفتح، آیت الله قاضی طباطبایی، آیت الله مدنی و آیت الله دستغیب و ... درصدد برآمدند که انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند.

یکی از این گروهک ها که در ترور شخصیت های نظام قدم پیش گذارد، گروهک ضاله فرقان بود که به ترورهای کورکورانه سعی داشت به اهداف پلید و شوم خود دست یابد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای که در آن وقت نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران بودند، با روشنگری های متفکرانه و هوشمندانه خویش مردم را نسبت به ماهیت پلید این گروهک ها آشنا و نظرات آن ها را در سخنرانی های خود مطرح می ساختند. همین امر موجب گردید که گروهک فرقان، از میان بردن معظم له را در دستور کار  قرار دهد. اما از آن جا که لطف و عنایت خداوند متعال و اراده حق تعالی بر این بود که ایشان برای آینده نظام اسلامی حفظ گردند، از این توطئه جان سالم به در بردند و به مقام جانبازینایل شدند.

آیت الله خامنه ای روز ششم تیم ماه 1360، همانند هفته های پیشین در مسجد ابوذر تهران واقع در خیابان قزوین ، در جمع خیل مشتاقان حضور یافتند تا به شبهات و پرسش های مختلف مردم صمیمی و بیدار دل جنوب تهران پاسخ دهند.

پس از نماز ظهر که به امامت ایشان و با شرکت صفوف به هم فشرده مردم برگزار شد، آیت الله خامنه ای مجدداً برای پاسخ به پرسش های مردم پشت تریبون قرار گرفتند.

طبق معمول دو ضبط صوت برای ضبط گفت و شنودها، روی تریبون گذاشته می شد. دقایقی بعد از پرسش و پاسخ، جوانی حدوداً 25 ساله، قد بلند، باکت خاکستری رنگ از میان جمعیتی که دور معظم له حلقه زده بودند، گذشت و خود را به تریبون رساند و ضبط صوتی را که در دست داشت روی تریبون قرار دادو رفت. دقایقی از رفتن وی نگذشته بود که صدای مهیبی مسجد را لرزاند و آیت الله خامنه ای از سمت راست بدن مورد اصابت ترکش ها قرار گرفت و به روی زمین افتاد.

ضبط صوت فلزی به شکل مستطیل بود و وسط آن مواد منفجره تعبیه شده بود. و روی قسمتی از آن که در محل انفجار افتاده بود، عبارت«هدیه گروه فرقان» که با ماژیک نوشته شده بود به چشم می خورد.

پس از انفجار، مردم و محافظان، آیت الله خامنه ای را به بیمارستان بهارلو منتقل کردند و پس از پانسمان های اولیه با هلی کوپتر به بیمارستان قلب انتقال دادند.

یک تیم پزشکی مجرب به سرپرستی دکتر منافی، وزیر بهداری وقت تشکیل شد و بلافاصله ایشان مورد عمل جراحی قرار گرفتند. ترکش ها از ناحیه بالای کتف راست و زیر بغل و بالای ران سمت راست و چپ اصابت کرده و استخوان ترقوه را نیز شکسته بود.

پس از انجام عمل، دکتر منافی، خاطر نشان کرد که حال مصدوم لحظه به لحظه رو به بهبودی است و خطر رفع شده و از مردم خواستند به علت ممنوع الملاقات بودن ایشان، از تجمع مقابل درب بیمارستان بپرهیزند.

آیت الله خامنه ای در ساعت 6:40 صبح روز بعد به هوش آمده و صبحانه خوردند. بدین ترتیب اعلام شد که حال ایشان رضایت بخش است و جای نگرانی وجود ندارد.

در اولین دقایق پس از به هوش آمدن، سیمای ملکوتی ایشان بر تلویزیون نقش بست.

در بستر نقاهت خبرنگار از ایشان پرسید که احساس جناب عالی نسبت به این سوء قصد و خطری که جان شما را تهدید کرد، چیست؟

آیت الله خامنه ای در پاسخ، این نجوای عاشقانه را با روحی فارغ از جهان مادی که ترجمان احساسات پاک یک فرزند به پدر، و شاگرد به استاد و مرید خالص به مرادش بود، فرمود:

سرخم ِ مِی سلامت، شکند اگر سبوئی

پاسخی که در نهایت سادگی در برگیرنده مشرب زلال عرفان بود، پاسخی آکنده از ایثار توام با معرفت، پاسخی که روح شهادت طلبی در کالبد این انقلاب دمید و خوف را از موج خیز عشق راند.

