• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 14302
  • چهارشنبه 31/4/1388
  • تاريخ :

متعه و ازدواج موقت

ازدواج

قسمت دوم

آنچه گذشت...

...اما متعه دیگری که مورد تحریم خلیفه ثانی قرار گرفت متعه النساء است یعنی ازدواج موقت.

راویان حدیث، روایت کرده‏اند که وی گفت: دو متعه در زمان رسول‏گرامی اسلام حلال بود، که من هر دوی آنها را حرام اعلام می‏کنم و هر کس مرتکب این عمل گردد موجب عقوبت من، قرار خواهد گرفت  و گویا در حجة الوداع، خلیفه ثانی بود که با این حکم مخالفت نمود و حضرت رسول(ص) نیز به این تحریم اشاره فرموده اند در آنجا که فرموده اند: «لن تومن به ابداً ».

آنچه ما گفتیم در خصوص حج تمتع، چنانچه، مطلق آورده شود منظور مجموع "حج تمتع" خواهد بود و اما عمره تمتع، اصطلاحی است برای یک جزء از مجموعه حج تمتع ،لیکن کلمه "تمتع" کاربرد دیگری در فقه نیز دارد و آن در خصوص ازدواج موقت است .

در اینجا به بحث "متعه زنان" رسیدیم که از آن به" تمتع‏النساء"  نیز یادآوری می‏شود. دلیل اینکه متعه و یا تمتع برای آنان به کار برده می‏شود تلذذ ، التذاذ  و بهره‏ای است که در مدتی معلوم و در قبال مهری معلوم، همراه با عقدی مشخص و با شرائطی خاص صورت می‏پذیرد.

بله "متعه" اصطلاحی است برای این نوع ازدواج و البته به زوجه‏ای که با خصوصیات یاد شده در کابین نکاح زوجی در آید نیز متعه می‏گویند چرا که آن زوجه، همانی است که زوج از او در مدتی معین، لذت می‏برد و از او درخواست التذاذ نموده است همان‏گونه که قرآن شریف بدان اشارت دارد.

یکی از ارکان نکاح منقطع تعیین مهر و زمان است و چنانچه مهری در کار نباشد صحت عقد مخدوش است و چنانچه از تعیین زمان غافل شوند عقد خوانده شده به عقد نکاح دائم بدل خواهد شد و دیگر منقطع نیست و تمام احکام دائم بر این عقد بار خواهد شد

جزء 5 سوره نساء آیه 24:و المحصنات من النساء الاّ ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم و احلّ لکم ماوراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فاتوهنّ اجور هنّ فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه انّ الله کان علیماً حکیماً

یعنی: و زنان شوهردار (نیز بر شما حرام شده است) به استثنای زنانی که مالک آنان شده‏اید؛ (این) فریضه الهی است که بر شما مقرر گردیده است. و غیر از این (زنان نامبرده)، برای شما حلال است که (زنان دیگر را) به وسیله اموال خود طلب کنید- در صورتی که پاکدامن باشید و زناکار نباشید- و زنانی را که متعه کرده‏اید، مهرشان را به عنوان فریضه‏ای به آنان بدهید، و بر شما گناهی نیست که پس از (تعیین مبلغ) مقرر، با یکدیگر توافق کنید (که مدت عقد یا مهر را کم یا زیاد کنید)؛ مسلماً خداوند دانای حکیم است (ترجمه از استاد فولادوند.)

متعه‏ای که به معنای نکاح وازدواج موقت است مورد اختلاف گسترده و بحث دامنه‏دار و ریشه‏دار بین شیعه و سنی است، چرا که سُنیها بر اساس همان تحریم خلیفه ثانی همگی به سوی تحریم گام برداشته‏اند و از حرمت تکلیفی پا فراتر گذاشته و به فساد عقد و حرمت وضعی روی آورده‏اند و به خلاف نصوص موجوده، زوجه متعه را زانیه و زوج موقت را زانی می‏دانند، این اختلاف از صدر اسلام تاکنون به همت خلیفه ثانی ادامه داشته و باقی است و بحمدالله این امتیاز، اختصاص به مکتب حقه جعفری دارد که مطابق قرآن و سنت بدین امتیاز اندیشه دارند و گویا حلیت و صحت از اختصاصات مکتب شیعه و حرمت و فساد از اختصاصات سنیان است.

