تبیان، دستیار زندگی
امام باقرعلیه‏السلام مى‏فرماید: «ایام الله عزو جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الكرة و یوم القیامة؛13 روزهاى خدا سه تاست؛ روزى كه قائم(عج) قیام مى‏كند و روز رجعت و روز قیامت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتمام حکومت امام زمان (عج) و فرو رفتن انسان ها در تاریکی؟!

امام زمان (عج)

یكى از مباحث مهم اعتقادى شیعه، «رجعت»است. برخى این اعتقاد را جزء اعتقادات ضرورى شیعه دانسته، منكرین آن را از دایره تشیع بیرون دانسته‏اند؛ ولى عده‏اى نیز هستند كه آن را جزء ضروریات مذهب شیعه ندانسته‏اند؛ گرچه روایات فراوانى نظر نخست را تأیید كرده است. رجـعـت یـکی از مسائل پیچیده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدی (عج) است،بر اساس این عـقـیـده گروهی از مومنین به این جهان بازمی گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده کنند و از شـکـوفـایـی آن لذت ببرند، و نیز گروهی از منافقین بازگردانده می شوند تا کیفر دنیوی اعمال ناشایست خویش را بچشند. و روشن است كه انبیا و ائمه علیهم‏السلام به عنوان اشرف مؤمنان محض در بین رجعت كنندگان خواهند بود. دانشمند معاصر شیعى، علامه مظفر در این باره مى‏گوید:

«عقیده شیعه در رجعت، بر اساس پیروى از اهل بیت‏علیهم‏السلام چنین است: خداوند عده‏اى از كسانى را كه در گذشته از دنیا رفته‏اند، به همان اندام و صورتى كه داشته‏اند، زنده كرده و به دنیا برمى گرداند. به برخى از آنان عزت مى‏دهد وپاره‏اى را ذلیل و خوار خواهد كرد و حقوق حق پرستان را از باطل پرستان مى‏گیرد و داد ستم‏دیدگان را از ستم‏گران مى‏ستاند و این جریان یكى از رویدادهایى است كه پس از قیام مهدى آل محمد به وجود مى‏آید. كسانى كه پس از مردن به این جهان باز مى‏گردند یا از ایمان بالا برخوردارند یا افرادى در نهایت درجه فساد و آن گاه دوباره مى‏میرند». (محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ترجمه علیرضا مسجدجامعى، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، ص‏294.)

امام باقرعلیه‏السلام مى‏فرماید: «ایام الله عزو جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الكرة و یوم القیامة؛13 روزهاى خدا سه تاست؛ روزى كه قائم(عج) قیام مى‏كند و روز رجعت و روز قیامت

ادله‌ی رجعت شامل عقل، قرآن ، روایات و اجماع علمای شیعه به طور مفصل در جای خود بحث شده است كه برای اثبات رجعت كافی است و روایات آن به حدی زیاد است و مورد وثوق است كه هیچ شكی در این مورد باقی نمی‌گذارد و موجب اعتقاد به آن می‌شود.

امام زمان (عج)

بنابراین روایاتی كه درباره‌ی رجعت و بازگشت عده‌ای از پیامبران و امامان (علیهم السلام) به زمین و حكمرانی آنان بعد از مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته و نیز آنجه را كه در آیات متعدد تفسیر به رجعت شده است ، به این معناست كه بعد از حكومت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یازده امام دیگر به دنیا باز گشته و حكومت می‌كنند. برخی روایات می‌گوید رجعت پیامبر (صلوات الله علیه وآله) بعد از رجعت امامان می‌باشد و نیز در روایات اولین كسی كه از معصومین به دنیا باز می‌گردد امام حسین (علیه السلام) است و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: نخستین كسی كه به دنیا باز می‌گردد حسین بن علی (علیه السلام) است و آنقدر حكومت می‌كند كه در اثر پیری موی ابروانش به روی چشم‌هایشان فرو می‌افتد.

از روایاتى كه به صورت پراكنده به زمان رجعت اشاره كرده‏اند این نتیجه حاصل مى‏شود كه رجعت از هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) آغاز شده تا قبل از قیامت و رستاخیز كبرى ادامه خواهد داشت. امام باقرعلیه‏السلام مى‏فرماید: «ایام الله عزو جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الكرة و یوم القیامة؛13 روزهاى خدا سه تاست؛ روزى كه قائم(عج) قیام مى‏كند و روز رجعت و روز قیامت.

بنابراین با ظهور امام زمان حكومت عدل تا روز قیامت ادامه می‌یابد.

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.