تبیان، دستیار زندگی
رسول اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: «چشم زخم، واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‏دهد»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم زخم و راه های درمان

چشم زخم

رسول اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: «چشم زخم، واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‏دهد».1

این سخن، كنایه از این است كه شتر بر اثر چشم ‏زخم، مریض می‏شود و صاحبش از ترس تلف شدنش، او را ذبح می‏كند.

یکی از وسوسه‌های شیطان و فعالیت موجودات بدخواه، ایجاد بدبینی در میان دوستان و اطرافیان است و در این گونه شرایط است که مشکلات بسیاری پیش می‌آید و بدبینی‌ها نیز بیشتر می‌شود و به دنبال آن گرفتاری‌ها و نکبت در زندگی افزایش می یابد.

بهترین کارها برای بیرون آمدن از این گونه گرفتاری‌ها، امور زیر می‌باشند:

1. بدبینی نسبت به اطرافیان را به طور کلی از خود دور کنیم.

2. هر وقت به یاد گرفتاری‌ها افتادیم، از فکر آن بیرون بیاییم و انصراف ذهنی داشته باشیم و به عبارت دیگر، مثبت‌نگر باشیم و خوبی‌ها و گشایش‌ها را هر چند کم باشد، به طور مرتب به یاد آوریم و شکر خدا کنیم؛ اما از منفی‌ها و گرفتاری‌ها، یاد نکنیم و آنها را تکرار نکنیم و حرف آنها را نزیم.

3. برای انجام هر کاری، از مشورت دیگران استفاده کنیم و با احتیاط، تدبیر و جدیت، کار را انجام دهیم و به عبارت دیگر، از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپریم؛ بلکه سعی كنیم هر کاری را با جدیت ادامه دهیم و تا می‌توانیم، خودمان کار را انجام دهیم و یا در کنار کسی که کار را انجام می‌دهد حضور داشته باشیم و با او، همکاری کنیم.

4. هر روز خود را با صدقه دادن شروع کنیم.

5. یاد كردن خداوند؛ از امام صادق علیه السلام، چنین روایت شده است: «هر كس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد كند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‏رسد».2

6. گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلی اللّه‏ علی محمد و آله»، اثر چشم‌زخم را خنثی می‌كند.

7. قرائت سوره ناس و فلق برای ترس از چشم‏خوردن، مفید است.3

8. نوشتن سوره‏های حمد، اخلاص، ناس، فلق و آیت‏الكرسی در ورقه‏ای و به همراه داشتن آنها برای رفع چشم‌زخم مفید است.4

9. قرائت سه مرتبه «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوه الا باللّه‏ العلی العظیم» برای ترس از چشم‌خوردن یا چشم‌زدن، سودمند است.5

10. خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 سوره یونس.

11. خواندن سوره «یس» به مدت چهل روز.

12. مسافرت و تغییر محل زندگی.

صدقه، کمک

ان‌شاء‌الله با تداوم صدقه، خوش‌بینی، جدیت و تدبیر و تکرار سوره «یس» مشکلات و نفوس بد از اطراف شما دور خواهد شد. در هر صورت، به خداوند و حاکمیتی اراده الهی همچنان معتقد باشید؛ چه بسا همین فراز و نشیب‌ها، دامی از سوی شیطان باشد که ایمان شما را متزلزل کند. از این رو، با پایداری و استقامت، ایمان خود را حفظ کنید؛ تا شیطان، ناامید شود و درهای رحمت الهی، به سوی شما باز گردد.

هر كس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد كند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‏رسد

نكته دیگر این كه تأثیر دعا، امری مسلم و حتمی است؛ چه خود انسان دعا كند و یا دیگری را شفیع در دعا قرار دهد؛ ولی باید به افراد قابل اعتماد مراجعه كرد و از كسانی كه به دنبال شهرت و سودجویی نیستند، بهره گرفت.

در مورد دعانویس‏ها، باید دانست كه بسیاری از این افراد، شیادانی هستند كه از عقاید مردم سوء استفاده می‏كنند. بنابراین، باید در برخورد با آنان، هشیار بود. برای دعا به درگاه خداوند، نیازی به واسطه و دعانویس نیست؛ بلكه هر كس می‏تواند برای رفع مشكلات خود، به درگاه او عرض حاجت نماید و از اعمال نیك، برای تقرب به درگاه خداوند، بهره ببرد. یا این كه به افراد وارسته و اهل دل، دسترسی داشته باشد كه به طور یقین، دعای آنان و نفوذ كلام آنان، تأثیر ویژه‏ای دارد.

منبع: نورپورتال

گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی


پی نوشت ها:

1. مجلسی، بحارالانوار، ج 63، ص 26.

2. همان، ج 60، ص 25.

3. همان، ج 92.

4. همان، ص 25.

5. همان ، ص 26.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.