تبیان، دستیار زندگی
دولتى پشت دولتى، بختى واسپس بختى دیگر مى‏آید و مى‏رود. صف بلندى از آمده‏ها و رفته‏ها، دفترى قطور از اسامى حكمرانان مدعى و مدعیان حكمرانى، كاش جملگى مى‏دانستند چشمى نظاره‏گر و حسیبى حسابرس چنان در كاروبار روزگار است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از این جا تا دولت کریمه

امام زمان

دولتى پشت دولتى، بختى واسپس بختى دیگر مى‏آید و مى‏رود. صف بلندى از آمده‏ها و رفته‏ها، دفترى قطور از اسامى حكمرانان مدعى و مدعیان حكمرانى، كاش جملگى مى‏دانستند چشمى نظاره‏گر و حسیبى حسابرس چنان در كاروبار روزگار است كه هیچ دیارالبشرى قادر به گریز از نگاه تیزبین و حسابگرى ریزبین‏اش نیست.

آنكه مى‏رود جز حسرت و یادى كه بر جاى مى‏گذارد نخواهد داشت و آنكه مى‏آید نیز جز این برنخواهد داشت؛ حسرت از فرصت رفته و یادى كه هیچ‏كس را یاراى زدودنش از صفحات كتاب هستى نیست. محصولش نیك سرانجامى باشد و چه بدفرجامى به قول سعدى شیرازى:

به نوبتند ملوك اندرین سپنج سراى

كنون كه نوبت توست اى ملك به عدل گراى

گزارشهاى فراوانى، از اقبال عمومى مردم جهان به «موعود رهایى‏بخش» بخصوص در ایام حج منتشر می شود. این اقبال حكایت از سرخوردگى جهانى از حكومتهاى بشرى غیر عادلانه و عارى از معتقدات دینى و آسمانى دارد. یأسى كه جملگى انسانها را در عصر حاضر متوجه آسمان و رهبرى آسمانى كرده‏است.

این گرایش تمایل عمومى ساكنان كره خاك را به عدالت و عدالت‏ورزى نشان مى‏دهد؛ امرى حقیقى كه اگر آن را در سیره و سنت حاكمان و آمران شاهد نباشند از آنان روى برمى‏گردانند. بى‏گمان هیچ‏یك از حاكمان و مدعیان اصلاح و صلاح قادر به محقق ساختن معناو مفهوم كامل عدالت در میان مناسبات فردى و اجتماعى مردم نیستند كه اگر چنین امرى ممكن بود نیاز به حضور و ظهور موعود منجى مرتفع بود؛ اما این امر به معنى ایستایى و ركود نیز نیست.

این تكلیف مسلم ماست كه از هر شأن و جایگاهى مجرى و منادى و مبلغ عدالت و منتظر امام عادل باشیم.

«مجاهد فى‏سبیل‏اللّه‏» از «خود» مى‏رهد اما «اراده معطوف به قدرت» انسان را به سوى «خود» مى‏كشد.

تحقق همین درجه از عدالت نیز مستلزم مجاهده است چنانكه حضور در میدان جهاد نیز مستلزم گذار از «خود» است. شاید هیچ تعریفى براى انسان امروز مناسب‏تر از آن عبارت معروف نیچه نباشد: «اراده معطوف به قدرت». انسان امروز در

امام زمان(عج )

هر جا و مقامى، تجسم «اراده معطوف به قدرت است». در واقع عین این اراده است. اراده‏اى ظهوریافته براى دستیابى به قدرت، تصاحب، تسلط و سردادن شعار «لمن‏الملك الیوم». جملگى در حسرت و حسد چشم به تصاحب جاه و مقام و ثروت قدرت دیگرى دوخته‏ایم. این اراده به هر عنوان و نامى كه ظهور كند بى‏باكى، حرص، نیرنگ و بالاخره ظلم مى‏پراكند، سیاهى به‏بار مى‏آورد و صحنه زمین را بیش از پیش مستعد دورى از خورشید حقیقت مى‏سازد.

دولتها و حكومتها نیز در عصر غیبت و دورى، چنانچه متذكر و متوجه حق نشوند، تجسم همین اراده‏اند.

«اراده معطوف به قدرت» عین خودمدارى و خودبنیادى نفس اماره است كه بر طبل ظلم و ستم مى‏كوبد. گذار از این اراده شیطانى و عبور از آن بى‏مدد «عنایت آسمانى» ممكن نیست.

این «عنایت» مخصوص مجاهدان است؛ چه آنان‏كه در وقت ضرورت در میدان «جهاد اصغر» حضور مى‏یابند و چه آنان كه در میدان «جهاد اكبر» واقع مى‏شوند.

گذر از «اراده معطوف به قدرت» و خودپرستى در گرو «مجاهدت» بزرگى است كه همه جامه‏هاى «انانیت و خودپرستى» را بسوزاند.

سالهاست كه بشر «مجاهده بزرگ» را از یاد برده است. این فراموشى غلتیدن در برهوت بى‏كسى، تنهایى و سیاهى و ظلم را روزى او ساخته و ظالم را بر او چیره كرده است.

