تبیان، دستیار زندگی
انسان خسته و تشنه آرامش و راحتی، دست به دامن شرابخواری شد تا شاید بدین وسیله بتواند، از خود بی‏خود شده و تلخیها و نگرانی را فراموش کرده و آرام بگیرد. اما میگُساری نیز نه تنها نتوانست آرامش و راحتی را برای او به ارمغان آورد، بلکه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شراب آرامش بخش است؟

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی

روش‏های کاذب کسب آرامش و راحتی 4

اشاره:

از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاش‏های فراوانی کرده و روش‏های گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقعیتهای بیرونی و موجود در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، به‏ خوبی نشان می‏دهد که بشر موفق نبوده است.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند.

ابتدا در این مجموعه 12 روش کاذب و سپس در مجموعه ای مستقل 100 عامل حقیقی آرامش برای شما بیان خواهد شد.

آنچه گذشت: حرامخواری ؛ کسب ثروت زیاد ؛ تکنولوژی‏ و اختراعات بشر

اعتیاد به مصرف الکل

قسمت چهارم- شرابخواری

انسان خسته از گناه و بی‏بند و باری، و تشنه آرامش و راحتی، دست به دامن شرابخواری شد تا شاید بدین وسیله بتواند، از خود بی‏خود شده و تلخیها و نگرانی را فراموش کرده و آرام بگیرد. اما میگُساری نیز نه تنها نتوانست آرامش و راحتی را برای او به ارمغان آورد، بلکه خود عاملی در جهت افزایش دردها و مشکلات آدمی گردید.

پزشکان معتقدند الکل آثار منفی خطرناک و فراوانی برای بدن انسان دارد که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم: 1

- بر مغز: الکل در اثر تکرار و تاثیر در سلول‏های مغز، آن را از کار می‏اندازد و موجب سکته می‏گردد.

- در اعصاب: الکل موجب تولید امراض مختلفی از قبیل بیماری رعشه در دستها و پاها، بی‏خوابی مفرط و نداشتن کنترل بر اعضا می‏شود.

- در معده: الکل مخاط زبان و حس ذائقه را ضایع و بزاق دهان را کم و ترشح آن را از نظم می‏اندازد و نیز مخاط معده را تحریک و ترشی آن را کم می‏کند و در نتیجه موجب امراض مختلف معده و روده می‏گردد.

- در کبد: الکل کبد (جگر) را ناتوان و متورم می‏سازد.

- در گردش خون: الکل گلبولهای سفید خون را از بین برده و در اثر فشارهای کم، موجب سکته می‏گردد.

- در دستگاه تنفس: از مهمترین عوارض الکل در دستگاه تنفسی، بیماری خانمان سوز سل و تنگی نفس است. زیرا الکل همراه خون وارد ریه‏ها شده، مخاط ریه را تحریک کرده و آن را متورم می‏سازد و این تحریک، کلسیم بدن را از بین برده و عمل ریه را مختل و منجر به مرض سل خواهد گردید.

امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید:  شرابخواری کلید هر شر و بدی است.

- در کلیه‏ها: مشروبات الکلی در هنگام دفع، مجاری ادرار را تحریک کرده و عوارض ناراحت کننده‏ای تولید می‏کنند.

- در قلب: الکل موجب می‏شود که مقدار زیادی چربی اطراف قلب را گرفته و در نتیجه حرکت قلب ضعیف گردد.

- در عقل و هوش: الکل هوش و عقل را زائل می‏کند.

حکیم فرزانه محمد بن زکریای رازی نیز می‏گوید: «شرب خمر بویژه اگر در آن افراط صورت گیرد، فرد را در معرض سکته و پارگی رگهای مغز و نیز ورهای خونی و صفراوی و رعشه و فلج اعضا قرار می‏دهد. شرب خمر دو قوه شهویه و غضبیه را قوی می‏کند و قوی می‏کند و قوای این دو را در جهتی سوق می‏دهد که آنچه می‏خواهند و بسیار دوست دارند، به دست آورند. و نیز قوه عاقله را ضعیف و نیروی عقل را بی‏شعور می‏کند، تا جایی که فکر و اندیشه را از کار می‏اندازد و باعث می‏شود که قوه عاقله رام و مطیع قوه شهوانیه شود و نتواند قوه شهوانیه را از انجام کارهای زشت منع کند».  2

خداوند متعال در قرآن کریم می‏فرماید: «شیطان قصد آن دارد که به وسیله شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه برانگیزد و شما را از ذکر خدا و نماز باز دارد. پس شما آیا از آن دست بر می‏دارید؟» 3

امام صادق علیه‏السلام نیز می‏فرماید: «شرب الخمر مفتاح کل شر». 4  یعنی «شرابخواری کلید هر شر و بدی است».

با این اوصاف، چگونه شرابخواری می‏تواند نگرانی و اضطراب و دغدغه و تشویق را از بشر دور کرده و به او آرامش و راحتی بدهد! در این نکته بسیار باید اندیشه کنید. در جستجوی راه‌های آرامش واقعی با ما همراه شوید.

آنچه در شماره آتی خواهید خواند: رقص و آواز

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری


1 - آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، ج1، ص 124.

2 - محمد بن زکریا رازی، بهداشت روانی، ص 125.

3 - سوره مائده، آیه 61

4 - وسایل الشیعه، ج25، ص 316.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.