ازدواج

اختلاف از کجاست؛

اهل تسنن نیز چون شیعیان در اصل تشریع متعه سخنی نمی‏گویند، اما بحث در نسخ آن است که ما می‏گوئیم نسخی صورت نگرفته و آنکه نسخ کرده در مسند نسخ و تشریع نمی‏توانسته بنشیند تا نسخ او مورد قبول باشد چرا که شارع شریعت محمدیه صلوات الله و سلامه علیه فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابداً»(صحیح مسلم، جزء هفتم، ص 122)  و خلیفه ثانی هیچ‏کدام از این دو ثقل گرانقدر نبوده تا بتواند نسخ نماید.

گفتنی است در این مجال کوتاه سخن در این خصوص را به مقامی دیگر وا می‏گذاریم و به تشریح ماهیت این‏گونه ازدواج و احکام قرار داده شده آن می‏پردازیم.

 

ماهیت این نوع زناشویی چیست؛ چه احکامی دارد؛ شارع در مورد این نوع ازدواج چه فرموده‏ است؟

این نوع نکاح که نکاح منقطع نیز نام دارد مانند نکاح دائم نیازمند ایجاب و قبول است که باید بزبان بیاید و صرف رضایت قلبی کافی نیست و معاطات «که انشاء مقصود است به فعل مانند دست دادن یا بوسیدن و ...»  نیز مورد قبول غالب فقهاء نمی‏باشد و همچنین غالب فقها معتقدند که الفاظ باید به زبان عربی اداء شود و کتابتی که مقصود به آن انشاء شده نیز به درد نمی‏خورد.

تقریبا تمام فقها اذن ولی را در ازدواج دختر باکره و لو رشیده باشد شرط می‏دانند

پس نتیجه می‏گیریم متعه چون دائم نیازمند ایجاب، قبول، ادای لفظی، تعیین مهر، مدت و اداء به زبان عربی بوده و لاجرم معاطات، کتابت و یا رضایت قلبی در این نوع نکاح مانند دائم به درد نمی‏خورد.

 

الفاظ ایجاب و قبول در نکاح چیست؟

فقها گفته‏اند: الفاظ متعه چون نکاح دائم کلمات تمتیع، نکاح و زواج است و نمی‏توان از کلمات دیگر در انشاء عقد بهره جست.

 

نحوه انعقاد و ایجاد عقد نکاح چگونه است؟

در عقد نکاح، زن می‏گوید متعتک یا انکحتک یا زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم یا علی الصداق المعلوم و مرد در پاسخ می‏گوید قبلت و یا رضیت و یا الفاظی که دلالت بر قبول می‏نماید را به کار می‏برد.

نحوه دیگری که می‏توان عقد را منعقد نمود بدین صورت است: مرد می‏گوید تمتعتک یا تزوجتک و یا انکحتک فی هذه المده بهذا المهر یا بهذا المبلغ و زن در پاسخ می‏گوید متعتک یا زوجتک و یا انکحتک نفسی هکذا

ازدواج

مسائل جانبی نکاح متعه

1- عده‏ای از فقها می‏گویند آنچه مرادف الفاظ سه گانه است در هر زبانی برای انعقاد عقد کافی است که البته این نظر خالی از وجه نیست.

2- زن مسلمان نمی‏تواند به عقد کافر در آید و به نحو اولویت همسر مشرکه هم نمی‏‏تواند باشد.

3- مرد مسلمان نیز نمی تواند از زن غیر کتابی و ناصبی و مرتده براساس انعقاد عقد نکاح، کام جوید ولی او می‏تواند زن کتابیه(مسیحی،یهودی و بنابر احتیاط زرتشتی) را در کابین نکاح موقت در آورد.

