تبیان، دستیار زندگی
یكى از خصوصیات بارز اخلاقى آیة الله مرعشی نجفی، علاقه و اظهار ارادت و توسل و تضرع شدید نسبت ‏به ائمه معصومین علیهم السلام بود. ایشان مى‏فرمودند از روزى كه ‏خودم روى پاى خودم ایستادم، هرگاه لباس نوى مى‏دوختم، نخستین بار مى‏بردم در حرم‌هاى ائمه علیهم السلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه ارادت به اهل‌بیت علیهم السلام

نتیجه ارادت به اهل‌بیت علیهم السلام

یكى از خصوصیات بارز اخلاقى آیة الله مرعشی نجفی، علاقه و اظهار ارادت و توسل و تضرع شدید نسبت ‏به ائمه معصومین علیهم السلام بود. ایشان مى‏فرمودند از روزى كه ‏خودم روى پاى خودم ایستادم، هرگاه لباس نوى مى‏دوختم، نخستین بار مى‏بردم در حرم‌هاى ائمه علیهم السلام و با مالیدن به ضریح، آن را متبرك نموده، بعد از آن استفاده مى‏كردم. ساختمان كتابخانه، مدرسه، حسینیه و یا هر ساختمانى كه مستقیم زیر نظر ایشان ساخته‏ مى‏شد، وقتى گودبردارى مى‏كردند، ایشان مقدارى از تربت ‏سید الشهدا علیهم السلام را در پى‏هاى آن مى‏ریختند و مى‏فرمودند با این تربت من اینجا را بیمه مى‏كنم. در مجالس روضه‏خوانى هر كجا نام مبارك ائمه معصومین علیهم السلام برده‏ مى‏شد، ایشان واقعا بى‏اختیار اشك مى‏ریختند و آن زمان كه حالشان مساعد بود، به ‏طور ناشناس شب‌هاى عاشورا كرارا در میان جمعیت عزادار مى‏رفتند و به سینه‏زنى ‏مى‏پرداختند و مى‏فرمودند من با این سینه‏زنى خودم را در طول سال بیمه مى‏كنم .

روضه‏خوانى هر كجا نام مبارك ائمه معصومین علیهم السلام برده‏ مى‏شد، ایشان واقعا بى‏اختیار اشك مى‏ریختند و آن زمان كه حالشان مساعد بود، به ‏طور ناشناس شب‌هاى عاشورا كرارا در میان جمعیت عزادار مى‏رفتند و به سینه‏زنى ‏مى‏پرداختند و مى‏فرمودند من با این سینه‏زنى خودم را در طول سال بیمه مى‏كنم .

همچنین مى‏فرمودند من در این مدتى كه در قم هستم، هر گاه مشكلى داشتم مى‏رفتم ‏حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام و چند ساعت در آنجا دخیل مى‏شدم و معمولا گره‏گشایى مى‏شد. ایشان از روى عشق و علاقه خاصى كه به ائمه معصومین علیهم السلام داشتند؛ سعى مى‏كردند خودشان را خادم ائمه اطهار علیهم السلام بدانند. لذا داراى چندین حكم افتخارى در حرم‌هاى مشاهد مشرفه شامل منصب تدریس و خدمت افتخارى در حرم مطهر فاطمه ‏معصومه علیهاالسلام در قم، منصب خدمت افتخارى در حرم حضرت ثامن الحجج علیه السلام، منصب تدریس و خدمت افتخارى در حرم سیدالشهدا علیه السلام در كربلا، منصب‏ تدریس و نقابت ‏سادات و خدمت افتخارى در حرم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام منصب خدمت افتخارى در حرم احمد بن الامام موسى بن جعفر علیهماالسلام معروف به‏ شاه چراغ در شیراز، منصب خدمت افتخارى در حرم حضرت عبد العظیم حسنى در شهر رى، منصب خدمت افتخارى در بقعه سید جلال الدین اشرف از احفاد امام موسى‏بن جعفر علیهماالسلام در آستانه اشرفیه گیلان، و منصب خدمت افتخارى در حرم على بن الامام ‏محمدباقر علیه السلام در مشهد اردهال كاشان بودند. لذا همیشه در پایان دست نوشته‏هایشان ‏مرقوم مى‏فرمودند: «خادم علوم آل محمد صلی الله علیه و آله»،«خادم اهل‌بیت عصمت و طهارت.‏»

آیة الله مرعشی مى‏فرمودند من در این مدتى كه در قم هستم، هر گاه مشكلى داشتم مى‏رفتم ‏حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام و چند ساعت در آنجا دخیل مى‏شدم و معمولا گره‏گشایى مى‏شد.

مرحوم والد با وجود كسالت‌هایى كه داشتند و با وجود كهولت ‏سن، در سن‏ 96 سالگى ‏هیچ‏گاه از خدمت ‏به مردم غفلت نمى‏نمودند و همین اواخر عمر و حتى در همین سال ‏آخر، روزى یك مرتبه مى‏رفتند در حرم مطهر و آنجا درس مى‏دادند. هر چه از آقا خواهش‏ مى‏شد که آقا شما این درس را در منزل برگزار كنید، نمى‏پذیرفتند و حتى ایشان همیشه‏ با تاكسى به حرم مشرف مى‏شدند. در اواخر به ایشان عرض شد آقا یك اتومبیل ‏پیكان را الآن بسیارى از مردم دارند و اگر شما بخواهید سوار شوید مساله‏اى نیست.

ایشان مى‏فرمودند:«مى‏دانم، ولى من روزى دو سه ساعت ‏بیشتر با ماشین كار ندارم، براى چه یك ماشین و یك راننده را اسیر كنم؟ من زمانى سوار اتومبیل شخصى مى‏شوم‏ كه همه بتوانند از آن استفاده كنند.»

منبع:

فقهای نامدار شیعه، عبدالرحیم عقیقی بخشایشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.