تبیان، دستیار زندگی
حكومت جهانى موعود را از دو منظر مى‏توان مطالعه كرد: 1. به عنوان آرمانى دور دست كه باید در انتظار تحقق آن باشیم، كه در آن صورت، هیچ تأثیرى در واقعیت‏هاى موجود جامعه ندارد. 2. به عنوان الگویى واقعى براى سامان بخشى به وضع موجود و هدف معینى كه توان جهت بخشى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصیت حکومت جهانی موعود

امام زمان(عج)

حكومت جهانى موعود را از دو منظر مى‏توان مطالعه كرد:

1. به عنوان آرمانى دور دست كه باید در انتظار تحقق آن باشیم، كه در آن صورت، هیچ تأثیرى در واقعیت‏هاى موجود جامعه ندارد.

2. به عنوان الگویى واقعى براى سامان بخشى به وضع موجود و هدف معینى كه توان جهت بخشى به حركت‏هاى اجتماعى ما را دارد، اگر چه تحقق كامل آن در زمان حضرت بقیة الله صورت مى‏گیرد.

البته ما نباید همه مشخصه‏هاى بیان شده در مورد حكومت مهدى(عج) را فقط ترسیم كننده وضعیت آینده جهان بدانیم، بلكه باید این فرهنگ را در تمام عرصه‏هاى اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى، جامعه خود پیاده كنیم و این نوعى الگوپذیرى از قیام عدالت‏گستر است. براى دستیابى به این مهم به برخى ویژگى‌هایى كه در روایات براى حكومت جهانى امام غایب شمرده شده است، اشاره مى‏كنیم:

1. ساده زیستى كارگزاران حكومت

عنایت به بعضى از روایات، تصویر بسیار روشنى از شیوه زندگى حكمران سراسر عالم به ما مى‏دهد. امام صادق(علیه‌السلام) فرمود:

به چه ملاك درباره ظهور قائم، تعجیل مى‏طلبید؟ به خدا سوگند، او جامه‌ی ضخیم مى‏پوشد و خوراك خشك و ناگوار مى‏خورد.1

اصولاً پذیرفتن مسئولیت حكومت مردم تعهد مضاعفى را بر عهده پذیرنده این مسئولیت مى‏آورد و او را ناچار مى‏سازد كه زندگانى خویش را با ضعیف‏ترین طبقات اجتماع هماهنگ سازد تا درد آنها را با تمام وجود احساس كرده و همت خویش را صرف بهبود آلام آنها كند. روایت زیر، رسالت سنگین پیشوایان و كارگزاران جامعه عدل اسلامى را به خوبى بیان ‏مى‏كند:

روزى یكى از یاران امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عرض كرد: اى امیر مؤمنان! چرا باید تو در این پوشاك زبر تن‌آزار باشى و خوراك ساده میل كنى؟

فرمود: خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندى، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان وا ندارد.2

روزى یكى از یاران امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) عرض كرد: اى امیر مؤمنان! چرا باید تو در این پوشاك زبر تن‌آزار باشى و خوراك ساده میل كنى؟ فرمود: خدا بر پیشوایان دادگر واجب فرموده خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا مستمندى، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان وا ندارد.

2. قاطعیت با كارگزاران و ملاطفت با زیردستان

یكى از ویژگى‏هاى مهم دولت جهانى امام مهدى(عج) سختگیرى و قاطعیت درباره كارگزاران، مجریان امور و برخورد شدید با متخلفان است. در روایت زیر درباره قاطعیت و سازش ناپذیرى حضرت ولى عصر(عج) در مقابل كارگزاران و ملاطفت و مهربانى آن حضرت با بیچارگان و مستمندان چنین آمده است:

امام على(علیه‌السلام) بخشنده است، او درباره عُمّال، كارگزاران و مأموران دولت ‏خویش بسیار سختگیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان.

3. تأمین رفاه اقتصادى مردم

امام زمان (عج)

در زمان حكومت امام مهدى(عج)، رفاه اقتصادى و آسایش معیشتى بر تمام بخش‏ها و زوایاى زندگى بشر پرتو مى‏افكنده و انسان‏ها آسوده خاطر از مشكلات روزمره مى‏توانند به سازندگى معنوى خود بپردازند.

امام على(علیه‌السلام) در این ‏باره مى‏فرماید: بدانید اگر شما از طلوع‏كننده شرق امام مهدى(عج) پیروى كنید، شما را به آیین پیامبر در آورد ... تا از رنج طلب و ظلم(در راه دستیابى به امور زندگى) آسوده شوید و بار سنگین(زندگى) را از شانه‏هایتان بر زمین نهید.3

4. گسترش عدالت و مساوات

عدالت مهدى آنچنان فراگیر و گسترده است كه حتى به درون خانه‏ها نیز نفوذ كرده و روابط خصوصى افراد خانواده را تحت تأثیر قرار مى‏دهد، كارى كه از عهده هیچ نظام حقوقى برنمى‌آید. امام صادق (علیه‌السلام) مى‏فرماید:

به خدا سوگند مهدى(عج) عدالتش را تا آخرین زوایاى خانه‏هاى مردم وارد مى‏كند، همچنان ‏كه سرما و گرما وارد خانه ما مى‏شود.4

در روایت دیگر از امام باقر(علیه‌السلام) درباره شمول عدالت صاحب الزمان(عج) آمده است: امام قائم(عج) (اموال را) برابر تقسیم مى‏كند و میان مردم نیكوكار و بدكار به عدالت رفتار مى‏نماید.5

برگرفته از کتاب سپیده امید، سیدحسین اسحاقى

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی


1. بحارالانوار، ج 52، ص 354.

2. نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، كلام 209، ص‏241 - 242. به نقل از: موعود، شماره 4، ابراهیم شفیعى سروستانى.

3. بحارالانوار، ج 51، ص 123.

4. همان، ج 52، ص 362.

5. همان، ج 51، ص 29. به نقل از: موعود، شماره چهارم، ص 6 - 10.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.