تبیان، دستیار زندگی
دعا یا حاجت خود را محفوف (در بر گرفته و پیچیده) به صلوات بر رسول خدا كنید؛ زیرا صلوات بر حضرت دعایی مستجاب است و چون به همراه صلوات حاجت خود را خواسته اید، خدای سبحان چنین نیست كه یكی از دو حاجت را بر آورد و دیگری را رد كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعایی که رد نمی شود!

صلوات

معنای صلوات بر آن حضرت این است كه : خدایا رحمتت را بر پیامبر و آل او نازل ‏فرما. وقتی رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می ‌رسد چون او مجرای فیض است ‏و اگر بخواهد خیری به دیگران برسد باید به عنوان رحمت خاصه ، نخست بر حضرت نازل ‏شود و سپس به دیگران برسد‎. ‎


امام علی‌ (علیه السّلام) می ‌فرماید : دعا یا حاجت خود را محفوف (در برگرفته و ‏پیچیده) به صلوات بر رسول خدا صلی الله و علیه وآله كنید ؛ زیرا صلوات بر حضرت دعایی مستجاب است و ‏چون به همراه صلوات حاجت خود را خواسته‌اید ، خدای سبحان چنین نیست كه یكی از ‏دو حاجت را بر آورد و دیگری را رد كند. (نهج‏ البلاغه، حكمت 361)

امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه ، روش دعا كردن و حاجت خواستن را ‏به ما می‌ آموزد ؛ در بسیاری از فقرات ادعیه آن حضرت ، صلوات به چشم می‌خورد ، هر ‏مطلبی را كه از خدا می‌ خواهد قبل یا بعدش صلوات است ، چون خدا در پرتو صلوات ‏دعای همراه آن را نیز مستجاب می ‌كند‎ .‎

مرحوم استاد علامه طباطبایی‌ (قدّس ‌سرّه) می ‌فرمودند: معنای صلوات بر محمد ‏و آل محمّد‌ (علیهم‌السلام) این كه خدایا رحمتت را بر آنان فرو فرست كه از آنان به ما ‏برسد، اگر بخواهد رحمتی ببارد ابتدا بر این خاندان می ‌بارد و سپس به دیگران می ‌رسد ‏لذا طلب رحمت كردن مستلزم اجابت دعا است.‏ (نقل قول از آیت الله جوادی آملی)

راز توصیه به صلوات در اول دعا

ادب دعا این است كه اوّل انسان ذكر كند ، ثنا كند ، حمد بكند ، بعد درود بر علی و اولاد علی و اهل بیت بفرستد ، بعد چیزی بخواهد ؛ این ادب دعا است ؛ چون دعا بدون درود بر این خاندان مستجاب نیست ، اگر هم چیزی نصیب انسان بشود ، آن آزمون است. آن استجابت دعا نیست، آن رحمت نیست.

گاهی ذكر جای دعا می ‌نشیند ؛ یعنی قبل از اینكه انسان به دعا بپردازد ، همان یاد حقّ و نام حقّ ، كار دعا را انجام می‌ دهد.

از امام ششم (علیه السلام) نقل شده است: اگر كسی مشغول یاد من شد و در اثر اشتغال به یاد من چیزی از من نخواست ، به ذكر از دعا مشغول شد ، من بهترین چیزی كه به سائلینم می‌ دهم به او خواهم داد.

دعا بدون درود بر این خاندان مستجاب نیست ، اگر هم چیزی نصیب انسان بشود ، آن آزمون است. آن استجابت دعا نیست، آن رحمت نیست

در بیانات حضرت امیر (علیه السلام) در كلمات قصار نهج البلاغه است، فرمود: هر وقت حاجتی دارید بالأخره با صلوات بخواهید ، این چنین نباشد كه بدون صلوات دعا بكنید. (نقل قول از آیت الله جوادی آملی)

چنانچه روزی رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) شنید (دید) که مردی در نمازش (پس از نمازش) دعا می کند ولی نه خدا را به عظمت یاد می کند و نه بر محمد صلوات می فرستد ، به او و دیگران فرمود : هنگامی که یکی از شما می خواهد نماز به پا دارد ، (بعد از نماز) نخست خداوند را به عظمت و ثنا یاد کند، سپس بر نبی او صلوات بفرستد ، آن گاه هرچه می خواهد دعا نماید. (الدمشقی، اسماعیل بن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج6، ص284)

در حقیقت ما وقتی برای این خاندان از خدای سبحان رحمت طلب می‌ كنیم؛ اولاً رحمت به اینها می ‌رسد و ثانیاً به بركت اینها به همه دوستان و شیعیانشان می ‌رسد .

در حقیقت ما كه صلوات می ‌فرستیم ، حاجت خود را هم خواستیم و حاجت خودمان را هم طلب می ‌كنیم.

این است كه در كلمات قصار حضرت امیر (علیه السلام) در نهج ‌البلاغه هست كه حاجتی دارید، دعایی می ‌خواهید بكنید ، بدون صلوات نكنید.

در صحیفه سجادیه ادب دعا را حضرت به انسان یاد می‌ دهد ، قبل از دعا صلوات ، بعد از دعا صلوات ، لذا امام ششم (علیه السلام) می ‌فرماید كه انسان وارد ثنای حق می ‌شود ، آن قدر یاد حق برای او لذیذ و گوارا است كه حاجتش از یادش می ‌رود.

خدا چه می‌ كند؟ خدا كه ﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیّاً﴾ ، (لا یشغله شأن عن شأن) ؛ چیزی او را از چیزی باز نمی ‌دارد، می ‌داند این شخص الآن سرگرم لذت بردن به مناجات است ، حاجت او را برآورده می‌ كند.

این همان ﴿فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ﴾ (152 ، بقره) است، فرمود: شما به یاد من باشید ، وسطها اگر چیزی از یادتان رفته خدا جبران می ‌كند.

انسان در حالت حاجت از خیلی از امور غفلت می ‌كند ، خیلی از كارها یادش می ‌رود ، خیلی از امور را فراموش می ‌كند ، فقط به فكر حاجت است ، اما لذت یاد حق چقدر شیرین است كه انسان ، حاجتش هم از یادش می ‌رود : «حتی ینسی حاجته».(نقل قول از آیت الله جوادی آملی)

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

حوزه

بیانات آیت الله جوادی آملی ؛ سایت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا

مطالب مرتبط:

گناه بزرگی به نام دعا نکردن!

چرا دعای بی‌نمازها مستجاب می‌شود؟

تاملی در مسأله دعا

رمزی برای استجابت دعا

جعبه ابزار جای خدا نیست!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.