نکته جالب توجه این است که در انفجار فقط چاشنی بمبی که در داخل ضبط صوت کار گذاشته شده بود عمل کرده و خود بمب به طرز معجزه آسایی منفجر نشده بود و این از الطاف و تفضلات الهی بود که این گنجینه ی گرانمایه و عزیز برای رهبری امت اسلامی بعد از امام خمینی (ره) حفظ شود تا سکاندار شایسته و لایقی جهت هدایت کشتی انقلاب اسلامی در اقیانوس متلاطم استکبار جهانی باشد.

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت سوء قصد نافرجام به جان آیت الله خامنه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنه ای دامت افاضاته،خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هر نقشه که کشیدند و هر توطئه که چیدند و هر سخنرانی که کردند ملت فداکار را منسجم تر و پیوند ها را مستحکم تر نمود و مصداق «لا زال یوید هذا الدین بالرجل الفاجر» تحقق پیدا کرد.

اینان هر جا سخن گفتند خود را رسوا تر کردند و هر چه مقاله نوشتند ملت را بیدارتر نمودند و هر چه شخصیت ها را ترور نمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند. اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می باشید، میزان تفکر سیاسی خود  و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیون ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه دار نمودند. اینان آن قدر از بینش سیاسی بی نصیبند که بی درنگ، پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایت دست زدند وبه کسی سوء قصدکردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است.اینان در این عمل غیر انسانی به جای برانگیختن رعب، عزم میلیون ها مسلمان را مصمم تر و صفوف آنان را فشرده تر نمودند. آیا با این اعمال وحشیانه و جرایم ناشیانه، وقت آن نرسیده است که جوانان عزیز فریب خورده از دام خیانت آنان رها شوند و پدران و مادران، جوانان عزیز خود را فدای امیال جنایتکاران نکنند و آنان را از شرکت در جنایات آنان برحذر دارند؟ آیا نمی دانند که دست زدن به این جنایات، جوانان آنان را به تباهی کشیده و جان آنان به دنبال خودخواهی مشتی تبهکار از دست می رود؟ ما در پیشگاه خداوند متعال و ولی بر حق او، حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) افتخار می کنیم، به سربازانی که در جبهه و پشت جبهه که شب ها را در محراب عبادت و روزها را در مجاهدت در راه حق تعالی به سر می برند. من به شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله

روح الله الموسوی الخمینی7/4/60

پیام حضرت آیت الله بهشتی

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سید علی خامنه ای دامت افاضاته، سوء قصد نافرجام دشمنان اسلام و انقلاب و میهن اسلامی به آن برادر، بار دیگر نشان داد که این دشمنان قسم خورده ی اسلام و ملت در راه مقاصد شوم خود از هیچ جنایتی خودداری نمی کنند. این تلاش های دَد منشانه، خشم ملت را نسبت به این خود فروختگان روز به روز برافروخته تر و آن ها را در جامعه منزوی تر خواهد ساخت. از خدای متعال خواستارم که نعمت سلامت را هر چه زودتر به آن برادر عزیز و مجاهد بازگرداند و به جهاد در سنگر اسلام هم چنان ادامه دهند.

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

سید محمد حسینی بهشتی

 پیام نخست وزیر

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر مجاهد حجت الاسلام و المسلمین آقای سید علی خامنه ای

به قطع و یقین می دانم که روح بزرگ ایثارگر آن برادر مجاهد، شهادت در راه اسلام و انقلاب اسلامی را فیضی عظیم و الهی می داند و در راه بندگی خدا و خدمت به اسلام و امام و امت شهید پرور از بذل جان خویش دریغ نداشته و ندارد.

در عین حال خدای بزرگ را سپاس می گویم که نقشه شوم و پلید جنایتکاران را در سوء قصد به جان شما، نقش بر آب ساخته و آن یار فداکار امام و امت را از خطر قطعی و حتمی نجات داد.

سلامت عاجل و توفیق آن برادر مجاهد را در راه خدمت به اسلام و مسلمین از درگاه احدیت مسئلت می نمایم.

برادر شما محمد علی رجایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.