4- چنانچه تمام شرائط جمع بود، زن مالک مهریه است و مرد نیز مستحق استمتاع و لذت بردن از زن در مدت مشخص شده،  می باشد.

5- یکی از ارکان نکاح منقطع، تعیین مهر و زمان است و چنانچه مهری در کار نباشد صحت عقد مخدوش است و چنانچه از تعیین زمان غافل شوند، عقد نکاح موقت به عقد  دائم بدل  خواهد شد و عقد منعقده ، دیگر، منقطع نیست و تمام احکام دائم بر این عقد بار خواهد شد.

6- چنانچه هر دو طرف ایجاب و قبول اراده کردند مدت بیشتری با هم باشند مرد عقد اولی را فسخ کرده  ومدت را می به زن می بخشد و هر دو  طرف دوباره با شرائط جدید و یا همان شرائط سابق بعقد یکدیگر در خواهند آمد.

7- طرفین عقد منقطع از همدیگر ارث نمی‏بردند و چنانچه یکی از دو طرف در اثناء مدت فوت نماید ارثی از او عائد طرف دیگر نخواهد شد بر خلاف عقد دائم

اینگونه ازدواج به هیچ وجه در زمانی که امکان ازدواج دائم و پایدار باشد، توصیه نمی شود و این نوع ازدواج، فقط برای زمانی است که امکان ازدواج دائم نمی باشد و در حقیقت در هنگام اضطرار توصیه می شود.

8- در ازدواج متعه و منقطع، نفقه بر مرد واجب نیست هر چند زن از او در اثر این ازدواج باردار شده باشد.

9- برخی از فقها می‏گویند در ازدواج موقت مرد نمی‏تواند بیش از چهار ماه نزدیکی با همسر را به تاخیر بیندازد و در عین حال، زن حق واجب همخوابی ندارد.

10- برخی فقهاء می‏گویند: چنانچه قصد داشتند برای محرمیت زنی را به عقد مردی در آورند، باید در طرفین شانیت و توانایی بر  ازدواج  باشد و چنانچه شانیت نباشد باید به نحوی زمان را تعیین نمایند تا حتماً شانیت در سال‏های آتی ایجاد شود هر چند؛ مرد می‏تواند بعد از انعقاد عقد ،مدت را بذل نماید و به زن ببخشد. فلسفه این گونه ازدواج موقت، لذت در زناشویی نیست، بلکه صرفاً بحث محرمیت میان چند نفر در نظر است و انعقاد عقد نکاح بدین منظور بلا مانع است.

11- در هر ازدواجی در هنگام فسخ عقد و یا تمام شدن مدت ازدواج، لازم است مدتی را به عنوان "عده"  نگه دارند که در آن مدت زن نباید با شخص دیگری ازدواج کند و چنانچه ندانسته و از روی ندانستن مسئله "عده"  با شخص دیگری ازدواج کند ، آن مرد تا ابد بر او حرام خواهد شد و به هیچ وجه امکان ازدواج دوباره با او نیست و معمولاً مدت های "عده" در جدایی های مختلف بایکدیگر تفاوت دارد . اما در این نوع ازدواج(اردواج موقت) "عده"یعنی همان زمانی که  در آن زمان، زن نمی تواند با کسی دیگر  ازدواج نماید(1) ، چنانچه زن،خون حیض می‏بیند، بعد از اتمام مدت ازدواج موقت، دو مرتبه، پریود کامل است ،  و چنانچه خون حیض نمی‏بیند 45 روز عده نگه دارد کافی است(2). 

