تبیان، دستیار زندگی
از این ماجرا گذشت تا آخر ماه رسید و هنگام پرداخت حقوق، مهندس وقتى حقوق را پرداخت كرد، به گروه اوّل كه حقوق كامل و به گروه دوم كه به توصیه او عمل كرده بودند حقوق كمترى داد! كارگران هاج و واج از ماجرا، اعتراض كردند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاسبه حقوق به روش روسی

حقوق خانواده

این ماجرا، داستان جالبی است که انسان را به فکر وا می‌دارد. به فکر اینکه مهندس روس راست می‌گوید و ما باید تکلیفمان را یکسره بکنیم

در گذشته ، و در زمان روسیه تزارى، پرژه‌ای توسط آنان کار می‌شد که کارگران ایرانی مسلمان نیز با آنان كار مى كردند. کارگران ایرانی هنگام ظهر که می‌شد، كار را براى بجا آوردن نماز تعطیل مى‌كردند. اما سرپرست روسى پرژه که مسیحی بود، از این كار خوشش نمى‌آمد و برایش سنگین بود، تا آنکه كارگران مسلمان را تهدید كرد كه بابت مدتى كه كار را تعطیل مى‌كنند، مقدارى از حقوقشان را كسر خواهد کرد.

كارگران، در پی این تصمیم مهندس روس دو گروه شدند؛ گروهى اصرار داشتند كه نماز خود را به موقع بخوانند و اما گروه دیگر، با مهندس روسى هم‌صدا و همراه شده و انجام نماز را به آخر وقت موكول كردند.

از این ماجرا گذشت تا آخر ماه رسید و هنگام پرداخت حقوق، مهندس وقتى حقوق را پرداخت كرد، به گروه اوّل كه نماز خود را به موقع خوانده بودند، حقوق كامل و به گروه دوم كه به توصیه او عمل كرده بودند حقوق كمترى داد!

كارگران هاج و واج از ماجرا، اعتراض كردند و گفتند چرا به آنان كه به گفته‌ات توجه نكردند حقوق كامل داده و به ما كه به حرف تو عمل كرده‌ایم ، كمتر پرداخت کردی ؟!

مهندس مسیحى روسى گفت ! براى اینكه گروه اوّل كه كسر حقوق را بر تخلف از انجام وظایف دینى ترجیح دادند، معلوم مى‌شود كه افرادى مؤمنی بوده و در عقیده خود پابرجا هستند، پس در سایر اعمالشان نیز درستكار بوده و از كار نمى‌دزدند و كارشان را با صداقت انجام مى‌دهند، اما شما كه پول را بر مسئولیتها و تكالیف مذهبى ترجیح دادید، معلوم مى‌شود كه چندان پایبند به اصول حرام و حلال نیستید و لذا در كارى كه انجام مى‌دهید، طبعاً رعایت اخلاص را نمى‌كنید و از این رو مستحق حقوق كمترى هستید؛ شما كه در نماز، این تكلیف بزرگ الهى، خیانت مى‌كنید، در كار من به طریق اولى كم كارى مى‌كنید.

این ماجرا، داستان جالبی است که انسان را به فکر وا می‌دارد. به فکر اینکه مهندس روس راست می‌گوید و ما باید تکلیفمان را یکسره بکنیم. اگر واقعا خدا را به بزرگی  و جلال قبول داریم و همه هست و نیستمان را از او می‌دانیم و به حساب و کتابی که گفته ایمان داریم پس باید به او و فرمایشاتش اهمیت بدهیم. که اگر این نباشد باید به ایمان خود شک کنیم.

الان که این مطلب را می‌خوانی چند ساعتی و یا کمتر به وقت نمازی که پیش رو داریم باقی نمانده است. امیدوارم حرفهای من آنقدر در تو اثر کرده باشد که این نمازت را اول وقت بخوانی. اگر هم اهل نماز اول وقتی؛ تذکر که بد نیست !

نمازت معراج و عروجت مدام

حسین عسگری – گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.