«مجاهد فى‏سبیل‏اللّه‏» از «خود» مى‏رهد اما «اراده معطوف به قدرت» انسان را به سوى «خود» مى‏كشد.

تداوم حیات انقلاب در گرو مجاهده بزرگ است و مجاهده در گرو متذكر شدن نام و یاد امام مبین و حق.

این تكلیف مسلم ماست كه از هر شأن و جایگاهى مجرى و منادى و مبلغ عدالت و منتظر امام عادل باشیم.

خداوند كلید همه خزائن خود را به دست با كفایت حجت خود حضرت مولانا صاحب‏الزمان، علیه‏السلام، سپرده است. هیچ‏كس را عنایتى و بختى جز آنچه كه آن امام مى‏طلبد نیست؛ حتى اگر بسط عدالت و توزیع قوت خلق روزگار باشد.

امام زمان علیه السلام

نسبت یافتن با مهدى آخرالزمان، صلوات‏اللّه‏علیه، شرط خلاصى از وضعیت انفعالى و طاقت‏فرساى كنونى است. هدایت خلق روزگار به سمت سرا و صحن ولى خدا تكلیف ماست. رها كردن دست بندگان خدا در دستان با كفایت مردى آسمانى كه به اذن خدا، صاحب همه امكانات و اختیارات است؛ راهى كه بیش از پیش ما را مستعد توجه و عنایت حضرتش مى‏سازد و فرصتهاى فراروى ما، آزمون و ابتلاى سنگینى است كه حجت را بر ما تمام مى‏كند.

تكلیف، توجه و تذكر به ساحت مقدس حضرت صاحب، صلوات‏اللّه‏علیه، است و این تكلیف در بیان لفظى چند دعاى ساده براى سلامتى ایشان خلاصه نمى‏شود.

جمله خلایق براى خلاصى از ضلالت وگمراهى كه موجب انباشته شدن غرفه‏هاى جهنم از خیل آدمیان مى‏شود نیازمند «معرفت یافتن درباره امام زمان و حجت حى حق»اند. تفصیل این معرفت و ارائه طریق براى گذر دادن میلیونها انسان مسلمان شیعه در تكلیف كسانى است كه زمام اداره امور مسلمین را در اختیار مى‏گیرند.

معرفت یافتن، تعهد سنگینى را بر دوش ما بار مى‏كند و مهم‏ترین تكلیف امروز در قاموس مردان اهل ولایت و امامت معصومین، علیهم‏السلام، «بسط عدالت» در میان مناسبات فردى و جمعى مردم است.

«اراده معطوف به قدرت» عین خودمدارى و خودبنیادى نفس اماره است كه بر طبل ظلم و ستم مى‏كوبد. گذار از این اراده شیطانى و عبور از آن بى‏مدد «عنایت آسمانى» ممكن نیست.

كشف نقطه «عدل» در هر یك از مناسبات اقتصادى، اجتماعى، سیاسى، حقوقى، تعلیمى و... و ارائه طریق براى دور كردن نشانه‏هاى ظلم و بسط عدالت در تكلیف كسانى است كه براى اصلاح امور مسلمین قانون وضع مى‏كنند.

«بسط عدالت» و تداوم آن در گرو سلامت و هوشیارى مجریان و ضابطان حدود است. گزینش و تربیت مجریان و ظابطان و كنترل حراست دقیق و حسابرسى مستمر و دائمى از كار و بار آنها، تكلیف همه كسانى است كه زمام امور مردم را عهده‏دار مى‏شوند.

كشف همه آنچه عاملان و مجریان را به فساد مى‏افكند و مسدود ساختن همه خلل و فرجى كه موجب لغزش و تجرى و بى‏اعتنایى به عدالت و انصاف مى‏شود در تكلیف همه كسانى است كه بر مسند امور خرد و كلان مردم تكیه مى‏زنند. مباد كه غفلت و غیبت موجب شكسته شدن حریمها و حرمتها شود. مقصد و مقصود از آمدن و شدن انسان، رفاه و پیشرفت و توسعه و مدرنیزاسیون و مبدل شدن به قدرتى در كنار قدرتهاى ظالمانه نیست؛ مقصد، معرفت امام حق، همراه شدن با امام حق، خدمت به همه آنچه آن امام مبین بدان راضى است و مجاهده بزرگ براى فراهم آمدن زمینه‏هاى

ظهور و تحقق خلافت امام حق برگستره زمین و بالاخره استقبال از آن موعود منجى.

چنانچه این معنا حاصل شود، همه عزت، همه برخوردارى، همه نعمت، همه امنیت، همه هیبت و همه تضمینهاى لازم براى در امان ماندن حاصل مى‏آید. شرط دسترسى به همه نعمتها تمسك و توسل آگاهانه به ساحت مقدس حجت حى

امام زمان علیه السلام

خداوند است. روح همه طرحها و برنامه‏ها براى زیستن و بودن در گستره زمین نیز همین امر است.

اسماعیل شفیعی سروستانی

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.