12- تقریبا تمام فقها اذن ولی و سرپرست شرعی زن (3) را در ازدواج دختر باکره و لو رشیده باشد شرط می‏دانند اما برخی از آنان عدول از این شرط را موجب فساد و حرمت وضعی می‏دانند و نتیجتا ازدواجی صورت نپذیرفته و ارتباطی که بدون اجازه باشد را مشروع نمی دانند و عده دیگری از فقها، حرمت را حرمت تکلیفی می‏دانند و می فرمایند طرفین مرتکب معصیت شده‏اند  ولی ازدواج آنان اگر سایر شرایط را داشته باشد باطل نیست و قائلین این نظریه در اقلیتند ، ولی اکنون در میآن مراجع تقلید (ادام الله ظلهم) کسانی هستند که به این نظریه عقیده مندند.

 

توضیح مطلبی ضروری

همانگونه که پیشتر به نظرتان رسید اینگونه ازدواج به هیچ وجه در زمانی که امکان ازدواج دائم و پایدار باشد توصیه نمی شود و این نوع ازدواج، فقط برای زمانی است که امکان ازدواج دائم نمی باشد و در حقیقت برای هنگام اضطرار توصیه می شود .

 

 

 

پاورقی

..................................

(1) این عده در غیر طلاق رجعی است در طلاق رجعی زن به هیچ وجه نمی تواند با هیچ مردی ازدواج کند ، حتی شوهر سابق خود .

(2) زنان یائسه یعنی زنانی که عمر آنان بیش از 50 سال در زنان غیر سیده بوده و یا 60 سال در زنان سیده، عده نداند

(3) پدر و جد پدری

 

 

 

در مقال دیگر به بحث متعه الطلاق می‏پردازیم.

نوشته سیدمحمدرضا آقامیری

بخش دین و اندیشه تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سایه م
یه سوال داشتم اگه زن نتونه متن عربی را درست بخواند آیا می شود مرد متن عربی را بخواند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/11/1390 - 19:58
bagheasia
با سلام
مطلب بسار ضروری است وباید مانند مسایل مهم اقتصادی که باوقوعش میزگردها وکنفرانسها تشکیل میشود اقدام کرد وذهنیتها را شفاف کرده وجامعه را سالمسازی کرد که متعه نمونه بارزی است
ضمنا تا اینگونه مسایل که در گذشته بدلیلهای تعصباتی وسیاسی که برنامه دشمنان مابود بسیار مطرح شود تا قبح نامشروع ان ریخته شود
باتشکر ازهمه دوستان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/2/1390 - 15:5
مهرداد احمدی فر
امیدوارم با تلاش و زحمت بیشتر از ازدواج موقت قبح زدایی شود حقیقتا جای تعجب دارد در یک کشور اسلامی داشتن دوست دختر و دوست پسر در نزد مردم از قبح کمتری به نسبت داشتن همسر موقت برخوردار است !
کسی نیست بگوید برادر من و خواهر من همان خدایی که نماز و روزه و حج و خمس و زکات را واجب کرد ازدواج موقت را هم مباح کرده پس چرا شاه بخشیده ولی حالا شیخعلی خان ها نمی بخشند ؟
من سی سالم هست و امکان ازدواج دایم را ندارم آیا اشکالی دارد با زن شوهر مرده ای که ده سال هم از من بزرگتر است ازدواج موقت کنم ؟
آخر چرا نباید جرات این کار را داشته باشم در حالیکه من راضیم ، او راضی است و از همه مهمتر خدا هم راضی است .
آیا اگر خدایی ناکرده کار حرامی کنم که مردم نمی بینند ولی خدا می بیند خوب است ؟
خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند .
امیدوارم کار فرهنگی بیشتری برای نهادینه کردن ازدواج موقت در کشور صورت بگیرد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/1/1390 - 9:17
احمدی
واقعا به من کمک کردید ان شاالله عاقبت بخیر شوید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/10/1389 - 15:19
ماردین
تفسیر آیه سوره نسا عالی بود. کجای اون آیه از ازدواج موقت گفته؟در مورد مهریه هم اشاره به نصف مهریه قبل دخول و پرداخت کامل مهریه بعد دخول دارد در عقد دائم.سفسطه نکنید و از خدا بترسید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/8/1389 - 13:58
ناشناس
ایا تلفنی میشه عقد موقت كرد
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > مذهبی > سوالات شرعی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=865 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/8/1389 - 10:25
ali
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 31/5/1389 - 1:18
blueglass
سلام خسته نباشید
اگه میشه راهنمایی کنید اگر زنی با مردی به مدت 2 ماه صیغه کرده باشه ولی بعد از 2 هفته بخواد از اون مرد جدا بشه در صورتی که مرد موافق نباشه باید چیکار کنه؟ چون من شنیدم که در صیغه مرد باید بقیه مدت رو به زن ببخشه تا صیغه فسخ بشه. ممنونم.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > مذهبی > سوالات شرعی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=865 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 2/4/1389 - 9:45
ناشناس
زنی که 2سال ازشوهرش جدا زندگی میکند ودرحال طلاق گرفتن است میشود صیغه یاازدواج موقت کرد؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > مذهبی > سوالات شرعی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=865 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/2/1389 - 14:9
امید شریفی
این نوع ازدواج عملا رواج بیماریهای مقاربتی، از هم پاشیده شدن کانون خانواده، و سر پوش گذاشتن زنا توسط دین است. خدایی که خودش بهتر از همه میداند هیچگاه راضی به این نواهد بود و نیست وکسانی که به آیه 24 نسا برای مشروعیت این امر استناد میکنند باید بدانند که یک ساعت تفکر در این کتاب آسمانی بهتر از هزار ماه عبادت و این خرفه پرستی هاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 14/2/1389 - 11:54
امین مولوی
خیلی ازتون ممنونم واقعا این چیزا نیاز جامعه و جوونا هستن خدا خیرتون بده التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 7/12/1388 - 1:18
ناشناس
سلام
آیا میتوان مدت متعه را بخشید و با شرایط جدید همان شخص را بدون نگه داشتن عده بلافاصله متعه کرد
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > مذهبی > سوالات شرعی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=865 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/11/1388 - 21:30
__V_J__
سلام
با تشکر از باز کردن اینگونه مطالب که هم در جامعه اسلامی امروز ما نیازش بیشتر از قبل احساس میشه و هم بخاطر نا اگاهی اکثر خانواده ها امری نامقبول به نظر میرسه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/9/1388 - 15:49
haj jafar
به نام خدا
من حمایت خودم رو از این قضیه اعلام می کنم.
موفق باشید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 4/8/1388 - 13:28
ناشناس
تو کشور ما فرق بین دختر و پسر خیلی زیاده.متاسفانه دخترایی که معتقد به یه سری اصول هستند هم همیشه ضربه میخورن.وقتی پسرا به یه سن خاصی میرسن همه در تکاپو هستن که چرا ازدواج نمیکنی.انگار نیاز روحی و عاطفی فقط برای پسرا هست.کاش پدر و مادرها یه کم بیشتر به دخترا توجه داشتن.میشه یه دو راهی.که آیا پایبند بودن به عقاید درسته یا نه؟خیلی وقتا این پایبند بودن داره به روحیه آدم ضربه میزنه.مجبوری سکوت کنی.اما کسی متوجه نیست.حرف هم که میزنی به عنوان یه دختر کسی انتظارش رو نداره.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 23:30
halkdj
بله صیغه کردن در اسلام نه حرام است و نه گناه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 20:38
hshshshs
باعرض سلام وخسته نباشید ا توضیح دهیدگر ممكن هست بحث چند همسری رامطرح كرده وفایده های ان را با توجه افزایش جمعیت زنان فرصت اندك انان برای ازدواج توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 19:19
ناشناس
خوب بو اما بهتر بود مواد قانونی مربوط را نیز اشاره می كردید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 17:24
احسان منفرد
بسم تعالی
با سلام ؛
بسیار خوب لکن این مورد مهم را توضیح ندادید که تفاوت ازدواج منقطع با زناء در چیست ؟ (سوال مهمی که مخصوصاً مسلمانان سنی به این ازدواج وارد میکنند)

با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 17:20
دشمن نادانی حق گو
مشکل در جامعه ما این سخنان نیست بلکه فقر آگاهی داریم اگر بدانیم برای چه ازدواج می کنیم برای ازدواج دائم آماده شده ایم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 15:51
رامين مهرجوئي
زمانی هست كه دونفر به هم علاقه مندند و نمی توانند موضوع را با والدین مطرح كنند و بخاطر اینكه در كنار هم هستند گناه نكنند می‌خواهند صیغه محرمیت بخوانند اگر بدون اذن ولی نمی توان پس باید چه كرد؟ آنها این كار را می كنند كه در مقابل خدا شرمنده نباشند وگرنه پدر و مادر شاید هیچ وقت متوجه نشوند لطفا راهنمائی فرمائید.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، در این خصوص می توانید از مراجعی تقلید نمایید که اجازه پدر را نافذ نمی دانند. مثل مرحوم ایت الله بهجت و آیت الله سید محمد شاهرودی. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 14:56
khamoosh_h
سلام . لطفا تعداد مسائلی این چنینی که مورد بحث و پاسخگویی در مقابل مخالفین اسلام هستند بیشتر کنید. لطفا به برده داری در اسلام بپردازید. میخواهیم بدانیم اسلام برای مبارزه با برده داری که امری نکوهیده در میان انسانها و توهین به انسانیت است کاری انجام داده یا خیر .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 14:46
MOSTAFASOFT
خوب بود ممنون.
با گفته خانم برزگری موافق هستم .
بازم میگم در کل خوب بود...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 13:27
shammaei
باسلام درسته که انچه که در کتب فقهی ما امده صیغه را با الفاظ عربی صحیح میداند مگر در صورت عدم امکان. ولی امروزه همانطور که خود شما اشاره مختصری داشتید در حقوق جدید برخلاف نظر بعضی از فقهای اسلامی و البته موافق نظر بعضی از فقهای امامیه لازم نیست که ایجاب و قبول با الفاظ عربی باشد و اطلاق ماده 1062 قانون مدنی هم این نظر را تایید می کند که «نکاح ایجاد می شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت در قصد ازدواج نماید.»
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 13:20
ناشناس
فكر نمی كنید با این برنامه به كسی نمی توان اعتماد كرد و دختران علناً تبدیل به كالا می شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 12:24
محسن دارائی
سلام . اگر دختری باکره و رشیده باشد اما پدر و جد پدری وی فوت کرده باشد آیا با وی می شود ازدواج موقت کرد یا نه ؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، با اجازه یکی از روحانیون که اجازه امور صغار از حاکم شرع را دارد کافی است عقد خوانده شود. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 12:17
matinjun
با درود
به نظر خودتون شرایط ازدواج برا یه نفر میتونه وجود داشته باشه؟؟
به نظر من جوان بایستی فاصله بلوغ جنسی تا بلوغ اقتصادی را بمیره
من که در جامعه ای کار میکنم که اگه بخوام گناه نکنم چشمامو ببندم و با سرعت 200 کیلومتر در ساعت فرار کنم
بهترین راه حل مساله پاک کردن صورت مساله یعنی بی خیالی می باشد
با تشکر از همدردی تبیان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 10:52
ناشناس
عالی بود لطفا بمرور همه مسایل شرعی گفته شود تارواج پیدا کند نزد همه ی مردم و متشکرم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 5:26
ناشناس
بهنام:مطالب بد نبودن.ولی به نظر شما من دانشجوی سربازی نرفته بیکار که در اوج جوانیم وبهترین دوران زندگیم قرار دارم با این مسئله چی کار کنم؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 1:27
كوروش فرزند ايران
تو این جامعه جوانی كه نه كار داره نه پول
چیكار كنه ؟ به تذهیب نفس بپردازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما به فكر جوان ها نیستید!!!!!!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 0:54